چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
چگونگی درک مدیران شرکت‌ها از محیط‌های کسب و کار، ارزیابی و هدایت منابع به روایت کتاب

کتاب «تفکر استراتژیک» نوشته آیرین ام. دوهیم، لری استیمپرت و جولی ای. چزلی با ترجمه محمدحسین بیرامی بر چگونگی درک مدیران شرکت‌ها از محیط‌های کسب و کار، ارزیابی و هدایت منابع شرکت و تلاش برای کسب مزیت در بازار رقابتی متمرکز است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «تفکر استراتژیک» نوشته آیرین ام. دوهیم، لری استیمپرت و جولی ای. چزلی به ترجمه محمد حسین بیرامی به همت انتشارات دنیای اقتصاد وارد بازار نشر شده است. ویژگی بارز کتاب «تفکر استراتژیک» این است که بر چگونگی درک مدیران شرکت‌ها از محیط‌های کسب و کار، ارزیابی و هدایت منابع شرکت و تلاش برای کسب مزیت در بازار رقابتی متمرکز است.

در بخشی از مطلب «تفکر استراتژیک» این کتاب می‌خوانیم: «کتاب‌های استراتژی فراوانی در بازار در دسترس دانشجویان یا مدیران امروزی کسب و کار قرار دارند؛ بیشتر آنها از ارتفاع 10000 پایی به استراتژی می‌نگرند، در حالی که تفکر استراتژیک از دریچه لنز متفاوتی به این موضوع مهم کسب و کار نگاه می‌کند. این کتاب که از زاویه دید یک مدیر نوشته شده است،‌ بر اساس نظریه‌های مدیریتی و شناختی بنا شده که تأثیری قوی بر بسیاری از حوزه‌های کسب و کار در طی دو دهه اخیر داشته‌اند. همان گونه که دیگر کتاب‌های مربوط به خط مشی و استراتژی کسب و کار که دامنه وسیعی از موضوعات، مدل‌ها، چارچوب‌ها و نظریه‌ها را پوشش می‌دهند، این کتاب نیز همه آنها را تحت پوشش قرار می‌دهد، ولی ویژگی بارز آن این است که بر چگونگی درک مدیران شرکت‌ها از محیط‌های کسب و کار، ارزیابی و هدایت منابع شرکت و تلاش برای کسب مزیت در بازار رقابتی متمرکز است. این کتاب عملکرد شرکت را از جنبه اقتصادی، ساختاری و مدیریتی بررسی می‌کنند.

کتاب پیش رو با ارائه راه‌هایی به استادان دانشگاه و مدیران شیفته عقاید ارائه‌شده در کتاب‌های پیتر سنگه برای استفاده از آن عقاید و اصول در کلاس درس یا شرکت‌های محل کار خود، مدیران را در مرکز و پیشاپیش توجه خود قرار می‌دهد.»

به گفته مولفان کتاب، علاوه بر اعطای نقش برجسته به مدیران و تفکر مدیریتی در فرایند مدیریت استراتژیک،‌ این کتاب دو مضمون دیگر را نیز در کانون توجه قرار می‌دهد: ماهیت پویا و دائم‌التغییر محیط‌های کسب و کار و ارزش دانش و یادگیری سازمانی. از این رو، بر ماهیت پویای محیط‌های کسب و کار تمرکز شده که تغییر واقعیتی از زندگی در دنیای کسب و کار است و عمده موفقیت سازمانی به توانایی مدیران در پیش‌بینی و واکنش در قبال تحول در صنعت متکی است. افزون بر آن، سازمان‌های کسب و کار دیگر ناگزیر از یادگیری و کسب دانش جدید هستند،‌ ولی همچنین باید دارای ساختاری باشند که به‌طور اثربخش دانش و اطلاعات را از دارندگان آنها به نیازمندان آنها منتقل کند. در پایان هر فصل، توضیح داده شده که چگونه مواد آن فصل با این مضامین مرتبط می‌شوند.

در سرتاسر فصل‌ها، نه‌تنها ایده‌ها و مفاهیم معرفی شده، بلکه تصاویر فراوانی از این مفاهیم ارائه شده تا نشان داده شود چگونه این مفاهیم را می‌توان در وضعیت‌های واقعی کسب و کار به کار برد و درک و یادگیری را تقویت کرد. نویسندگان کتاب در عین اینکه مثال‌های بسیاری از دنیای معاصر ارائه می‌کنند، مثال‌های تاریخی را نیز عرضه کرده‌اند چون باور دارند که این مثال‌ها حقایقی کهنه نشدنی را فراهم می‌سازند که با وقایع امروز هم کاملاً مرتبط هستند.

سرانجام، پایان هر فصل دربرگیرنده قسمت «پرسش‌های کلیدی برای مدیران» است که در آن از خوانندگان خواسته می‌شود، مهم‌ترین نظرات عرضه‌شده در فصل را انتخاب کنند و آنها را در وضعیت‌های واقعی شرکت به کار بندند. دانشجویانی که در شرکت‌ها کار کرده‌اند می‌توانند این پرسش‌ها را بر وضعیت آن شرکت‌ها تطبیق دهند یا دانشجویان می‌توانند شرکتی را انتخاب کنند و به این پرسش‌ها طی یک پروژه تحقیق کوچک پاسخ بگویند. البته مدیران کنونی نیز می‌توانند این پرسش‌ها را در شرکت‌ها و کسب و کارهای خود استفاده کنند.

کتاب «تفکر استراتژیک» نوشته آیرین ام. دوهیم، لری استیمپرت و جولی ای. چزلی به ترجمه محمد حسین بیرامی با شمارگان هزار و 100 نسخه در 502 صفحه به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات دنیای اقتصاد منتشر شده است.
 
برای دریافت اطلاعات بیشتر به نشانی زیر مراجعه کنید:
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها