گزارش ایبنا از آئین افتتاح هفته هنر انقلاب اسلامی
مومنیشریف: باید پاسخگوی توقع مردم در حوزه داستان انقلاب باشیم
محسن مومنیشریف، رئیس حوزه هنری در آئین افتتاح هفته هنر انقلاب اسلامی با اشاره به تاثیر آثار شهید آوینی بر معرفی انقلاب اسلامی در نقاط مختلف دنیا گفت: به نظر میرسد در حوزه داستان انقلاب راه را پیدا کردهایم و توقع مردم به واسطه انتشار آثار مطرح در این حوزه بالا رفته بنابراین باید پاسخگوی این توقع باشیم.
مومنی شریف ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سیدمرتضی آوینی گفت: صحبت از شهید آوینی، صحبت از هویت انقلاب است. هنر انقلاب در نقاط مختلف و بهویژه در منطقه به واسطه آثار مرتضی آوینی شناخته شده است. جامعالاطراف بودن وی موجب شده تا شخصیت شهید آوینی متمایز و ممتاز شود.
جهانبینی الهی آوینی و پایان فرهنگ تمدن غرب
وی ادامه داد: شهید آوینی بهدنیا از منظر جهانبینی اسلامی نگاه میکرد؛ بنابراین سخنانی میگفت که بر دل مینشست. وی براساس سنن الهی از پایان فرهنگ تمدن غرب و آینده و فردای دیگر حرف میزد. توجه به سنن الهی از ویژگیهای مکتب هنر انقلابی است.
مومنی شریف افزود: امروز مکتب ادبیات انقلاب منکر ندارد هرچند که این اتفاق دیر هنگام رخ داد. هنر انقلاب اجتماعی، انقلاب ادبی و هنری را بهدنبال دارد. هنر انقلاب، هنری خودجوش بهحساب میآید چرا که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متفکرین، مانیفستی درباره هنر انقلابی ارائه ندادند. آثار این حوزه باتوجه به رویکرد دینی تولید شده است. باید در هفته هنر انقلاب اسلامی، نسبت به تعاریف و مسایل این حوزه با نگاهی متفاوت نگاه شود.
بالا رفتن توقع مردم از جریان ادبیات داستانی انقلاب
رئیس حوزه هنری با اشاره به برگزاری نهمین جشنواره داستان انقلاب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حسین حداد و امیرحسین فردی اظهار کرد: امیدواریم جشنواره داستان انقلاب، تداوم داشته باشد. به نظر میرسد در حوزه داستان انقلاب راه را پیدا کردهایم و توقع مردم به واسطه انتشار آثار مطرح در این حوزه بالا رفته بنابراین باید پاسخگوی این توقع باشیم. داستان انقلاب براساس اسلوب انقلابی نوشته میشود که فراتر از تاریخ و فراتر از مرزها رسیده است. انقلاب در بسیاری از نقاط دنیا تجلی پیدا کرده و از وظایف ما پرداختن به حوادثی است که صفات خداوند در آن متجلی شده، بنابراین تبیین سنن الهی از وظایف هنرمندان است.
کجای جریان داستان انقلاب ایستادهایم؟
منیژه آرمین گفت: داستان به معنای امروزی زاییده ترجمه است. سایه این فکر که منورالفکری در تقابل مذهب است از زمان مشروطیت شروع شد و هنرمندان را متاثر کرد. از جلوههای آن نبود مردم در جریان داستان است. حتی حضور مردم در آثار نویسندگانی مانند چوبک و صادق هدایت در قالب تمسخر مطرح شده است در این میان جلال آلاحمد از دوریگزیدگان حزب توده در این جریان استثنا بود. وی با انتشار کتاب «غربزدگی» و همچنین کتاب «خسی در میقات» حضور مذهب را به جد میگرفت.
وی افزود: سیمین دانشور در کتاب معروف خود «سووشون» انقلاب را پیشبینی کرده بود. سایه تفکر منورالفکری مشروطیت بر ذهن اغلب دانشجویان مثل من سنگینی میکرد فکر میکردم عاقبت روشنفکران، انقلاب میکنند اما در سالهای 56 و 57 مردم به خیابانها ریختند. مردم با هنرمندان آشتی کردند. داستان انقلاب، زاییده زمان خود است. بعد از گذر از سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی، باید از خود بپرسیم در کجای جریان داستان انقلاب ایستادهایم.
داستان انقلاب رشد کرده است
آرمین ادامه داد: داستان انقلاب رشد کرده است. انقلاب ریشه در زمانها و مکانهای دور دارد و داستان انقلاب بیانکننده واقعیتهای یک دوران نیست. محتوای عالی ساختار عالی میخواهد در حال حاضر شاهد فعالیت نویسندگان جوان در حوزه داستان انقلاب هستیم که علاوه بر فهم انقلاب ساختار را نیز میشناسند.
دبیرعلمی نهمین جشنواره داستان انقلاب اسلامی اظهار کرد: کتابهای قابل توجهی در حوزه مستند به دبیرخانه ارسال شد، بنابراین به نظر میرسد که باید از سالهای آینده بخش مستقلی را به این موضوع اختصاص دهیم.
حضور پررنگ نویسندگان شهرستانی در نهمین جشنواره داستان انقلاب
آرمین با اشاره به حضور فعال نویسندگان شهرستانی در این دوره از جشنواره گفت: حضور فعال نویسندگان شهرستانی از دیگر اتفاقات قابل توجه این دوره بهحساب میآید بیشتر برگزیدگان نهمین جشنواره داستان انقلاب از بین نویسندگان جوان شهرستانی هستند. در سالهای اخیر با وجود تکانهایی در جریان داستان انقلاب رگههایی از ابتذال و ادبیات لمپنی البته باعنوان روشنفکرنمایی دیده میشود. بنابراین گذشتن از این دوران بیخطر به نظر نمیرسد. شکستگی و کشاندن زبان محاوره ادبیات و نبود رابطه منطقی بین عناصر از دیگر معایب داستان انقلاب اسلامی است.
این نویسنده افزود: بومینویسی در جریان داستان انقلاب رشد پیدا کرده که نشان از توجه به فرهنگهای مختلف کشور است. یادآور میشوم که وجود لهجه در داستان خوب است اما نباید توجه کرد که باید برای مخاطبان در سراسر کشور بنویسیم. گرایش به کلیشهها براساس کتابهای موفق در جشنوارههای مختلف در بین نویسندگان شدت گرفته است اما نباید فراموش کنیم که الگوسازی هرچند خوب است اما در هنر تجربه نویسنده و روشهای وی ارایه شود.
در پایان این آئین از منصور انوری نویسنده کتابهای «جاده جنگ» و «از عشقآباد تا عشقآباد» تجلیل و از مجموعه کتابهای برگزیده سال گذشته هفته هنر انقلاب رونمایی شد.
علاوه براین از برگزیدگان جشنوارههای خارج از حوزه هنری نیز تقدیر شد:
مجتبی احمدی شاعر برگزیده بیست و دومین جشنواره شعر رضوی
محمدرضا بایرامی، نویسنده کتاب «لم یزرع» اثر برگزیده نهمین دوره جلال آل احمد
حسین پورکریمی، رتبه اول بازیگری جشنواره فجر
رَستا رضوی، رتبه اول بازیگر زن جشنواره فجر
رضا زهتاب، برنده فیلم داستان از جشنواره مقاومت
سینا شفیعی، برنده جایزه نمایشنامهنویسی در بخش جشنواره کودک همدان
عبدالحمید ضیایی، برگزیده شعر فجر
سعید طلایی، نفر اول جشنواره ایران ساخت
محمدرضا عباسپور، برنده جشنواره کاریکاتور هولوکاست
اصغر عباسی، طراح تیزر رویای نیمه شب که برنده تیزر برتر جشنواره عمار بود
وحید فرجی، تولیدکننده مستند غزال ایرانی
آرش فروغی، برنده کاریکاتور مقاومت
میرعمادالدین فیاض، نویسنده پنج کتاب در حوزه انقلاب اسلامی
فرامرز قیلیچ خانی، رتبه اول بازیگری سی و پنجمین دوره تئاتر فجر
بهنام کاوه نمایش، برگزیده دفاع مقدس از تئاتر فجر
محمد کشاورز، نویسنده حوزه انقلاب اسلامی
اصغر گروس،ی نویسنده نمایشنامه «دل پیچه»
کاوه مهدوی، رتبه اول طراحی و ایده فیلم فیش از جشنواره فجر
مرتضی نجفی، رتبه برتر طراحی صحنه تئاتر فجر
مهیار هزار، جویی کارگردان تئاتر بسیج
مهناز یزدانی، تولیدکننده «کارتون شهر به علاوه من»
نظر شما