دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
دولکو: فيلمسازان ما می‌توانند فيلم‌های خوب اقتباسی بسازند / سابقه درخشان داستان‌ كوتاه در تاريخ ایران

شاهرخ دولكو، نویسنده و فیلمساز معتقد است كه ما در كشورمان منبعی غنی از داستان‌های كوتاه داريم كه فيلمسازان‌ ایرانی می‌توانند از اين گنجينه استفاده كرده و فيلم‌های خوب اقتباسی بسازند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) شاهرخ دولكو، نویسنده، منتقد و فیلمساز درباره این‌كه چطور می‌شود از سينمای اقتباسی استفاده كرد و چرا تا به حال به اندازه كافی از آثار اقتباسی استفاده نشده، گفت: يكی از راهكارهايی كه در سينمای ما موجود است و تا به حال از آن به‌درستی استفاده نشده، ساخت فيلم با استفاده از فيلم‌نامه‌های اقتباسی است. با توجه به ادبياتی كه در كشورمان داريم، فيلم‌های اقتباسی به‌ويژه در حوزه فيلم كوتاه می‌تواند راهگشای فيلمسازان ما باشد. سابقه و كارنامه ادبيات ايرانيان در گذشته نشان‌دهنده آن است كه توجه زيادی به رمان‌ها و داستان‌های كوتاه شده است.
 
وی اظهار كرد: بخش مهمی از ادبيات و نوشته‌های بزرگان ما از جمله سعدی و مولانا داستان‌های كوتاه است. در قرن معاصر هم ادبيات ما با داستان‌های كوتاه جلال آل احمد و هوشنگ گلشير‌ی عجين شده است؛ اين به آن معناست كه داستان‌های كوتاه در طول تاريخ در كشور ما كاربرد بيشتری داشته و اين خود برای فيلمسازان يک امتياز محسوب می‌شود.
 
دولکو ادامه داد: در كشورمان منبعی غنی از داستان‌های كوتاه داريم كه فيلمسازان‌ ایرانی می‌توانند از اين گنجينه استفاده كرده و فيلم‌های خوب اقتباسي بسازند؛ كاری كه تا به‌حال متاسفانه از آن بهره نبرده‌ايم و از اين همه داستان خوب، آموزنده و تاثيرگذار استفاده نشده است.
 
این نویسنده و منتقد افزود: فيلمسازان ما به دليل مشكلاتی كه اين روزها مردم درگير آن هستند، بيشتر ترجيح می‌دهند كه در مورد اين موضوعات فيلم بسازند تا مورد استقبال بيشتری قرار بگيرد و اين موضوعات كمتر به فيلمسازان اجازه می‌دهد كه به سمت ساخت فيلم با فيلمنامه اقتباسی روی بياورند.
 
وی گفت: اگر فيلمسازان جوان ما كمی بيشتر برای مطالعه وقت بگذارند و بيشتر با خواندن كتاب مانوس شوند، قطعا در آينده می‌توانيم شاهد توليد فيلم‌های بهتری از آن‌ها باشيم. از داستان‌های كوتاه موجود می‌توان به‌راحتی استفاده كرد و فيلم‌های خوبی را ساخت، اما جوانان ما به دنبال ساخت فيلم با فيلم‌نامه اورجينال هستند كه ساخته ذهن خود آن‌ها باشد و به همين دليل تنوع در پرداختن به سوژه كم می‌شود و فيلم‌های خوب تقليل پيدا می‌كنند.
 
دولكو در ادامه درباره  فيلم جديدش عنوان کرد: موضوع و داستان فيلم از سال‌های قبل در ذهن من بود، اما مشغله‌‌های زياد ديگری كه داشتم اجازه نمی‌داد به ساخت اين فيلم بپردازم. در سال گذشته اين فيلم با عنوان «متاسفانه» توليد شد، اما به این دليل اين كه به جشنواره فيلم كوتاه تهران نرسيد، امسال برای جشنواره فیلم کوتاه تهران ارسال شد.
  
وی درباره داستان فيلمش افزود: داستان فيلم «متاسفانه» به صورتی است كه نمی‌شود به آن اشاره كرد چون با اندكی توضيح در مورد داستان، از جذابيت آن برای مخاطب كاسته می‌شود. اين فيلم يک گفت‌وگوی طولانی بين يک آقا و خانم در يک كافه است كه تا آخرين لحظه مخاطب از اصل داستان مطلع نمی‌شود. «متاسفانه» يک ژانر اجتماعی دارد كه به مسائل خانوادگی می‌پرازد.
 
اين كارگردان در مورد جشنواره فيلم كوتاه تهران نیز گفت: جشنواره فيلم كوتاه تهران يكی از بهترين ومعتبرترين جشنواره‌های ما در طول سال است. تعداد بيشماری جشنواره در سال برگزار می‌كنيم كه شايد از تعداد روزهای سال هم بيشتر باشند، اما در اين ميان جشنواره فيلم كوتاه تهران جزو بهترين جشنواره‌های ماست كه از اعتباری جهانی برخوردار است.
 
دولکو ادامه داد: جشنواره بين‌المللی فيلم كوتاه تهران به دليل سابقه درخشان و قدرت اجرايی و مقبوليتی كه طی اين سال‌ها در ميان فيلمسازان كوتاه دنيا كسب كرده، بايد مورد حمايت بيشتر مسئولان قرار بگيرد تا بتواند با ادامه و ثبات قدم در همين راه به پيشرفت سينمای ما كمک كند. جشنواره فيلم كوتاه تهران تاكنون توانسته كيفيت خود را حفظ و پيشرفت خوبی داشته باشد. پوشش داخلی و خارجی جشنواره باعث شده كه فيلمسازان برای اين جشنواره ارزش خاصی قائل باشند. نبايد بگذاريم اين جشنواره در شكلی از تكرار برگزار شود و باید با نوآوری آن‌را به مراتب بالاتری برسانيم.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها