پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳
قیصری: جشنواره خاتم ما را به دریای بی‌کران منبع فیض ابدی متصل می‌کند

مجید قیصری در مراسم اختتامیه جشنواره خاتم با بیان اینکه جشنواره‌های دینی برگزار شده طی سالیان اخیر، چشم و دست‌ نویسندگان را ترسانده‌اند، گفت: جشنواره ادبی خاتم می‌خواهد نگاه تنگ، ایستا و محدود به جغرافیای خشک و سوزان بیابان‌های حجاز را از شخصیت نورانی پیامبر رحمت (ص) بردارد و همه را به دریای بی‌کران آن منبع فیض ابدی متصل کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ادبی خاتم با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یحیی‌ دهقانی، دبیر کمیته فرهنگی، حجت‌الاسلام سیداحمد میرعمادی، میثم نیلی، قاسم‌علی فراست، محمدرضا سنگری، سپیده خلیلی، جواد محقق، نادر قدیانی، عبدالعظیم فریدون، علی‌اکبر اشعری، محسن چینی‌فروشان، مجید قیصری، سیدعلی کاشفی خوانساری و جمعی از نویسندگان حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال عصر پنجشنبه (16 اردیبهشت 1395) در سرای اهل قلم بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
مجید قیصری، دبیر بخش بزرگسال جشنواره خاتم در این مراسم گفت: نخستین جشنواره ادبی خاتم با هدف ایجاد شور و شوق بیشتر در میان نویسندگان نوجوان در دی‌ماه 1394 مصادف با ولادت حضرت رسول اکرم (ص) آغاز به کار کرد و امروز که مصادف با عید مبعث آن رسول خاتم (ص) است مفتخریم که ثمره این 4 ماه تلاش را ارایه می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: همان‌طور که از نام جشنواره برمی‌آید محور آن، وجود نازنین ختمی‌مرتبت است اما ضرورت این تشکل و حرکت ادبی آن بوده است که از نگاه موزه‌ای بپرهیزیم. ما ساخت و ساز موزه‌ها را از غربی‌ها آموخته‌ایم اما بسیار بیش از آنها به تفکر موزه‌ای پایبندیم و برای پرکردن موزه‌هایمان ابتدا سراغ تاریخ می‌رویم. موزه‌هایی نادیدنی، موزه‌های ذهنی، موزه‌هایی که همه جا دایر کرده‌ایم در کتابخانه شخصی، در کتابخانه‌های عمومی و در تلویزیون و ادبیات داستانی این توقع را دارند که هنگام مواجه با تاریخ چیزی شبیه موزه باشد، رسالتی نداشته باشند مگر نگهداری و پاسداشت میراثی که به آنها ارث رسیده است. عده‌ای که بخواهند متفاوت نگاه کنند سعی می‌کنند تاریخ را برای آیندگان تر و تازه نگه‌دارند و این مساله وقتی به تاریخ صدر اسلام می‌رسد سنگین‌تر می‌شود.
 
به گفته قیصری ما نتوانسته‌ایم از ماده تاریخ برای صورت‌های جدید ادبی خود به‌خوبی استفاده کنیم چون اساسا در جامعه‌ سنتی نگاه‌های نوجو را کمتر برمی‌تابیم و گاهی تاب و تحمل کوچکترین حرکت نوجویانه را نداریم و بعضا در مقابل آنها سد می‌شویم.

دبیر جشنواره خاتم در ادامه با بیان اینکه داستان مانند هر اثر هنری دیگری ساختنی است و ساختن بیش از هر چیزی نیازمند منظری جدید است، گفت: به همین دلیل جشنواره‌های دینی برگزار شده طی سالیان اخیر، نه تنها نویسندگان را به دریدن حجاب ضخیم تاریخ دعوت نکرده‌اند، که گاهی چشم و دست‌شان را ترسانده‌اند، مصداقش رمان دوازدهم علی موذنی است.

قیصری اظهار کرد: جشنواره ادبی خاتم که به همت و ابتکار بنیاد ارشاد و رفاه امام جعفر صادق (ع) پی‌ریزی و برپا شده است، به تاسی از رسول مکرم اسلام بزرگترین مصلح تاریخ بشریت گام در این وادی گذاشته، بلکه بتواند نگاه تنگ، ایستا و محدود به جغرافیای خشک و سوزان بیابان‌های حجاز را از شخصیت نورانی پیامبر رحمت (ص) بردارد و ما را به دریای بی‌کران آن منبع فیض ابدی متصل کند. جشنواره ادبی خاتم با این شعار تصمیم گرفته چشم به شفاخانه‌ حجاز بدوزد، بلکه لمحه‌ای، باریک نوری، از آن وجود نازنین را به جهانی که به نام او، به تقلب، سکه‌ خشونت می‌زنند، ظلم می‌کنند، جنگ افروزی می‌کند ویرانی برپا می‌کنند، دعوت به صلح کند، دعوت به فضایل اخلاقی، در یک کلام مهربانی کند؛ چرا که رسول ما رسول رحمت و مهربانی است.

وی در ادامه به ارائه آمار آثار ارسالی به جشنواره پرداخت و گفت: دفتر جشنواره با فرصت کمی که اختیار داشته شاهد دریافت بیش از 900 اثر بوده است که در این مدت کم رقم قابل توجهی است. با حذف داستان‌های تکراری و غیرمرتبط جشنواره به 760 اثر داستانی در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال رسیدیم. از این تعداد 520 اثر در بخش بزرگسال مورد ارزیابی قرار گرفتند و 240 اثر در بخش کودک و نوجوان. داوران بخش مقدماتی از میان 540 اثر 66 اثر را برای بخش نهایی معرفی کردند. داوران بخش نهایی از میان 66 اثر 14 اثر را به کمیته علمی جشنواره معرفی کردند که با بررسی و مداقه در این آثار، 4 اثر را به دلیل مغایرت، مخدوش و مجهول بودن تاریخ یا کم‌ارتباط بودن با موضوع جشنواره از دور مسابقه خارج کردند.

قیصری ادامه داد: همچنین از میان 210اثر کودک و نوجوان، 50 اثر به مرحله نهایی راه یافتند که داوران 10 اثر را شایسته تقدیر و 3 اثر را برگزیده معرفی کردند. در این میان بیشترین فراوانی آثار رسیده به جشنواره از استان‌های تبریز، اصفهان، تهران و خراسان بوده است.

وی در پایان از مجمع ناشران انقلاب اسلامی، موسسه شهر کتاب، موسسه شهرستان ادب و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تشکر و از همه افرادی که دستی برقلم، آتشی بر دل  و شوری در سر دارند، دعوت کرد در این همایش نور و رحمت همدم و هم‌نفس باشند.

به گفته قیصری در سال 96 در عید مبعثی دیگر دومین دوره‌ جشنواره ادبی خاتم برگزار خواهد شد.

در ادامه مراسم از نویسندگان شایسته تقدیر و نویسندگان برتر دو بخش کودک- نوجوان و بزرگسال تقدیر شد. همچنین از میثاق امیرفجر به خاطر مجموعه 20 جلدی «پیامبر» قدردانی شد.



 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها