سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
«‌سپیده انقلاب» یادبودی برای «‌سپیده کاشانی» از رادیو فرهنگ 

زندگی و شعر ‌سپیده کاشانی در برنامه «سپیده انقلاب» رادیو فرهنگ بررسی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برنامه «‌سپیده انقلاب» ویژه سالروز درگذشت سپیده کاشانی، جمعه ۲۴ بهمن از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

این برنامه کاری از گروه تولید ‌و تامین رادیو فرهنگ است که جمعه ساعت ۱۱ به مناسبت سالروز درگذشت «سپیده کاشانی» شاعر انقلاب از این شبکه رادیویی پخش می‌شود.

سرور اعظم باکوچی ملقب به سپیده کاشانی در اول مرداد سال 1315 شمسی در خانواده‌ای متدین و اصیل در کاشان متولد شد. کاشانی سرودهای انقلابی زیادی را خلق کرد که بسیاری از این آثار در دوران جنگ تحمیلی از رادیو و تلویزیون پخش می‌شد. وی مدت 10 سال عضو رسمی ‌شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت بود و بیش از یکسال نیز در سمت عضو شورای عالی شعر و ادب تلویزیون انجام وظیفه کرد.

دوران شاعری سپیده کاشانی به دو مرحله پیش از انقلاب و پس از انقلاب تقسیم می‌شود که حوادث سیاسی، اجتماعی هر دو دوره، به ویژه دوره دوم، تأثیر فراوانی بر اشعار او گذاشته است. پیش از انقلاب، اولین مجموعه او با نام «پروانه‌های شب» منتشر شد که به دو قالب غزل و آزاد تقسیم می‌شد و شعرهای نوی وی بیشتر به مقولات اجتماعی و خفقان دوره طاغوت اختصاص داشت. اما کاشانی پس از انقلاب، فعالیت ادبی خود را وسعت بخشید و در قالب‌های مختلف سنتی طبع‌آزمایی نمود.

مثنوی، چهارپاره، رباعی و قطعه، قالب‌هایی است که کاشانی در آن‎ها شعر سروده است؛ البته مثنوی و غزل، در میان آنها غلبه دارد. مفاهیم اخلاقی، تعلیم و تربیت، شعر مقاومت، شهادت و ایثار، انتظار موعود، آموزه‌های دینی و مدح و منقبت پیامبر و ائمه، ستایش شخصیت‌های انقلابی و ادبی، نیز مضامین اشعار وی را شامل می‌شود. این شاعر بزرگ سرانجام در 24 بهمن ماه 1371 شمسی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان، چشم از جهان فرو بست.

«پروانه‌های شب»، «هزار دامن گل سرخ»، «سخن آشنا»، «آنان که بقا را در بلا دیدند» از جمله مجموعه آثار وی است.

علاقه‌مندان می‌توانند برنامه «سپیده انقلاب» را جمعه ۲۴ بهمن ساعت۱۱ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها