یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
برتولوچی: ابن‌سینا بر تفکر اروپای قرون وسطی تاثیر بسزایی داشت/ «الشِفاء» شیخ‌الرییس دانشنامه‌ای درباره تمام علوم است

«آموس برتولوچی»، دانشیار فلسفه اسلامی دانشگاه پیزای ایتالیا در نشست «ابن‌سینا پژوهی در غرب» گفت: ابن‌سینا از جمله متفکران جهان اسلام است که در اروپای قرون وسطی تاثیر بسزایی داشت. به اعتقاد این فیلسوف ایتالیایی، «الشفاء» از مهمترین تالیفات این حکیم است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «ابن‌سینا پژوهشی در غرب» با سخنرانی «آموس برتولوچی»، دانشار فلسفه اسلامی دانشگاه پیزای ایتالیا و با حضور علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و چندتن از علاقه‌مندان به فلسفه یکشنبه پنجم اردیبهشت در محل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
 
 برتولوچی گفت: «دانته» شاعر معروف ایتالیایی در کتاب «کمدی الهی» از ابن‌سینا به عنوان فیلسوف و حکیمی یاد می‌کند که تنها شخص غیرمسیحی است که در کنار ارسطو و سایر فلاسفه کلاسیک به دنیای فلسفه خدمت کرده است.
 
وی با طرح این پرسش که چرا دانته در کتاب خود به ابن‌سینا اشاره کرده است؟ اظهار کرد: برای پاسخ به این سوال باید به سه وجه شحصیتی و علمی ابن‌سینا اشاره کنم. این حکیم عالیقدر در وهله نخست، تاثیر فراوانی بر تفکرات قرون وسطایی داشته است، البته دلیل این تاثیر نیز تسلط وی بر «متافیزیک» است. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کنم که «دانته» تنها یک شاعر نیست بلکه فیلسوف نیز هست.
 
برتولوچی ادامه داد: وقتی عنوان «متافیزیک» به میان می‌آید، ناخودآگاه اذهان به سوی «ارسطو» پیش می‌رود و نظریات وی درباره «خدا» مرور می‌شود، باید بگویم، ابن‌سینا از جمله فلاسفه‌ای است که دیدگاه ارسطو در «متافیزیک» را بسط داده است. این حکیم عالی‌قدر توانست، محتوا و ساختار مباحث ارسطو را تغییر دهد.
 
این استاد فلسفه اسلامی با اشاره به این‌که «ریاضیات» در اقدامات علمی ابن‌سینا مخفی مانده است، اظهار کرد: «متافیزیک» از جمله گرایش‌های ابن‌سیناست که به خوبی در آثار قلمی وی آشکار است. «الشِفاء» کتاب مهم ابن‌سیناست؛ کتابی که در دوران بلوغ فکری ابن‌سینا تالیف شده است و نسخه‌های بسیاری از آن وجود دارد. این اثر تنها کتابی است که به زبان لاتین در اروپای قرون وسطا ترجمه شد.
 
وی «الشِفاء» را دانشنامه‌ای درباره تمام علوم معرفی کرد و ادامه داد: ارسطو یکی از منابع مورد استفاده ابن‌سینا بوده و همه منابع علمی وی را شامل نمی‌شود. وی «متافیزیک» را به یک رشته جامع و کامل تبدیل می‌کند و ساختار آن را تغییر می‌دهد.
 
برتولوچی افزود: دیگر کتاب ابن‌سینا، «الهیات» نام دارد. وی در این اثر، بحث از «خداوند» را کامل‌تر از دکترین ارسطو مطرح می‌کند. این کتاب در جهان عربی دارای اعتبار قابل ملاحظه‌ای است زیرا این کتاب نخستین‌بار در «اندلس» با کمک اسقف ترجمه شد.
 
بنا به گفته «آموس برتولوچی»، نظریه «خداوند» از منظر ابن‌سینا گرچه اسلامی اما عقلایی و جهان شمول است. یکی از فلاسفه‌ای که به شدت موثر از نظریه‌های ابن‌سیناست «البرت کبیر» نام دارد.
 
این استاد دانشگاه پیزای ایتالیا، در ادامه نشست «ابن‌سینا پژوهی در غرب» ابن‌سینا را یکی از حکمای مهم در حوزه بین‌رشته‌ای دانست و ادامه داد: وی به نجوم، ریاضیات، روانشناسی و پزشکی تسلط داشت.
 
نشست «ابن‌سینا پژوهی در غرب» با پرسش و پاسخ حاضران ادامه یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها