سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
دولت نگاه ویژه‌ای به فضای نشر  کتاب الکترونیک ندارد

محمد صدوقی در نشست «نشر دیجیتال در ایران و جهان» گفت: فضایی بسیار پرت و با تهویه نامناسب در اختیار ناشران دیجیتال نمایشگاه کتاب قرار گرفته است. حاکمیت و ارشاد نگاه ویژه‌ای به فضای الکترونیک ندارند. در حالی‌که کتاب از مالیات بر ارزش افزوده معاف است، ما این مالیات را نیز پرداخت می‌کنیم.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست «نشر دیجیتال در ایران و جهان» امروز سه‌شنبه (19 اردیبهشت‌ماه) با حضور  محمدعلی پورخصالیان، تحلیل‌گر فضای مجازی، محمد صدوقی، مدیرعامل پروژه طاقچه و  حیدر معافی، مدیر روابط‌عمومی انتشارات مدرسه و اجرای کیوان نقره‌کار در استودیوی خانه‌کتاب برگزار شد.
 
صدوقی، مدیرعامل پروژه طاقچه در این برنامه رادیویی با اشاره به سابقه فعالیت سه‌ساله در فضای کتاب الکترونیک در ایران اظهار کرد: طاقچه از طریق مذاکره با ناشران و صاحبان اثر و محتوا، این آثار را به فرمت استاندارد «ایپاپ» تبدیل کرده و در نرم‌افزار طاقچه عرضه می‌کند. در این فرایند 30 درصد سود به طاقچه تعلق گرفته و 70درصد دیگر متعلق به ناشر یا نویسنده است.
 
وی ادامه داد: برای آینده نزدیک درنظر داریم کتاب ناشران مختلف از جمله ناشران دانشگاهی را به اپلیکیشن اضافه کنیم. همچنین از کارهای خوبی توسعه‌ای ما می‌توان به پروژه کتاب صوتی اشاره کرد که شرکت‌های مختلف کتاب‌های صوتی خود را به طاقچه می‌دهند و ما آن را عرضه می‌کنیم.
 
صدوقی با اشاره به اینکه اپلیکیشن طاقچه از طریق اندروید و IOS قابل استفاده است، افزود: تاکنون 17 هزار محتوا اعم از هفت هزار عنوان کتاب و 10 هزار عنوان مجله و روزنامه از 350 ناشر و ناشر ـ مولف در طاقچه قرار گرفته است. روزانه 50 کتاب جدید به مجموعه افزوده می‌شود و تا امروز یک میلیون و 500 هزار  نفر اپلیکیشن طاقچه را نصب کرده‌اند.
 
وی در ادامه با بیان این نکته که انتظارمان از وزارت ارشاد بیش از اینهاست، گفت: در همه نمایشگاه‌ها فضای مناسبی به بخش دیجیتال اختصاص داده می‌شود، ولی در کشور ما وضع به روال 10 سال قبل است. فضایی بسیار پرت و با تهویه نامناسب در اختیار ناشران دیجیتال قرار گرفته است. حاکمیت و ارشاد نگاه ویژه‌ای به فضای الکترونیک ندارند. در حالی‌که کتاب از مالیات بر ارزش افزوده معاف است، ما این مالیات را نیز پرداخت می‌کنیم. انتظار حمایت داریم، اما تا امروز نه‌تنها حمایت نشده‌ایم، بلکه شاهد چالش‌هایی نیز هستیم.
 
اهمیت برنامه‌های ملی کتابخوانی در کشورهای جهان

پورخصالیان، تحلیلگر فضای مجازی نیز در این برنامه درباره تجربیات دیگر کشورها در زمینه برنامه‌های ملی کتابخوانی، بیان کرد:‌ برخی کشورها بیش از 60 یا 70 سال است که برنامه ملی کتابخوانی دارند و هدف در این برنامه‌ها این است که ابتدا کودکان را نسبت به کتاب ترغیب کرده و سپس کاری کنند که افراد با کتاب مأنوس بمانند. براساس مطالعات صورت گرفته در این کشورها، بیشترین زمانی که افراد از کتاب دور می‌شوند، زمان فراغت از تحصیل و ورود به بازار کار است که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام شده است.
 
وی با اشاره به مطالعه موردی در کشور کانادا، افزود: در کشور کانادا، کتاب خواندن یک اولویت ملی است که به تعالی جامعه کمک می‌کند. در این کشور دسترسی یکسان به مطالب خواندنی از محورهای اساسی به‌شمار می‌رود. ارتقای زندگی نویسندگان کانادایی و ارتقای بسترهای عرضه از دیگر اهداف برنامه ملی کتابخوانی در این کشور است. البته این نکته را باید درنظر داشت که در طرح ملی کتابخوانی، فقط دولت متولی نبوده و بخش خصوصی اتحادیه‌ها و اصناف در این بحث همکاری می‌کنند.
 
پورخصالیان درباره استفاده از تکنولوژی‌های جدید در کشور ایران نیز گفت: در کشور ما 43 درصد جمعیت از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند. از نظر استفاده از تلفن همراه هوشمند نیز در دنیا در رتبه یازدهم قرار داریم؛ 53 درصد جمعیت ما از تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند و بیش از 100 میلیون گوشی تلفن همراه در ایران وجود دارد که از آنها استفاده‌هایی مانند کتابخوانی نیز می‌شود.
 
لزوم توسعه نشر دیجیتال
دکتر حیدرمعافی، مدیر روابط‌عمومی انتشارات مدرسه نیز در بخش دیگری از این برنامه در سخنانی کوتاه عنوان کرد: انتشارات مدرسه با مدیریت حمیدرضا شاه‌آبادی، استفاده از نرم‌افزارهای الکترونیکی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. به‌زودی نرم‌افزار کتابخوانی از سوی این انتشارات رونمایی و به بازار عرضه خواهد شد.
 
وی افزود: در گذشته و حال، بسیاری از کارهای این انتشارات به‌صورت برون‌سپاری انجام شده است؛ مانند نرم‌افزاری که قرار است رونمایی شود و یا پروژه تولید کتاب‌های صوتی. نظر مدیریت این است که اگر می‌خواهید کار تخصصی انجام شود باید آن را به بخش خصوصی سپرد. در حال حاضر هشت کمیته و کارگروه تخصصی در حوزه‌های مختلف فکری و تحصیلی در این انتشارات شکل گرفته که هر بخش پژوهشگران خاص خود را دارد و برنامه‌ریزی و استراتژی‌های آینده انتشارات را انجام می‌دهند؛ از جمله اینکه چه کتاب‌هایی باید برای حوزه دیجیتال طراحی، تولید و چاپ شوند. با توجه به هزینه‌هایی که تولید کتاب چاپی دارد، نشر دیجیتال باید توسعه پیدا کند.
 
سی‎اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها