یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
هزینه‌های تولید کتاب قیمت کاغذ را می‌بلعد/ توزیع کاغذ دولتی را ادامه دهید

به گفته مدیر انتشارات ویژه‌نشر، هزینه اقلام مختلف در تولید کتاب؛ از جمله زینک، به‌حدی زیاد شده که از قیمت کاغذ فراتر رفته و در این شرایط، قطع شدن توزیع کاغذ دولتی بر مشکلات می‌افزاید.

احد رضایی مدیر انتشارات ویژه نشر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تاثیرات توزیع کاغذ دولتی در صنعت نشر گفت: هزینه‌های تولید کتاب به حدی بالا رفته است که قیمت کاغذ را می‌بلعد، به عنوان مثال هزینه تامین زینک خیلی بالا است و بهای خدمات چاپ و سایر هزینه‌های مدیریتی مثل ویراستاری، حروفچینی و ... در کنار هم افزایش داشته است.
 
وی ادامه داد:‌ نگاهی به کل هزینه‌های تولید یک کتاب نشان می‌دهد که کاغذ حداکثر ۳۰ درصد در هزینه تولید تاثیر دارد و در کنار آن هزینه‌های دیگر رشد داشته است. مدت‌هاست قیمت کاغذ در بازار رشد زیادی نداشته اما بالا بودن قیمت‌های سایر اقلام، کاهش قیمت کاغذ را تحت‌الشعاع قرار داده و در قیمت تمام شده کتاب چندان مشخص نیست.
 
رضایی با اشاره به کاهش تیراژ کتاب‌ها در این مدت توضیح داد: به دلیل خواب سرمایه و عدم فروش کتاب‌ها به شکل سابق ناشران طی یک‌سال اخیر به‌دنبال شیوع بیماری کرونا تیراژ کتاب‌های خود را کاهش داده‌اند و وقتی تیراژ کم باشد هزینه‌های سرباری و مدیریتی در قیمت کتاب بیشتر دیده می‌شود.
 
وی با بیان اینکه تفاوت کاغذ آزاد و دولتی در بازار بسیار زیاد است، عنوان کرد: بهتر است سیاست توزیع کاغذ برای اهالی نشر ادامه داشته باشد؛ زیرا در غیر این‌صورت همین تاثیر کمی هم که در قیمت کتاب دارد از دست می‌دهد و مشخص نیست ناشران با چه مشکلی روبه‌رو خواهند شد.
 
رضایی همچنین با طرح این موضوع که به عنوان یک ناشر مشکلی در زمینه دریافت کاغذ نداشتم، گفت: هر بار نیاز داشتیم به اندازه نیازمان به ما کاغذ داده‌اند اما معتقدم باید تنوع کاغذها بیشتر باشد؛ یعنی گراماژهای مختلف برای ناشران آورده شود تا بر اساس نیازشان انتخاب کنند از سوی دیگر انواع دیگر کاغذ و مقوا نیز برای ناشران در نظر گرفته شود تا بتوانند کتاب‌های خود را تولید کنند.
 
به گفته وی، کاغذ گلاسه برای کتاب کودک یا مقوا برای جلد کتاب از جمله ملزوماتی است که ناشران برای تهیه آن دچار مشکل هستند و بهای آن‌ها در قیمت نهایی کتاب لحاظ می‌شود و بالا بودن و در دسترس نبودن این اقلام اغلب این انتظار که چون کاغذ دولتی توزیع می‌شود قیمت کتاب باید پایین باشد برآورده نمی‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها