صدوهفتاد و ششمین شماره مجله «هنر موسیقی» به کشمکشهای دو آهنگساز درباره اجرای «نخستین سرود ملی ایران» در دهه هشتاد شمسی پرداخته است.
این سرود توسط آلفرد باتیست لومر فرانسوی در سال 1247 ساخته شد؛ سیاوش بیضایی آهنگساز و پیمان سلطانی آهنگساز، نظریهپرداز موسیقی و رهبر ارکستر هر دو معتقدند که در دهه 1380 اولین نفری بودند که این سرود را با اصلاحات اجرا کردند. در این مجله شاهد گفتوگویی با سیاوش بیضایی درباره این کشمکشها هستیم و این که در نهایت کدام یک در دادگاه رای مثبت میگیرند.
در این مجله، شاهد یادداشتی از خسرو جعفرزاده درباره نقش و تاثیر علینقی وزیری در مقوله تئوریپردازی موسیقی ایران هستیم، تارا الهوردی نیز مقایسه تطبیقی سه شیوه تنبورنوازی در مناطق صحنه، گوران و لکستان قسمت دوم نوشته است. کیخسرو مختاری و علی ابراهیمی نیز دوران ظهور و بروز اوج کمانچه و سرگذشت این ساز در سده اخیر را از زیر ذرهبین گذراندهاند. میثم میریان مقالهای از استیون دیویس در باب نگاهی به آراء و نظرات فلسفی کیج در موسیقی مدرن ترجمه کرده است. محمدعلی پورخصالیان نگاهی به نقد و رتبهبندیهای موسیقی در دوران پیش و پس از اینترنت و غیره داشت.
صدوهفتاد و ششمین شماره مجله فرهنگی، هنری و اجتماعی «هنر موسیقی» به ساز تنبور پرداخته و طرح جلد این مجله نیز به این موضوع اختصاص دارد. همچنین معصومه محمدیسیف نگاهی بر انسانشناسی رقص کردی در فرهنگ کرد داشته است.
محسن گلتاش نیز فهرستی از صد آلبوم برتر تاریخ موسیقی راک نوشته که در این مجله منتشر شده است. «جنس دوم به روایت موسیقی» نوشته محمد بیگی نیز نگاهی است به فعالیتهای صنم پاشا که در حوزه موسیقی راک حرفی برای گفتن دارد.
گفتنی است این شماره از مجله هنر موسیقی بعد از چهار ماه تاخیر منتشر شده و سردبیر، مهدی ستایشگر در سرمقاله خود تحت عنوان «با خدا هرگز نمیپیچیم هیچ» از گرانی کاغذ و احتکار نوشته و کمیاب شدن کاغذ را دلیل بر تاخیر انتشار این مجله بیان کرده است.
مجله فرهنگی، هنری و اجتماعی «هنر موسیقی» به صاحب امتیازی، مدیرمسئولی و سردبیری مهدی ستایشگر در 112صفحه و با قیمت 20 هزارتومان منتشر شده است.
نظر شما