گزارش ایبنا از آئین رونمایی و نقد کتاب نشر کتاب الکترونیکی در ایران»
مطلبی: نشر الکترونیک ماهیت نگارش را دگرگون کرده است
داریوش مطلبی، سردبیر ماهنامه «كتاب ماه كليات: اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی» با اشاره به لزوم توجه ناشران سنتی و الکترونیک به تحولات نشر گفت: نشر الکترونیک، ماهیت نگارش را نیز تغییر داده و آثار را ساندویچی کرده است.
مطلبی با ابراز خرسندی از انتشار منابع جدید در حوزه نشر الکترونیک اظهار کرد: عمر نشر الکترونیک در ایران به دو دهه میرسد؛اما در شکل واقعیاش جریان پیدا نکرده است. نشر الکترونیک در کشور ما از دل نشر سنتی بیرون نیامده است و جمعی متخصص رایانه در ظهور این نوع نشر نقش داشتهاند. تولید نرمافزار فقط به مثابه نشر الکترونیک نیست.
نشر تحت وب مولود جدید نشر الکترونیک است
این متخصص علم اطلاعات و دانششناسی افزود: امروزه به گفته صاحبنظران حوزه نشر الکترونیک، دنیای نشر از مرز الکترونیک نیز گذر کرده است و شاهد ظهور نشر موبایلی و نشر تحت وب هستیم که هر دو مولود نشر الکترونیک به حساب میآیند. نویسندگان و ناشران باید با انواع نشر الکترونیک آشنا شوند. بسیاری از فرایندهای نشر در نوع وب حذف یا دگرگون میشود بهعنوان مثال در نشر «وب» نویسنده مستقیم با مخاطب در ارتباط است و ناشر بهعنوان یک واسط کنار گذاشته شده است. نشر با سرعت بسیار سریع در حال حرکت است و در حوزه کسب و کار نیز نقش قابلتوجهی را ایفا میکند.
مطلبی گفت: در سال 2012 رشد نشر الکترونیک نشان داد که از نشر چاپی عبور کردهایم توجه و تمایل مردم به نشر الکترونیک از دیگر نشانههای این پدیده است. نشر الکترونیک، ماهیت نگارش را نیز تغییر داده است. مخاطب دیگر برای مطالعه کتاب 700 صفحهای فرصت ندارد؛ بنابراین میتوان گفت، نشر الکترونیک، آثار را ساندویچی کرده است و تولید کتاب قطور منطقی به نظر نمیرسد.
علیپور حافظی ادامه داد: کتاب نشر الکترونیک در ایران با توجه به رویکرد پژوهشی جامعترین کتاب در این حوزه به حساب میآید. بیشتر کتابهای حوزه الکترنیک کُپی یا بهرهگیری از دیگر آثار است. نویسندگان در تدوین این کتاب مطالعه عمیق و غنی داشتهاند. ارائه نتایج 300 پژوهش از ویژگیهای مهم این کتاب به شمار میآید.
وی ادامه داد: نشر الکترونیک در کشور ما مجزا از نشر سنتی ظهور و شکل پیدا کرده است البته به نظر میرسد در نهایت به هم متصل میشوند. نشر، از فناوریهای دیگر تاثیر میگیرد و شکلگیری جریان نشر الکترونیک در کشور مانند ظهور تلفن همراه است. زمانی نشر الکترونیک در کشور مانند یک کالای لوکس به شمار میآمد درحالیکه امروز یک ضرورت است. شبیهسازی یا بهعبارتی دیگر تبدیل هر متن به فایل الکترونیکی نشر الکترونیک نیست.
فاصله زیادی تا حذف نشر چاپی وجود دارد
فهیمیفر با اشاره به موضوع کتاب «نشر کتاب الکترونیکی در ایران» گفت: کتاب «نشر کتاب الکترونیکی در ایران» بهعنوان تز دکترا با همکاری دکتر حمیدرضا وصفی تدوین و از سوی موسسه خانهکتاب، منتشر شده است. نشر الکترونیک در این کتاب از نظر اقتصادی، اجتماعی و حتی روانشناسی بررسی شده است. مخاطب در این کتاب با هشت فصل به موضوعاتی مانند «کلیات کتاب الکترونیکی»، «ناشران، تولیدکندگان و تجمیعکنندگان کتابهای الکترونیکی»، «وضعیت نشر کتابهای الکترونیکی در ایران» و «دید بینالمللی به نشر کتاب الکترونیک» آشنا میشود.
وی افزود: تلاش شده به ناشران درباره نشر الکترونیک دیدگاه ارایه شود که به چه مسایلی در فرآیند تولید این نوع کتاب توجه داشته باشند. برای گفتن جمله «جایگزینی قطعی نشر الکترونیک به جای نشر کاغذی» بسیار فاصله داریم. نشر الکترونیک و نشر چاپی مکمل یکدیگر و در فرایند آموزش موثراند.
بازی ابزار جدید آموزش است
فهیمیفر ادامه داد: ویژگیهای کتاب درسی الکترونیکی از دیگر موضوعهای «نشر کتاب الکترونیکی در ایران» است. نویسندگان به ناشران درباره این موضوع پیشنهادهایی را نیز ارایه کردهاند. امیدوارم مباحث و ابعاد مختلف این کتاب در حد تئوری باقی نمایند و عملیاتی شود. علاوه بر این ناشران چاپی نباید در مقابل نشر الکترونیک جبههگیری کنند بهعبارت دیگر این نوع نشر باید در کشور بهصورت علمی پیادهسازی شود.
صرافزاده ادامه داد: امروزه در جریان آموزش و یادگیری حرف از آموزش بازیگونه است بنابراین آموزش را باید برای نسل امروز با صوت و تصویر جذابتر کرد و نشر کتاب الکترونیکی دانشگاهی باید جدی گرفته شود. وقتی کتاب درسی فقط بهصورت چاپی منتشر میشود؛ بهعنوان مثال یک معلم زبان انگلیسی با ابزارهایی مانند پادکست و ویدیوکست و لینکهای کاربردی توانایی بیشتری در آموزش دارد.
نظر شما