یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
جشن امضای نمایشنامه «حلقوم» برگزار شد

آیین رونمایی و جشن امضای نمایشنامه «حلقوم» نوشته «بابک سبحانی‌نژاد» در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب قزوین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، بابک سبحانی‌نژاد نویسنده و کارشناس ادبیات استان قزوین در آیین رونمایی و جشن امضای نمایشنامه «حلقوم» که با حضور علاقمندان به هنر تئاتر و مطالعه در سالن برنامه‌های جنبی سیزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب قزوین برگزار شد، گفت: در تاریخ ایران قاجار و اتفاقاتی که در این دوره در کشور می‌افتد این دوران را به یکی از حادثه خیزترین مقاطع تاریخی تبدیل کرده است از این رو علاقمندان، نویسندگان و پژوهشگران زیادی در این سال‌ها با توجه به دوران قاجار در کشور اقدام به فعالیت و پژوهش کرده‌اند.

وی افزود: خود بنده نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به عنوان یکی از علاقمندانی که این دوره از تاریخ را به چشم یک برهه حادثه‌ساز می‌دیدم، بارها در حال و هوای قاجار نوشته‌ام اما مسئله‌ای که در این میان وجود دارد، رسیدن به زبان گفت‌وگوی مردم در دوران قاجار است.

این نویسنده قزوینی بیان کرد: پیش از این نیز در نگارش فیلمنامه‌ای داستانی در حال و هوای قاجار برای به تصویر کشیدن ایران آن روزگار تلاش کرده بودم و اکنون نمایشنامه «حلقوم» تکمیل کننده تلاش‌های بنده در این عرصه است.

سبحانی‌نژاد گفت: زبان گفت‌وگوی آدمیان هر سرزمین در دوره‌های مختلف تاریخی اگرچه شباهت‌های زبانی و لفظی بسیار زیادی داشته است اما رسیدن به زبان درست گفت‌وگوی پیشینیان در زمان ما کاری دشوار و مستلزم مطالعه و پژوهش‌های تاریخی و مردم شناسی زیادی است.
 

وی افزود: اینکه کتابی در فضای تاریخی روایت می‌شود، نیاز دارد تا نویسنده به شرایط و فضای حاکم بر آن دوران تسلط کامل داشته باشد تا بتواند ملاحظات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی مکالمات روزمره مردم را به بهترین شکل به تصویر بکشد. حال زمانی که این کتاب یک نمایشنامه است، باید همه جنبه‌های زندگی مردم در آن تاریخ را شامل شود.

نویسنده کتاب «حلقوم» تصریح کرد: در این کتاب به ماجرای زنی به نام «طاهره قره ‌العین قزوینی» پرداخته می‌شود که برادرزاده و عروس شهید ملامحمد تقی برقانی معروف به «شهید ثالث» بوده است. این کتاب کاملاً بر ضد فرقه بابیه و فتنه نوشته شده است و کنگره شهدای استان قزوین، آن را به چاپ رسانده است.

به گفته سبحانی‌نژاد، این زن با اتفاقاتی وارد فرقه بابیه می‌شود و در کتاب، انحرافات فرقه مذکور نشان داده شده است. این زن در دوران قاجار به عنوان اولین زن آزادی خواه ایرانی توانست نقش تاثیرگذاری ایفا کند و بخشی از نامه‌های عاشقانه او و همسرش ملامحمد امام جمعه در این نمایشنامه آورده شده است.
 
ویژگی‌های ذاتی اجرا روی صحنه، تکمیل کننده نمایشنامه «حلقوم»
ایزدفر رئیس مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد قزوین نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: این نمایشنامه به عنوان یکی از برترین‌های این عرصه می‌تواند شکل کاملی از یک نمایش تاریخی را به علاقمندان عرضه کند.

وی افزود: قطعاً اجرای این نمایشنامه نیز می‌تواند یکی از بهترین نمایش‌ها را برای علاقمندان به یادگار بگذارد چرا که نثر روان این نمایشنامه در کنار بازخوردهای صحنه قطعاً می‌تواند اثری ماندگار ایجاد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها