سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
سفرنامه‌ای از دیده‌ها و شنیده‌های افسر انگلیسی اتریشی‌­تبار

حسین مسرت از انتشار کتاب «سفر به جنوب» نوشته آلبرت هوتوم شنیدلر خبر داد و گفت: این سفرنامه دربردارنده آگاهی‌­های سودمند تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی و حتی زمین‌شناسی از شهرها و آبادی­‌های بر سر راه نویسنده است.

حسین مسرت از انتشار کتاب «سفر به جنوب» خبر داد و به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: سفر به جنوب ایران، حاصل دیده‌ها شنیده‌ها و یادداشت­های ژنرال آلبرت هوتم شیندلر، افسر انگلیسی اتریشی­تبار است که به دستور ناصرالدین‌شاه قاجار در سال 1879 میلادی مأمور کشیدن خط سیم تلگراف از تهران تا بوشهر از مسیر کاشان، اصفهان، یزد، کرمان و بندرعباس بوده است.

وی افزود: این سفرنامه دربردارنده آگاهی­‌های سودمند تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی و حتی زمین‌شناسی از شهرها و آبادی‌­های بر سر راه نویسنده است. برای این سفرنامه بخش‌هایی چون گروه‌ها، ایل‌ها و طایفه‌ها؛ و اعلام جغرافیایی و برخی نام‌های خاص در نظر بود که به فرصت و چاپ دیگری موکول شد.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: فصلی نیز با عنوان «بررسی تاریخ اجتماعی یزد در عصر قاجار» به پیشنهاد مدیرگروه آموزشی بنیاد ایرانشناسی در پایان نامه جای داشت که چون کتاب «سفر به جنوب ایران» مربوط به سرزمین‌های گسترده‌ای از ایران بود و تنها شامل حال یزد نمی‌شد، به کناری نهاده شد و در کتابی باعنوان «چکیده تاریخ فرهنگ و ادب یزد در عصر قاجار» باز چاپ شد.

وی به دو نسخه خطی که تصحیح این سفرنامه بر مبنای آن انجام شده اشاره کرد و گفت:  تصحیح این سفرنامه بر مبنای دو نسخه خطی موجود در کتابخانه‌های ملی، ملک و مجلس شورای اسلامی ایران با نام­های «سفرنامه یزد» و «سفر به قم و کاشان و...» و تطبیق با متن آلمانی آن انجام شده است. این تصحیح همراه با واژه‌نامه و توضیحات اعلام انسانی متن، نمونه تلگراف‌های عصر قاجار، ترجمه بخش یزد سفرنامه (از آلمانی به فارسی) تدوین و ساماندهی شده است.



مسرت به مسیری که شیندلر برای چاپ کتاب طی کرده اشاره کرد و گفت: تصحیح و چاپ «سفربه جنوب ایران» آرزویی است که بیش از سی سال از آن می‌گذرد؛ از روزی که نخستین‌بار این سفرنامه را در سال 1366 با عنوان «سفرنامه یزد» در فهرست میکروفیلم‌های دانشگاه تهران دید، تا روزی که در سال 1367 به تهران رفته و نسخه خطی آن را در کتابخانه ملی ملک در بازار بین‌الحرمین مشاهده کرد، و تا زمانی که اندک اندک، تصویر دو نسخه آن گرفته و به پژوهش در محتوی آن دست زده شد و در سال 1369 بخش یزد آن در هفته نامه ندای یزد چاپ شد.

وی ادامه داد: در همان سال‌ها که این آرزو پخته می‌شد، تصحیح اولیه‌ای از آن انجام شد. اما به مانند بسیاری کارها به کناری نهاده شد تا اینکه فرصت درس‌آموزی در رشته نسخه خطی بنیاد ایران‌شناسی در تهران فراهم شد، ازین‌رو تصحیح این کار به عنوان رساله پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود در دستور کار قرار گرفت و در بهمن 1396 با بیشترین نمره دفاع شد.

کتاب «سفر به جنوب» نوشته آلبرت هوتوم شنیدلر به کوشش و گزارش حسین مسرت از سوی نشر یزدا منتشر شد. حسین مسرت نویسنده، پژوهشگر، مقاله‌های بسیاری در نشریات گوناگون ازجمله آیینه پژوهش، ندای یزد، وقف میراث جاویدان، جهان کتاب و فرهنگ یزد منتشر کرده است. وی در بزرگداشت مفاخر یزد نقش بسزایی داشته و از جمله بنیان‌گذاران انجمن فهرست‌نگاران نسخه‌های خطی به شمار می‌رود و با کتابخانه‌ی وزیری، کتابخانه‌ی کاظمینی، بنیاد فرهنگی و پژوهشی ریحانه الرسول(ص)، انجمن کتابخانه‌های عمومی یزد و انجمن مفاخر فرهنگی یزد همکاری داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها