در برنامهریزی جدید مدارس آمریکا که اخیرا اعلام شد تاکید زیادی بر حق انتخاب کودکان، تنوع نژادی و کتابخوانی وجود دارد. این برنامه در نظر دارد تا میزان کتابخوانی کودکان و والدین را افزایش دهد.
یکی از تغییرات عمده در این اطلاعات مربوط به والدین است که نشان میدهد والدین برای فرزندان خود کتاب میخوانند. 77 درصد از پدر و مادرها که فرزندان تا پنج سال دارند قبل از یک سالگی کتابخوانی را برای فرزندان خود آغاز کردهاند و چهل درصد آنان قبل از سه ماهگی تلاش میکنند برای کودکان خود کتاب بخوانند که این آمار نسبت به سال 2014 ده درصد رشد کرده است.
تغییری در تعداد دفعاتی که والدین برای کودکان خود در روز کتاب میخوانند در این تحقیق گزارش شده است. در سال 2016 حدود 62 درصد والدینی که کودکان صفر تا سه ساله دارند اعلام کردند 5 تا 7 روز در هفته برای کودکان خود کتاب میخوانند و این آمار نسبت به سال 2014 که 55 درصد بود افزایش یافته است. اگرچه این پیشرفت جای خوشحالی بسیار دارد اما در همین گزارش اعلام شده است که پس از پنج سالگی کتابخوانی برای کودکان کاهش یافته است. با کمی دقت درمییابیم 49 درصد از خانوادههایی که ریشه اسپانیایی دارند حدود 49 درصد و حدود 63 درصد از خانوادههای غیراسپانیایی در سال 2016 برای کودکان صفر تا پنج سال خود حدود 5 روز درهفته کتاب میخوانند. شاید به همین دلیل توجه به کتب اسپانیایی در برنامه جدید گنجانده شده است تا این درصد در گزارش آینده افزایش یابد.
بخشی از این گزارش نیز به میزان دسترسی خانوادهها به کتاب در منزل اختصاص داده شده است. این گزارش نشان میدهد خانوادههایی که از وضعیت مالی بهتری برخودارند دسترسی بیشتری به کتاب دارند. کسانی که در طول سال بیشتر از 100 هزار دلار درآمد دارند حدود 127 کتاب در خانه دارند اما کسانی که به طور میانگین 68 هزار دلار درآمد دارند حدود 68 کتاب در سال خریداری میکنند. این گزارش همچنین نشان میدهد خانوادههای آفریقایی-آمریکایی سالیانه 67 کتاب خریداری میکنند. «ریچارد رابینسون»، رئیس سازمان برنامه آموزشی مدارس در این باره گفت: «همین موضوع نشان میدهد باید تلاش کنیم به آثارمان تنوع بدهیم و آثار آفریقایی و اسپانیایی را در برنامه خود بگنجانیم تا کتابهای موردعلاقه کودکان به دستشان برسد.»
والدین و کودکان در مورد کتابهای موردعلاقهشان همنظر هستند. 37 درصد کودکان و 42 درصد والدین به دنیال کتابی هستند که داستانی خوب داشته باشد. این در حالی است که حدود 42 درصد کودکان و 37 درصد والدین کتابی را دوست دارند که آنان را بخنداند. همچنین والدین معتقدند همه کودکان باید داستانهای «هری پاتر»، آثار «دکتر سوس» و «دفتر خاطرات ویمپی کید» را بخوانند.
نظر شما