حسنزاده: «تابستانه کتاب» مردم را به کتابفروشیها میآورد/ مراجعه به فهرست آثار برگزیده انتخاب را آسان میکند
فرهاد حسنزاده از نویسندگان کودک و نوجوان، معتقد است که فعالیتهای حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صنعت نشر نباید محدود به نمایشگاه کتاب باشد و اجرای برنامههایی مانند «تابستانه کتاب» میتواند مردم را به کتابفروشیها بیاورد و فرهنگ خرید کتاب از کتابفروشی را که زمانی در کشور ما باب بود، دوباره رونق بخشد.
فرهاد حسنزاده، نویسنده، درباره تابستانه کتاب که تاکید اصلی آن بر جذب مخاطبان کودک و نوجوان است گفت: حرکتهای حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب و نشر نباید فقط محدود به نمایشگاه کتاب باشد و باید بعد از پایان نمایشگاه و در طول سال هم این حرکتهای حمایتی صورت گیرد تا فرهنگ خرید کتاب از کتابفروشی که زمانی در کشور ما باب بود و امروزه به فراموشی سپرده شده است دوباره رونق گیرد و مردم به کتابفروشیها مراجعه کنند و کتاب بخرند. قطعاً اینگونه حرکتها نیاز به حمایت دارد.
تاثیرات مثبت طرح تابستانه کتاب در مراجعه به کتابفروشیها
این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: بردن یارانه کتاب از سمت ناشر به سوی حرکتهای زماندار مقطعی برای خرید کتاب و اجرای طرحهای حمایتی مانند «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» میتواند تاثیرات مثبتی در افزایش گرایش مردم به سمت خرید کتاب، بازدید از کتابفروشیها و مطالعه داشته باشد. اصولاً بسیاری از مردم کشور ما به دنبال تخفیف هستند و اغلب فروشگاههایی که اجناسشان را با تخفیف به مردم عرضه میکنند مملو از جمعیتاند و چه خوب است که اینگونه تخفیفات برای کالایی فرهنگی مثل کتاب هم ارایه شود. البته بهتر بود این طرحها فقط مخصوص کتابفروشیها نبود و مراکزی مانند فروشگاههای شهروند و سایر فروشگاههای بزرگ شهر هم که در کنار سایر اجناسشان به فروش کتاب میپردازند این تخفیف ارایه میدادند تا مردم بتوانند به راحتی از این فروشگاهها کتابهای موردنظرشان را خریداری کنند.
به گفته حسنزاده ارایه طرح تابستانی کتاب مخصوصا در فصلی که اوقات فراغت دانشآموزان است و خانوادهها به دنبال سرگرمکردن کودکانشان هستند میتواند بهانه و فرصت خوبی برای بازگشت رونق به کتابفروشیها باشد.
این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه به ضرورت ارزیابی و آسیبشناسی این طرح بعد از اجرای آن اشاره کرد و گفت: هر طرحی معایب و مزایای خاص خودش را دارد. بنابراین شایسته است به منظور رسیدن به اهداف واقعی که همانا ترویج مطالعه و کتابخوانی و حمایت از صنعت نشر کشور است اینگونه طرحها آسیبشناسی و چالشهای احتمالی برطرف شود. به عنوان مثال، گرایش پیدا کردن این طرحها به سمت کتابهای کمکآموزشی از جمله آسیبهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مراجعه به فهرست آثار برگزیده انتخاب را آسان میکند
فرهاد حسنزاده، انتخاب کتاب توسط بچهها و خانوادهها در فضای امروز بازار کتاب را بسیار مشکل دانست و افزود: با وجود آثار بیکیفیت زیادی که امروزه منتشر میشود، به سختی میتوان کتاب خوب و مناسبی انتخاب کرد. از سوی دیگر، اغلب خانوادهها هم شناخت لازم را در این زمینه ندارند و این مساله آنها را در بازار کتاب سرگردان میکند. بنابراین پیشنهاد میکنم که بچهها و خانوادهها قبل از اینکه برای خرید کتاب به کتابفروشی مراجعه کنند به فهرستهایی که برخی نهادهای دولتی و غیردولتی مانند شورای کتاب کودک، لاکپشت پرنده، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجلات تخصصی در زمینه کتابهای برگزیده ارایه میدهند توجه داشته باشند.
حسنزاده همچنین بیان کرد: مراجعه به برخی ناشران شناخته شده و تخصصی حوزه کتاب کودک که با کارشناسی و بررسیهای مکرر کتابها را انتخاب و منتشر میکنند نیز میتواند مفید باشد چرا که تابستان فرصت کوتاهی است و نمیتوان همه کتابها را مطالعه کرد.
نظر شما