یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
مجموعه آموزشی پرفا، تلاش بخش خصوصی در یک مسیر ملی است

میردهقان بیان کرد: پرفا، نخستین تلاش بخش خصوصی در یک مسیر ملی است و مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی نگارستان اندیشه درصدد برآمده تا کاستی‌های موجود در فعالیت‌های مجموعه‌های دیگر را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی جبران کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، پیش از آن که از سوی ایرانیان پیگیری شود و در قالب یک رشته آموزشی به دانشگاه‌های ایران راه یابد، از سوی شرق‌شناسان و ایران‌شناسان نام‌آور اروپایی در قرن‌های ۱۸ و ۱۹ میلادی به شکلی گسترده آغاز شد. اما در نیم قرن اخير استادان و پژوهشگران ایرانی و نهادهای علمی و فرهنگی درصدد برآمدند تا کاستی‌های این عرصه را برطرف کنند. از این رو تلاش‌های فراوانی برای گسترش آموزش زبان فارسی برداشته شد در همین راستا مدتی است تدوین چارچوب مرجع آموزش فارسی، تهیه‌ درسنامه‌های جامع آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی‌زبانان در دانشگاه شهید بهشتی در برنامه کار قرار گرفته است. این برنامه‌ جامع و چندساله، اینک در قالب مجموعه‌ای آموزشی با عنوان «پَرفا»، که واژه‌ای است اختصاری برای «پرواز فارسی»، در دسترس مدرسان و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 مهین‌ناز میردهقان نگارنده این کتاب و متخصص آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان (آزفا) درباره این مجموعه گفت: پرفا، مجموعه‌ای است جذاب و تلفیقی در آموزش چهار مهارت اصلی زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان است و این مجموعه‌ سه سطحی (شامل سطوح پایه، میانی و پیشرفته) برای فارسی‌آموزان علاقه‌مند به استفاده موثر و کاربردی از زبان فارسی در زندگی روزمره بسیار کارآمد است و بخش‌هایی با تنوع محتوایی، موقعیت‌هایی برای تمرین بیشتر زبان فارسی، مهارت‌های تلفیقی و گستره‌ای وسیع از فعالیت‌های صحبت کردن را شامل می‌شود.

وی همچنین موارد زیر را از مهم‌ترین ویژگی‌های مجموعه آموزشی پرفا که با تایید علمی و حمایت دانشگاه شهید بهشتی و مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و توسط موسسه نگارستان اندیشه به چاپ رسیده است، برشمرد و اظهار کرد: این مجموعه‌ کتاب‌های آموزشی برای هر سطح شامل کتاب درس، کتاب کار، کتاب معلم (همراه با مجموعه‌ی آزمون‌ها)، و داده‌های شنیداری کتاب درس است، و فارسی‌آموزان را از سطح پایه (پرفا 1) به سطح میانی (پرفا 2) و سطح پیشرفته (پرفا 3) هدایت می‌کند. همچنین موارد مکمل مجموعه مشتمل بر کتاب فیلم آموزشی، لوح فشرده‌ فیلم آموزشی و نیز اپلیکیشن آموزش واژه برای هر سطح به زودی در اختیار معلمان و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: این مجموعه با هدف ایجاد تحول در آموزش جهانی زبان فارسی برپایه تازه‌ترین شیوه‌ آموزشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نگارش شده است.

او همچنین درباره ساختار کتاب درسی و ساختار هر درس گفت: هر سطح از کتاب‌های پرفا (پایه، میانی و پیشرفته) در 12 بخش آورده شده و هر بخش شامل 4 درس است. در ابتدای هر بخش قسمت آمادگی ذهنی (برای معرفی کلی مباحث بخش و علاقمند ساختن فارسی‌آموزان به موضوع‌ها) و در انتهای آن قسمت مرور و تمرین (شامل مروری سریع بر نکات درس‌ها و ایفای نقش در ایجاد ارتباط میان زبان و دنیای واقعی) جای گرفته است.

این عضو کمیته تخصصی زبان‌شناسی شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی و شورای گسترش آموزش عالی افزود: ساختار درس‌های چهارگانه در هربخش به این ترتیب است: درس اول: واژه، کاربرد در بافت، دستور زبان، صحبت کردن؛ درس دوم: تعامل، شنیدن، نوشتن، صحبت کردن؛ درس سوم: واژه، گفت‌و‌گو، دستور زبان، صحبت کردن؛ درس چهارم: خواندن، شنیدن، نوشتن و صحبت کردن. در ادامه، بخشی با عنوان پرفانما به عنوان نمایی برای گفت‌وگوی بیشتر (به ویژه برای کلاس‌های بیان شفاهی)، با ارائه تصویری جامع از موضوع‌های بخش، آورده شده است. در پایان کتاب، در راهنمای واژه، واژه‌های هر بخش‌ به ترتیب همراه با آوانگاری آمده است.

وی ادامه داد: پرفا، نخستین تلاش بخش خصوصی در یک مسیر ملی است؛ مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی نگارستان اندیشه درصدد برآمده تا کاستی‌های موجود در فعالیت‌های مجموعه‌های دیگر را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی جبران کند، از این رو یکی از اهداف اصلی در برنامه‌ی آموزشی پرفا، جذب فراگیران زبان فارسی در قالب دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است و این برنامه در قالب همکاری با مراکز رسمی آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های کشور انجام می‌شود.

او در انتها بیان کرد: برای تحقق این مهم، این موسسه تفاهم‌نامه‌های علمی و دانشگاهی متعددی را با بخش‌های مختلف منعقد کرده تا در جذب زبان‌آموز برای مراکز رسمی کشور، نقش یک شتاب‌دهنده را ایفا کند و مراکز آموزش زبان فارسی و دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری از خدمات علمی و فرهنگی مؤسسه در تأمین منابع آموزشی و جذب زبان‌آموزان بهره‌مند شوند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها