کانون پرورش فکری عنوان بسیار زیبایی دارد
حسن ذوالفقاری، مدیر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مربیان، اعضا و والدین آنها به بیان خاطرات دوران کودکی و عضویت خود در کانون پرورش فکری پرداخت و با گرامیداشت یاد و نام فرشید مثقالی هنرمند برجسته ایران در حوزه تصویرگری و انیمیشن (پویایینمایی)، جایگاه کانون پرورش فکری را مهم دانست و بر آشنایی خود با مثقالی در کانون پرورش فکری تأکید کرد.
این استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مخاطبان خود را با کتاب و مطالعه آشنا میکند، گفت: کانون پرورش فکری، عنوان بسیار زیبایی دارد و با فکر و خلاقیت مخاطب در ارتباط است و اگر تفکر تربیت شود، خلاقیت شکل میگیرد. وقتی کودک و نوجوان کتابخوان شود به دریا متصل میشود.
نقش قصه در زتدگی و تاثیر کانون در تولید قصه
وی گفت: قصه و قصهخوانی در زندگی گذشته، نقش مهم و حساسی داشته و بیشتر در قالب نقالی اجرا میشد ولی امروز جای خود را به سینما، تلویزیون و تئاتر داده و اگر کانون پرورش فکری به آن توجه نمیکرد، به فراموشی سپرده میشد؛ در هیچجا مثل کانون، «قصه» تولید نمیشود.
ذوالفقاری با بیان اینکه ایرانیان یک میراث بسیار بزرگ بهنام «قصه» دارند، گفت: تا به امروز ۲۶ هزار قصه کهن در کتابی با عنوان «دایرهالمعارف داستانهای فارسی» در ۱۰ جلد جمعآوری شده و آمار افسانههای شفاهی بهغیر از قصهها و باورهای عامیانه، نزدیک به 3000 مورد میرسد.
مولف دامغانی افزود: قصهها و افسانهها، نسل به نسل شده و یک روش خلاقانه و غیرمستقیم برای حل مسأله است.
گذشتگان کانون پرورش فکری را کاشتند و امروز فصل برداشت است
وی در ادامه سخنانش به مدیرکل، کارشناسان، مربیان، اعضای کودک و نوجوان و والدین آنها تبریک گفت که در مکان بسیار مناسب و محیطی سالم قدم گذاشتهاند و آینده روشن و درخشانی پیشِ رو دارند.
ذوالفقاری همچنین با اشاره به داستان انوشیروان، یادآور شد: گذشتگان، کانون پرورش فکری را کاشتند و امروز، فصل برداشت محصول است و بایست سعی کنیم با شرکت در فعالیتها و برنامههای کانون، میراثداران خوبی باشیم که اگر ذهن کودکان را درست پرورش دهیم و خلاق، بار آوریم بیشک در آینده، افراد بسیار مفیدی در جامعه خواهند شد.
استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران، مبنای کار کانون پرورش فکری را قصهگویی و فعالیتهای هنری دانست و یادآور شد: قصه روشی بسیار مهم در تربیت و در واقع، روش تربیتی خداوند است و تمام کتابهای آسمانی سرشار از قصههایی است که به ما زندگیکردن میآموزند و نقش تربیتی عمیقی دارند.
ذوالفقاری در ادامه افزود: شعرا و نویسندگان هم کتابهای خود را با قصه آغاز کردند و در این بین، سعدی که ۸۰۰ سال حق معلمی به گردن همه ما دارد، در آثارش از روش قصه استفاده کرده و کتاب گلستان و بوستان سعدی هر کدام شامل ۱۸۰ حکایت کوتاه از زندگی امروز و مدینه فاضله و آرمانی است.
وی گفت: در گذشته نه تنها در ایران؛ بلکه در کشورهای آسیایی و اروپایی هم بدون استثنا هرکه باسواد میشد، بایست کتاب گلستان را میخواند.
همچنین رضا هوشمند دبیر انجمن روابط عمومی ایران در سخنانی از والدین خواست تا در کنار کتاب قرآن، مفاتیح و نهجالبلاغه، کتاب گلستان و بوستان سعدی را هم بهعنوان بخشی از فرهنگ و دین در کتابخانه خود داشته باشند و با یک نگاه کارشناسی، داستانهایی را انتخاب و آن را برای فرزندان خود روایت کنند.
وی با بیان اینکه کتاب به ما انتخاب رنگ درست را آموزش میدهد، گفت: قصه از ماجراهایی است که پذیرش فرد نسبت به خطاها و حتی تجربه دیداری، شنیداری و تصویری اشتباه دیگران را افزایش میدهد و اگر کودکان یا نوجوانان راه زندگی را یاد نگیرند اشتباهات آنها قابل جبران نخواهد بود.
دبیر انجمن روابط عمومی ایران همچنین گفت: قصه کهن و امروز یکی از راههایی است که رایگان تجربه بدون بازگشت را در اختیار ما قرار میدهد و کانون پرورش فکری مکان بسیار مناسبی برای آموزش مهارتهای زندگی است.
قصه درمانی در کنار موسیقی درمانی راهکارهای برون رفت از آسیبهای اجتماعی
رضا هوشمند گفت: قصهدرمانی در کنار موسیقیدرمانی از راهکارهای برونرفت از آسیبهای اجتماعی است که نیروی تفکر را افزایش میدهد و موجب بلوغ فکری میشود و به شکل علمی نیز ثابت شده در کنار درمانهای پزشکی با هزینههای بالا، قصهدرمانی روش مؤثری است.
هوشمند در بخش دیگر سخنانش از والدین خواست تا در راستای شعار «آینده ساختنی است»، به فرزندان خود فرصت دهند و تصریح کرد: کسب تجربههای جدید به کشف شهود و نگارش و خوانش داستان کمک میکند.
وی با بیان اینکه، قصه، بیداری ذهن است، قصهگویی را یکی از روشهای بسیار مناسب برای زندگی آینده، خواندن داستان خوب، روایت کردن و گوش دادن به آن دانست.
هوشمند در پایان سخنانش با توجه به انتقال غیرمستقیم پیامهای تربیتی و کاهش آسیبهای اجتماعی پیشنهاد داد تا کارگاههای مدون قصهگویی بهصورت ماهیانه یا فصلی با دعوت از اساتید برجستهی این حوزه در مراکز فرهنگیهنری دامغان برگزار شود و اعضا و والدین با چگونگی جمعآوری افسانهها و قصههای قدیمی و روایت آنها آشنا شوند.
قصهگویی خدیجه سلمانی مربی پیشکسوت کانون پرورش فکری، قصهگویی علیاصغر خطیبزاده به گویش دامغانی، قصهگویی مهسان زمانی عضو کودک و گلستانخوانی دنیا فنیزاده عضو نوجوان کانون دامغان، تجلیل از مهمانان و...، از دیگر برنامههای این جشن بود.
نظر شما