مرحله گردآوری اطلاعات موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» از ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ توسط مرکز طرحهای ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات آغاز شد و به مدت ۲۰ روز ادامه یافت. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این طرح، با تعداد نمونه ۱۵۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا و درگستره ملی انجام شد. در این پیمایش، پرسشگران برای تکمیل پرسشنامه، به هموطنان ساکن در ۳۱ مرکز استان، ۸۵شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مراجعه کردند.
در جمع آوری اطلاعات موردنیاز این طرح حدود ۴۰۰ نفر، شامل پرسشگران، مدیران اجرایی و ناظران با مرکز طرحهای ملی پژوهشگاه و به مدت دو ماه همکاری کردند و درنهایت دادههای جمعآوریشده توسط تیم علمی طرح تدوین شد.
در پیمایش موج سو م علاوه بر تنظیم و تطبیق تعداد نمونههای این طرح با قواعد نمونهگیری طرحهای ملی در دست اجرای پژوهشگاه، واحد مورد مطالعه نیز از «خانوار» به «فرد» تغییر یافته است. در این طرح سعی شد با حفظ ساختار کلی طرح، در برخی موارد و آن هم به اقتضای تغییرات فرهنگی، نسبت به روزآمدکردن برخی سوالات اقدام شود.
گفتنی است موج اول این پیمایش در سال ۱۳۷۹ و موج دوم آن در سال ۱۳۸۲ انجام شده است.
بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه مقرر است بهزودی، در نشستی علمی با حضور پژوهشگر این طرح و صاحبنظران، نتایج این طرح اعلام و نقد و بررسی شود.
نظر شما