چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
​نامه‌های آقای پاول اثر مونیکا مارون در رویای کاغذی

بخش‌هایی از کتاب نامه‌های آقای پاول نوشته مونیکا مارون در برنامه رویای کاغذی سه‌شنبه 5شهریورماه خوانده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ؛ رویای کاغذی امشب سه‌شنبه 5شهریورماه به خوانش و معرفی «نامه‌های آقای پاول» نوشته مونیکا مارون و ترجمه ابوذر آهنگر اختصاص دارد.

 این کتاب سرگذشت پدربزرگ دختری به نام مونیکا را در زمان جنگ جهانی دوم روایت می‌کند که به دلیل ملیت لهستانی - یهودی از برلین اخراج و به یک کمپ فرستاده می‌شود؛ مونیکا تنها تصاویری سیاه و سفید از پدربزرگش پاول در ذهن دارد. او پس از مدت‌ها به‌طور اتفاقی نامه‌های آقای پاول (Pawels Briefe) را که برای مادرش هلا نگاشته بود، می‌یابد و تصمیم می‌گیرد تا در گذشته مه‌آلود خانواده‌اش کاوش کند و آن را از میان ابهام و شایعه بیرون آورد. او از زبان و تصاویر یادها، زندگی خویش را از نو می‌سازد و آن را با زندگی مادرش پیوند می‌دهد. بدین‌ترتیب تصویری از یک خانواده در طی بیش از سه نسل و هم‌زمان با آن هم برشی طولی از تاریخ آلمان در قرن بیستم پدید می‌آید.

مونیکا مارون (Monika Maron) با شگرد ترکیبی روایتش موفق می‌شود از تکه‌های لحظات و تصاویر، جهان‌های زندگی متضادی را به تصویر بکشد و آن‌ها را با هم مرتبط سازد: حقیقت زندگی لهستانی - یهودی آقای پاول و همسرش خانم یوزفا از یک‌سو، زندگی تحت‌تأثیر کمونیست واقع شده هلا که از سوسیالیسم دفاع می‌کند، از سویی دیگر و سرانجام هم واقعیت زندگی خود نویسنده که کودک جنگ بوده است.

رویای کاغذی برنامه‌ای از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که هر شب ساعت ۲۳:۴۵ به بازخوانی قطعه‌ای از یک کتاب شامل داستان کوتاه، رمان و شعر از آثار شاخصی که با استقبال مخاطبان روبرو شده‌اند و پر تیراژ بوده‌اند و به چاپ‌های چندم رسیده‌اند، اختصاص دارد.
«رویای کاغذی» با اجرای راضیه گردکاهد، تهیه‌کنندگی الهه بیات و نویسندگی مریم بیانی بر روی موج اف‌ام ردیف 106مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها