چهرههای فرهیخته و اهالی فرهنگ و هنر در پویش «کتابخوانی ملی» پیشنهادهایی برای کتابخوانی، با هدف گسترش فرهنگ مطالعه ارائه کردند.
منوچهر صدوقی سها، فیلسوف، عرفانپژوه نویسنده و حقوقدان با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آغاز شده است؛ عنوان کرد: کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» نوشته نصرالله حکمت از جمله آثاری است که خواندن آن لذت فراوانی دارد. این کتاب توسط انتشارات الهام در سال 1398 منتشر شده و اخیرا هم به چاپ دوم رسیده است.
صدوقی سها در ادامه گفت: نصرالله حکمت در این کتاب، عبارتی آورده که می توان گفت متضمن نوعی برائت استهلال است که دغدغه او را نشان میدهد. حکمت در این کتاب چنین اظهار نظر کردهاست که تاریخ فلسفه اسلامی را پژوهشگران غربی مورد مطالعه قرار دادهاند، محققان عرب آن را به نگارش درآوردهاند و ما فقط ترجمه کردهایم و به اعتقاد من کلیات این سخن درست است.
مولف کتاب تاریخ حکما و عرفای متأخر بر صدر المتألهین افزود: ما میدانیم که تاریخ فلسفه حدود 2 قرن بیشتر است که پدید آمده است. آنگونه که در تاریخِ فلسفه عنوان شده یک محقق آلمانی به نام «بروکر» اولین کتاب در حوزه تاریخ فلسفه را نوشته و بعدها هم به ما رسیدهاست.
این مدرس و پژوهشگر حکمت اسلامی تاکید کرد: در سنت اسلامی متاسفانه چیزی به اسم تاریخ فلسفه نداشتهایم و به استناد کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» متاسفانه تاریخ فلسفه ما را فرنگیها نوشتهاند؛ مستشرقین هم انواع و اقسامی دارند، بعضیها مغرضاند و برخی خیلی آگاه نیستند. کسانی که اهل علم واقعی باشند و بیغرض و درست بنویسند در بین آنها کم است.
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب قم افزود: متاسفانه تاریخ فلسفه ما به دست مستشرقین نوشته شده و به دست عربها، که آنها هم متاسفانه تعصب عربیت دارند، صحبت از اسلام خیلی کم می کنند، فقط صحبت از عربیت است در حالی که فلسفه اسلامی عبارتٌ اخری فلسفه ایرانی است. بستر فلسفه از اول ایران بوده و هنوز هم ایران است. اینها را که کنارهم میگذاریم نتیجه این میشود که ما مع الاسف تاریخ فلسفه و تاریخ فلاسفه درستی نداریم.
صدوقی تاکید کرد: چاره این است اگر بخواهیم تاریخ فلسفه و تاریخ فلاسفه مجزای از هم داشته باشیم، باید از سلطه «اوریانتالیته» بیرون بیاییم. از آثار مستشرقین استفاده میکنیم اما میگوییم «هُم رجال و نحن رجال». به این معنا که خودمان باید تاریخ فلسفه برای خودمان بنویسیم و خوشبختانه دوست عزیزم دکتر نصرالله حکمت یکی از چند استاد معدود معاصر است که این دغدغه را دارد و در نگارش تاریخ فلسفه، دم از استقلال میزند.
صدوقی سها ابراز امیدواری کرد روزی بیاید که تاریخ واقعی فلسفه اسلامی منفک از تاریخ فلاسفه اسلامی به دست خود ما نوشته شود.
کتابهای «کیمیاگر» و «تنگنا» با رخدادهای رازآمیز خواننده را مجذوب میکند
در ادامه، میرجلال الدین کزازی، چهره ماندگار فرهنگ و ادب ایران، نویسنده، مترجم و شاهنامه پژوه ضمن پیوستن به پویش« کتابخوانی ملی» عنوان کرد: در این روزها دو کتاب خواندهام که دل پسند من افتاده است. اگر با نگاه دور و بسیار فراخ به این کتاب بنگریم میتوانیم همانندیهایی در میانه آن دو بیابیم و بر پایه آن دو کتاب را با یکدیگر بسنجیم.
این نویسنده افزود: یکی از این کتابها داستانی است نوشته نویسنده ای ایرانی؛ داستانی که سالی پیش از آنکه من پای به جهان بگذارم، نوشته شده و به گونه پاورقی در هفته نامهای به چاپ می رسیده است. داستانی به نام «کیمیاگر» از حمزه سردادور. این کتاب را به من ارمغان کرده بودند و چندی در کتابخانه من باقی مانده بود و من روزی از سر کنجکاوری آن را برگرفتم تا نگاهی بدان بیافکنم. دید و داوری من درباره آن به گونه ای بود که نمیانگاشتم آن را از آغاز تا انجام خواهم خواند اما این داوری و دید درست نبود. هنگامی که به خواندن داستان آغاز نهادم مرا درکشید و با خود برد.
چهره ماندگار فرهنگ و ادب ایران ادامه داد: کتاب دیگر که کمابیش همزمان با «کیمیاگر» خوانده ام داستانی است از این نویسنده، داستانی به نام «تنگنا» که بستر داستان فناوری رسانه ای است و شگفتیهایی در آن میتوان دید و یافت. آنچه این دو داستان را از نگاه بسیار دور و فراخ به هم پیوند میدهد آن است که داستان آکنده از رخدادهای پی در پی است که زنجیره وار به دنبال یکدیگرمیآیند؛ رخدادهای رازآمیز وشگفت انگیز که خواننده را از پی گرفت داستان ناچار میدارند.
میتوان با مطالعه کتاب «خرده عادتها» از پس مشکلات برآمد
لاله صدیق، قهرمان ملی اتومبیل رانی و استاد دانشگاه با معرفی و توصیه به خواندن کتاب «خرده عادت ها» گفت: کتاب «خرده عادتها» بیانگر این مطلب است که چگونه از طریق عادتهای روزمره می توان به موفقیتهای بزرگ و غیر قابل پیشبینی دست یافت.
صدیق افزود: این کتاب یادآور میشود که انسان در طول زندگی خود به عنوان یک بازیگر نقشی را ایفا میکند که این نقش میتواند خود او و عادتهای روزمره اش را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین او این قدرت را دارد که پیامهای نافذی را از سوی خود به اطرافیان و اعضای خانواده منتقل کند و در نتیجه باعث تغییر در نحوه زندگی و عادهای روزمره شود.
وی ادامه داد: در این کتاب اشاره میشود به مثالی اشاره شده با این شرح که یک تیم ورزشی دوچرخهسواری در کشور انگلستان با وجود تلاشهای بسیار و صرف هزینههای فراوان، دستاورد مثبت و قابل توجهی به دست نیاوردهاست. اما با ورود یک مربی جدید و تغییراتی که در ساختار آنها به وجود می آورد، این تیم موفقیتهای چشمگیری را رقم میزند.
صدیق بیان کرد: این مربی توانست عادتهای نادرست افراد تیم را به خرده عادت تقسیم کند و در ادامه روی بهبود رفتارها و خرده عادتهای از اعضای تیم و جایگزین کردن آن با سیستم رفتاری درست به موفقیت برسد.
این قهرمان ملی اتومبیلرانی ادامه داد: مربی مورد مثال با در نظر گرفتن تغذیه مناسب برای افراد تیم، تنظیم خواب و استراحت آنها، به روز کردن سیستم فنی دوچرخهها، طراحی لباس برای اعضا تغییراتی به وجود میآورد، که در نهایت موجب بازیابی انرژی و کسب نتایج مطلوب می شود.
صدیق افزود: دلیل معرفی کتاب «خرده عادتها» هم این بود که بگویم با مطالعه این کتاب میتوانیم تمام رفتارهای نادرست زندگی را به خرده عادت تقسیم کنیم و اگر مشکلی بزرگ به نظر میآید که از پس آن بر نمیآییم، آنها را به اجزای کوچکتری تبدیل کنیم تا بتوانیم بر آنها غلبه کنیم.
وی ضمن دعوت برای خواندن کتاب «خرده عادتها» برای همه خوانندگان آرزوی لذت از خواندن این کتاب را کرد.
نظر شما