جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
بررسی ثبت و نقض حقوق علائم تجاری و برند در نظام حقوقی ایران و اتحادیه اروپایی

کتاب «بررسی ثبت و نقض حقوق علائم تجاری و برند در نظام حقوقی ایران، اتحادیه اروپایی و کنوانسیون‌های مربوط» نوشته محمدجواد پهلوان و الهه امیدی به بررسی حقوق ثبت برند و علامت تجاری در ایران و اتحادیه اروپا پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «بررسی ثبت و نقض حقوق علائم تجاری و برند در نظام حقوقی ایران، اتحادیه اروپایی و کنوانسیون‌های مربوط» نوشته محمدجواد پهلوان و الهه امیدی منتشر شده است.

در دنیای کنونی، تجارت اعم از داخلی و بین‌المللی رشد چشمگیری در جهان داشته است و هر روزه معاملات بی شماری با ارقام نجومی‌صورت می‌گیرد. طیف فعالیت‌های تجاری بسیار گسترده‌تر از قبل شده، به طوری که نه تنها خرید و فروش، تولید، واردات و صادرات، خدمات فنی و مهندسی ـ که به گونه‌ای سنتی در حوزه تجارت بوده است ـ بلکه عرصه‌های جدید فعالیت تجاری در حوزه‌های هنری و ورزشی نیز رشد چشمگیری داشته است.

بخش اعظم این فعالیت‌های تجاری در قالب نشان تجاری صورت می‌گیرد. لذا مباحث مربوط به ثبت برند و علائم تجاری در همه کشورهایی که در بخش تجارت توسعه یافته‌اند گسترش و توسعه چشمگیری داشته است. به‌طوری که امروزه غالب این کشورها دارای قانون مستقل ناظر بر برندها هستند بنابراین در این پژوهش به بررسی حقوق ثبت برند و علامت تجاری در ایران و اتحادیه اروپا پرداخته شده است.

از مجموعه قوانین و مقررات داخلی مربوط به علائم تجاری اینگونه استنباط می‌شود که اصولاً علامت تجاری در صورتی در ایران قابل حمایت کامل است که به ثبت رسیده باشد. نحوه ثبت علامت و همچنین مدارک و مستنداتی که برای ثبت علامت در بعد ملی نیاز است تقریباً در همه کشور‌ها با اندکی تفاوت، یکسان است.

به عبارت دیگر اظهارنامه‌های ثبت علامت در کشور‌ها دارای ساختارهای مشابه هستند و اصولاً یکی از تلاش‌های مهم سازمان جهانی مالکیت معنوی در اجرای ماده 4 کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت معنوی این است که با اتخاذ تدابیر و تصویب کنوانسیون‌ها از قبیل موافقتنامه و پروتکل مادرید، معاهده سنگاپور و معاهده حقوق علائم تجاری رویه‌های ثبت علائم را در کشور‌های عضو، متحدالشکل کند که این تلاش‌ها می‌تواند قدم‌های مهمی‌در جهت یکسان کردن رویه کشور‌های عضو در ثبت علامت تجاری به‌دنبال داشته باشد و بویژه از تشتت رویه‌ها جلوگیری کند.

در بخشی از مقدمه اثر می‌خوانیم: «ثبت برند علائم تجاري صنعتی يا خدماتی نشانه‌هايی هستند كه برای معرفی كالاها و محصولات صنعتی و يا خدماتی از لحاظ كيفيت و ضمانت جنس آنها مورد استفاده قرار می‌گيرد. اين علائم ممكن است اسامی مركب شامل نقش تصوير و كلمه بوده يا به صورت تفننی (فانتزی) مانند ادكلن عقرب يا به صورت اسم منطقه وشهر (عسل سبلان اردبيل) و بالاخره به شكل علامت تجاری و ترسيمات برچسب اتيكيت و يا آهنگ مخصوص و غيره باشد.»

 کلیات در مورد ثبت برند و علائم تجاری، بررسی تحولات قانون گذاری در زمینه تدوین قانون جدید ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، موافقت نامه‌های اتحادیه اروپا مربوط به حمایت از علائم تجاری و ثبت برند،  ثبت علائم تجاری در حقوق بین الملل و نقض حقوق علامت تجاری، عناوین پنج فصل اصلی کتاب را تشکیل می‌دهند.

کتاب «بررسی ثبت و نقض حقوق علائم تجاری و برند در نظام حقوقی ایران، اتحادیه اروپایی و کنوانسیون‌های مربوط» نوشته محمدجواد پهلوان و الهه امیدی با شمارگان 500 نسخه در ٢٣٠ صفحه به بهای 16 هزار تومان توسط انتشارات فردوسی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها