یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
فعالان نشر باید به دانش روز مجهز باشند

داریوش مطلبی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسللامی ضمن ابراز تأسف از کمبود منابع در زمینه دانش تولید کتاب گفت: فعالان نشر به‌منظور حرکت در حوزه نشر حرفه‌ای باید به دانش روز مجهز باشند.

داریوش مطلبی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره دانش تولید کتاب و کتاب‌هایی که در حوزه صنعت چاپ کتاب است، به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: دست‌اندرکاران حوزه نشر برای تولید محتوای مناسب، تولید فنی و فرهنگی، بازاریابی، توزیع و در نهایت دسترس‌پذیر کردن کتاب‌ها نیاز به دانش دارند.

وی افزود: تا زمانی که دانش کافی جنبه‌های مختلف صنعت چاپ و نشر کتاب در دسترس‌ نباشد‌ و فعالان نشر کتاب به دانش روز مجهز نباشند، سیاست‌گذاری، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های‌ آن‌ها دقیق نخواهد بود و تا زمانی‌که راهبردها دقیق نباشند، حرکت کردن به سوی نشر حرفه‌ای برای هیچ‌یک از ناشران امکان‌پذیر نیست.
 
سردبیر فصلنامه اطلاع‌رسانی و ارتباطات ضمن ابراز تأسف از نبود آثار جدید در حوزه دانش تولید کتاب، گفت: لازم است اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تولید منابع اطلاعاتی ـ ترویجی برای ناشران و سایر دست‌اندرکاران حوزه کتاب حمایت کنند.
 
وی با بیان این‌که مهم‌ترین آثاری که در حوزه دانش تولید کتاب موجود است به قلم ادیب سلطانی، عبدالحسین آذرنگ و حمید محسنی نوشته شده‌اند، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه نشر، این است که نشر در دانشگاه‌ها به عنوان یک رشته مستقل به‌ویژه در مقطع تحصیلی تکمیلی وجود ندارد. تا زمانی که یک حوزه علمی به صورت رشته دانشگاهی مطرح نشود، اقبال نویسندگان برای قلم زدن در آن حوزه کاهش می‌یابد.
 
این استاد دانشگاه توضیح داد: یکی از بسترهای مهم تولید دانش، تولید پایان‌نامه و انجام طرح‌های پژوهشی دانشگاهی است و چون رشته نشر در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا در هیچ دانشگاهی متولی ندارد در نتیجه تولید علم در این حوزه بسیار اندک است.
 
مطلبی با بیان این‌که اکنون نشر به عنوان رشته دانشگاهی در دانشگاه‌های معتبر دنیا در حال تدریس است، گفت: رشته‌های دانشگاهی وجود دارند که ارتباط نزدیکی با نشر دارند. علم اطلاعات دانش‌شناسی، ارتباطات و مدیریت رسانه عناوین برخی از این رشته‌ها هستند. دانشجویان این رشته‌ها می‌توانند پروژه‌های دانشگاهی‌شان را به‌صورت عام در حوزه نشر و به‌صورت خاص در حوزه کتاب ساماندهی کنند و نتایج آن‌ها را در قالب مقاله یا کتاب‌هایی در حوزه نشر تدوین کنند و در اختیار اهالی کتاب و نشر قرار دهند.
 
سردبیر فصلنامه اطلاع‌رسانی و ارتباطات در پایان، اظهار کرد: در مجموع، حوزه دانش تولید کتاب، حوزه بکری است، ظرفیت بسیاری دارد و می‌توان نوآوری‌های پژوهشی در این حوزه داشت و برخلاف دیگر گرایش‌های علمی از تکرار پرهیز کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها