چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
بستر فضای مجازی، ترویج فرهنگ کتابخوانی را گسترده‌تر از قبل خواهد کرد

منجزی بیان کرد: با امکان فضای مجازی، ارتباطات در بحث کتاب و کتابخوانی گسترده‌تر خواهد شد و جامعه به‌سمت توجه به کتاب و کتابخوانی پیش‌می‌رود و این فرهنگ در این دوره تاثیرگذارتر عمل خواهد کرد و خودش را در این شرایط کمی بیشتر با مخاطبان همراه می‌کند.

فرمهر منجزی‌، دبیر پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ارزیابی عملکرد جام باشگاه‌های کتابخوانی در دوره گذشته، (چهارمین دوره) با توجه به شیوع کرونا گفت: هر دوره‌ای نسبت به دوره گذشته خود از لحاظ استقبال کودکان و نوجوانان شهرها و روستاها و کیفیت آثار درحال پیشرفت است. جام باشگاه‌های کتابخوانی در ابتدا صرفا به‌عنوان یک طرح فرهنگی کار خود را آغاز کرد؛ اما امیدواریم که بحث کتاب و کتابخوانی به‌عنوان یک ارزش و فرهنگ قابل توجه در جامعه نهادینه شود و صرفا به برگزاری جام باشگاه‌ها محدود نشود. البته با بازخوردهای به‌دست آمده، باید گفت که برای رسیدن به این مهم خیلی نمانده‌است.
 
منجزی ادامه داد: خوشبختانه با شیوع کرونا، کودکان و نوجوانان از بحث کتاب و کتابخوانی غافل نشدند و ادامه فعالیت‌های خود را در فضای مجازی انجام دادند. هم‌چنین کارهای خلاقانه‌ای در بحث ترویج کتابخوانی در شبکه‌های مجازی چون دیدار با نویسندگان و برنامه‌های کتابخوانی صورت گرفت و خدا را شکر این فعالیت‌ها به‌دلیل کرونا متوقف نشد.
 
دبیر پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان درباره رویکرد فضای مجازی پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان عنوان کرد: با شیوع کرونا و تغییراتی که در روند تمامی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شکل گرفت، جام باشگاه‌ها نیز متاثیر از این جریان شد و برپایی دورهمی کودکان و نوجوانان ممکن نبود. بنابراین، در تلاش هستیم تا در پنجمین دوره این رویداد با طراحی اپلیکیشن‌های جام باشگاه‌ها و حمایت و مشارکت وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهاد کتابخانه‌های عمومی، کانون فرهنگی-هنری مساجد که از امکانات مناسبی برخوردار هستند، استفاده کرده تا اعضای جام جلسات خود را غیر حضوری در شبکه‌های مجازی با حمایت نهادهای ذی‌ربط برگزار کنند.
 
وی افزود: همچنین سایت «ترویج کتابخوانی ایران» به‌عنوان سایت اصلی این جریان نیز قطعا فعالیت بیشتری در این زمینه خواهد داشت تا بتوانیم از تمامی امکانات موجود برای تسهیل در برقراری ارتباط اعضای جام و پیش‌برد فعالیت‌های ترویج کتابخوانی استفاده کنیم.
 
به گفته منجزی، اپلیکیشن جام باشگاه‌های کتابخوانی درحال طراحی است، اما تا زمان پایانی طراحی و اجرای اپلیکیشن در تلاش هستیم تا از امکانات موجود چون نرم‌افزار شاد وزارت آموزش و پرورش کشور، سامانه کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، انتشارات مدرسه و ... استفاده خواهیم کرد و صرفا فعالیت‌های خود را محدود به این اپلیکیشن نمی‌کنیم.
 
دبیر پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان درباره چشم‌انداز فعالیت‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی بر بستر آنلاین و فضای مجازی بیان کرد: از نظر من با امکان فضای مجازی، ارتباطات در بحث کتاب و کتابخوانی گسترده‌تر خواهد شد، آثار بیشتر مورد توجه و بازدید قرار خواهد گرفت، آموزش‌ها آنلاین و یا از طریق فیلم‌های ضبط‌ شده انجام خواهد شد و قطعا دایره وسیع‌تری از اعضای جام می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند.
 
وی افزود: بحث ترویج کتابخوانی نیز گسترده‌تر خواهد شد و جامعه به‌سمت توجه به کتاب و کتابخوانی پیش‌می‌رود و این فرهنگ در این دوره تاثیرگذارتر عمل خواهد کرد و خودش را در این شرایط کمی بیشتر با مخاطبان همراه می‌کند.
 
منجزی درباره اقدامات صورت‌گرفته برای توزیع عادلانه اطلاعات و دسترسی کامل تمامی اعضای جام باشگاه‌ها در شهرها و روستاها گفت: دسترسی به اینترنت متاسفانه در هیچ شهری حتی تهران کامل و خوب نیست و یک دقیقه هست و نیست.  در تمام نقاط ایران با این مشکل مواجه هستیم و باید برای رفع آن مشارکتی نیز با شرکت مخابرات برای دسترسی بهتر شهرها و روستاها به اینترنت فراهم کنیم.
 
وی ادامه داد: اما درحال حاضر دسترسی به اینترنت در تمام کشور وجود دارد، اما کامل نیست و همگان در تلاش هستیم تا با همین امکانات ناکافی فعالیت‌ها را به‌خوبی پیش ببریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها