چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۲
بهرام چوبينه به شهركتاب مي‌آيد

شانزدهمين مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ فردوسي به «بررسي تاريخي بهرام چوبينه در شاهنامه فردوسي»، اختصاص دارد و ضياءالدين ترابي در اين‌باره در شهر كتاب مركزي، سخن خواهد گفت./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، داستان بهرام چوبينه، يکي از داستان‌هاي جذاب و عبرت‌آموز شاهنامه است که فردوسي در آن حقايقي را درباره‌ سلسله‌ اشکاني مطرح مي‌کند که پيش از آن ساسانيان اين حقايق را از تاريخ ايران پاک کرده‌اند.

اين داستان از نظر اهميت تاريخي و نيز از نظر نشان دادن وضعيت اجتماعي و آغاز افول دولت ساساني، خواندني و شگفت‌انگيز است.

بهرام چوبينه، از نژاد اشکانيان، سرداري بزرگ بود که پس از تحقير از سوي هرمزد و شورش عليه او، در زمان خسروپرويز چند ‌ماهي بر تخت سلطنت مي‌نشيند تا اينکه خسرو روم را به کمک مي‌طلبد و با سپاه روم، سلطنت از دست رفته را بازمي‌يابد.

گرديه در شاهنامه، تنها خواهر بهرام است كه در سنگر او مي‌ماند و سوارکاري ماهري به‌شمار مي‌آيد که در دلاوري بسان بهرام است و حتي پس از مرگ بهرام، جامه‌ رزم برادر را مي‌پوشد و بر اسب بهرام مي‌نشيند.

سرانجام، بهرام چوبينه پس از پيكارهاي متعددي كه با كشورهاي مختلف انجام مي‌دهد، به چين پناهنده و پس از چند سالي گذران زندگي در آنجا کشته مي‌شود.

شانزدهمين مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ فردوسي به «بررسي تاريخي بهرام چوبينه، سردار پارتي» اختصاص دارد که عصر امروز (چهارشنبه) ساعت ۱۶:۳۰ با حضور ضياءالدين ترابي برگزار مي‌شود.

علاقه‌مندان براي شركت در اين درس‌گفتار می توانند به سالن اجتماعات شهر کتاب مركزي واقع در خيابان حافظ شمالي، نبش زرتشت شرقي، طبقه اول مراجعه كنند.

پانزدهمين مجموعه درس گفتارهايي درباره فردوسي به «فرامرز در شاهنامه و مجموعه فرامرزنامه» اختصاص داشت كه با سخنراني دكتر مجيد سرمدي در شهركتاب مركزي برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط