شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
تاریخ، ظرفیت تکرار پذیری هم دارد/ شاعران بزرگ نتیجه عصری بزرگ‌اند/ گنجشك‌های بی‌بال

امروز شنبه، 23 اسفند 1393 روزنامه‌های ایران، شهروند، شرق، مردم سالاری و شاپرک مطالبی از دنیای کتاب منتشر کرده‌اند. گفت‌وگو با دکتر فیاض زاهد از موضوعات خواندنی روزنامه‌های امروز است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- زینب کامرانی: امروز شنبه 23 اسفند 1393 روزنامه‌های ایران، شهروند، شرق، مردم سالاری و شاپرک مطالبی از دنیای کتاب منتشر کرده‌اند.


کتاب در روزنامه ایران


سالی با دو جشنواره برای شعر

روزنامه ایران در صفحه شعر مطلبی درباره فرازها و فرودهای جشنواره های شعر در سال 93 منتشر کرده که در آن می خوانیم: امسال دو جشنواره شعر فجر داشتیم. جشنواره هشتم، که تاریخ برگزاری‌اش به خاطر تداخل نداشتن با دیگر جشنواره‌های فجر به اردیبهشت 93، موکول شده بود و جشنواره نهم، که با اندک‌ تغییر زمانی، در اواخر اسفند به کار خود پایان داد. جشنواره هشتم، آن قدر خبرساز بود که به تیتر نخست برخی از رسانه‌های برون‌مرزی هم بدل شد، اما جشنواره نهم، در سکوت آمد و رفت و تنها خبرسازی‌اش انصراف‌ِ دو تن از نامزدهای آن بود که با انتشار یادداشت‌هایی خواستار حذف نام خود از داوری نهایی شدند. شمس لنگرودی که با مجموعه «فرشته‌های بی‌‌بال» در فهرست کوتاه نامزدهای این دوره، از صاحبنامان این فهرست به‌شمار می‌رفت، نوشت: «‌با سلام و احترام‌ و با خوشحالی از اینکه شعرم مورد قبول سلایق متفاوت واقع شده‌ و با اظهار تشکر از حسن ظن داوران محترم‌، تقاضا دارم نامم را از شایستگان دریافت جایزه شعر حذف کنند. با سپاس‌، شمس لنگرودی» و علی‌رضا عباسی هم نوشت: «مجموعه شعر «تیترهای درشت سیاه‌ترند» ماه گذشته از نامزدهای نهایی دریافت جایزه کتاب سال شده بود و در چند روز اخیر به‌ عنوان یکی از نامزدهای نهایی دریافت جایزه از سوی دبیرخانه جشنواره بین‌المللی شعر فجر معرفی شده است‌. نتیجه نهایی جایزه شعر فجر قرار است روز شنبه شانزدهم اسفند اعلام شود. ضمن احترام به نظر داوران و تشکر از حسن نظرشان، بی‌هیچ خصومتی و به دلایلی که برای خود محفوظ می‌دارم، اعلام می‌کنم که هیچ‌گونه اعتقاد و اشتیاقی به منتخب شدن و دریافت چنین جوایزی و هر جایزه دولتی دیگری ندارم و انصراف خود را از حضور در فهرست برگزیدگان نهایی اعلام می‌کنم.»



کتاب «بی‌شعوری» طی 10 ماه به چاپ بیستم رسید
روزنامه ایران در صفحه اندیشه مطلبی درباره اندیشه در سالی که گذشت منتشر کرده که در آن آمده است: اما کتاب‌ها و اهالی قلم که سهم عظیمی از حوزه اندیشه را به خود اختصاص می‌دهند با تغییر ساز‌ و کار ممیزی و معقول و ضابطه‌مند شدن آن در سال 92 و ادامه این سنت در سال 93 روزهای جدیدی را تجربه کردند. سال 92 و 93 حجم قابل توجهی از کتاب‌ها که سال‌ها در نوبت چاپ و بررسی در وزارت ارشاد بلاتکلیف بودند شانس انتشار ‌یافتند و به بازار نشر عرضه شدند و از آن جمله می‌توان به کتاب «بی‌شعوری» اثر خاویر کرمنت، ترجمه محمود فرجامی اشاره کرد که طی 10 ماه 50 هزار نسخه‌ای شد و به چاپ بیستم رسید! شاید بتوان این کتاب را از ‌لحاظ گستره انتشار آن با وجود اینکه نسخه pdf آن نیز در فضای مجازی موجود است، یکی از رخدادهای حوزه کتاب در سال 93 تلقی کرد. احمدی رئیس انتشارات تیسا در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» علت این اقبال را انتظار چند ساله مردم برای انتشار این کتاب برشمرد.



شاعران بزرگ نتیجه عصری بزرگ‌اند
روزنامه ایران در صفحه فرهنگ و هنر یادداشتی درباره شاعران منتشر کرده که در آن نوشته شده است: دکتر ضیاء موحد که هم در حوزه فلسفه چهره‌ای صاحب نام است و هم از صاحب‌نظران ادبی تأثیرگذار در 5 دهه اخیر است و هم شاعری‌ست با آثار درخشان، گفته: «برای آغاز دوره بعد باید مقداری صبر و تحمل داشت، چون این‌گونه نیست که هر 20 یا 50 سال، شاعران بزرگ سر برآورند.» و گفته: «برای به وجود آمدن آثار مولوی‌، فردوسی‌، حافظ و سعدی کل فرهنگ تأثیر دارد. آثار این شاعران زمانی به وجود آمد که در مقطعی از زمان، فرهنگ به شکوفایی رسید. در دوره به وجود آمدن این آثار حدود و ثغور و جایگاه انسان معلوم است، در نتیجه کسانی پیدا می‌شوند که سخنگوی این میراث می‌شوند.» دقیقاً درست متوجه شدید! شاعران بزرگ، آغازگران عصری بزرگ نیستند نتیجه عصری بزرگ‌اند. جهان، محتاج تغییر است اول از خودمان شروع کنیم.
 

کتاب در روزنامه شهروند


تاریخ، ظرفیت تکرار پذیری هم دارد

روزنامه شهروند در صفحه کتاب با دکتر فیاض زاهد، استاد دانشگاه در رشته تاریخ، نویسنده، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سياسی گفت‌وگو کرده که به تازگی پنجمین کتابش با عنوان «فلسفه تاریخ» در ٤٧٧ صفحه به همت «انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی» منتشر و بر پیشخان کتاب قرار گرفته است.
او می گوید: اول این را اضافه کنم که مطالعه تاریخ بسیار زیاد شده است. امروز در جهان، بین تاریخ و رشد فرهنگی و سرانه مطالعه رابطه‌هایی عميق وجود دارد. در ایران‌هم در نسل جدید آگاهی از گذشته هر روز افزایش می‌یابد. این گذشته گاهی تلخ است. وقتی جوان امروز ما در جریان این تلخ‌کامی‌ها قرار می‌گیرد؛ مثل آدمی است که دست‌وپایش را بسته‌اند و روبه‌رویش عزیزانش را سر می‌برند. این بغض از آن ناتوانی بر می‌آید؛ از آن فرصت‌های سوخته. جوانان همچنین گاهی اوقات تاریخ را با شرایط امروز قیاس می‌کنند و احساس می‌کنند که برخی شرایط  با شرایطی که در ٢٠٠‌سال گذشته رخ داده است همسویی دارد. اما افرادی را می‌بینند مانند آحاد جامعه در آن روز که شرایط را درک نکردند یا درک کردند و فضا ایجاب می‌کرد که سکوت کنند یا نگرشی ناثواب داشته‌اند و یا این‌که در زمینی بازی کردند که دشمن آن را مهیا کرد یا آنقدر ناآگاه بودند که نمی‌دانستند چه اتفاقی رخ می‌دهد؛ همین باعث درد کشیدن آنها می‌شود و من فکر می‌کنم درد رابطه مستقمی‌ با آگاهی دارد. اگر شما درد می‌کشید و رنجور می‌شوید معلوم است که دارید آگاه‌تر می‌شود.
زاهد در ادامه افزود: تاریخ ظرفیت تکرارپذیری هم دارد و البته همیشه هم اینگونه نیست. بسیاری معتقدند که فرآیند تاریخ بشر حلزونی است. چون بشر از ماحصل تجارب گذشتگان استفاده می‌کند. 


کتاب در روزنامه شرق


عیدی با ارزش

روزنامه شرق در صفحه آخر یادداشتی درباره عیدی دادن کتاب منتشر کرده که در آن عنوان شده است: دوستی دارم که هرسال به بچه‌های فامیل، همراه عیدی کتاب هم هدیه می‌دهد. فراخور سن و سلیقه هریک از بچه‌ها کتابی انتخاب می‌کند، بعد در صفحه‌اول با خط‌خوش، شعر یا یادداشتی همراه با تبریک سال نو می‌نویسد و عیدی را هم لای کتاب می‌گذارد. زمانی که بچه‌های فامیل را می‌بیند، کتاب را همراه عیدی به آنها می‌دهد. وقتی از او پرسیدم: «چرا این کار را می‌کنی؟»گفت: «عیدی در سنت ما ایرانیان رسم پسندیده‌ای است. گونه‌ای الفت بین بچه‌ها و بزرگ‌های فامیل برقرار می‌کند. همین‌جوری در این روزگار رابطه‌ها و به‌تبع آن علاقه‌ها نسبت به یکدیگر کم شده. عیدی، دست‌کم بخشی از این گسست را ترمیم می‌کند.» پرسیدم: «منظورم عیدی نبود، دادن کتاب همراه عیدی بود؟» گفت: «خب این هم بهانه‌ای برای دادن یک هدیه خوب به بچه‌هاست. اگر تنها کتاب عیدی بدهم ممکن است بعضی از بچه‌ها به پول توجه داشته باشند و شاید بخواهند با عیدی‌های خود، چیزهایی را که دوست دارند و معمولا پدرومادرها آنها را لازم تشخیص نمی‌دهند، برای خود بخرند؛ آن‌وقت این بچه‌ها از گرفتن کتاب به جای عیدی راضی نمی‌شوند و شاید از کتاب هم زده شوند، اما اینطوری هم عیدی خود را گرفته‌اند و هم کتابی را هدیه گرفته‌اند.


کتاب در روزنامه مردم سالاری


گنجشك‌هاي بي‌بال

روزنامه مردم سالاری در صفحه آخر مطلبی درباره محمود درويش، شاعر بزرگ فلسطيني منتشر کرده که نخستين مجموعه شعرش را در سال 1970 با عنوان «گنجشك‌هاي بي‌بال» منتشر كرد. با مجموعه دومش «برگ‌هاي زيتون» جاي خود را در شعر فلسطين و جهان عرب باز كرد.
محمود درويش چند سال عضو كميته اجرايي سازمان آزادي‌بخش فلسطين بود. درويش همچنين رئيس اتحاديه نويسندگان فلسطيني و بنيان‌گذار يكي از مهمترين فصل‌نامه‌هاي ادبي و مدرن جهان عرب به نام «الكرمل» نيز است. درويش چند سال بعد همراه با «ژاك دريدا»، «پي‌ير بورديو»، پارلمان بين‌المللي نويسندگان را تاسيس كردند.
دکتر محمدرضا شفيعي كدكني درباره محمود درويش مي‌نويسد: «اگر يك تن را براي نمونه بخواهيم انتخاب كنيم كه شعرش با نام فلسطين همواره تداعي مي‌شود، محمود درويش است. از او تاكنون بيست‌و‌دو مجموعه شعر چند كتاب در نثر منتشر شده است كه از درخشان‌ترين آنها يادداشت‌هاي روزانه اندوه عادي و حافظه‌اي براي فراموشي است. محمود درويش در اوت 2008 در پي عمل جراحي قلب در تگزاس آمريکا در گذشت.




کتاب در روزنامه شاپرک


ملکه ماب
روزنامه شاپرک در صفحه ادبیات نوجوان مطلبی درباره پرسي بيش شلي شاعر غزل‌سراي انگليسي  منتشر کرده که در زمينه‌ شعر دلبسته‌ والتر اسکات و تامس گري بود. به شکار نيز دلبسته بود. در هجده سالگي به دانشگاه آکسفورد رفت و در آنجا با تامس جفرسون هوک آشنا شد که او به شلي در کارهايش ياري بسيار نمود. بيشتر شعرهاي او ميان سالهاي 1812 تا 1813 سروده شد و در آن زمان به چاپ نرسيد ولي نامزدش هاريت آنها را گردآوري نمود. نخستين اثر منظوم او ملکه ماب نام داشت که در آن زمان شاعري چون لرد بايرون آنرا تاييد نمودند. او چند سفر هم به ايتاليا و ايرلند رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط