پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
عبور از کلیشه‌ها را از بچه‌ها آموختم/ تنهايي شعري است که الگويي براي ظهور خودش ندارد

امروز پنجشنبه بیست و دوم آبان 1393 روزنامه‌های ایران، فرهیختگان، مردم سالاری، وطن امروز و شاپرک مطالبی از دنیای کتاب منتشر کرده‌اند. گفت‌وگو با حمید ساهر و موسی اکرمی از موضوعات خواندنی روزنامه‌های امروز است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- زینب کامرانی: امروز پنجشنبه بیست و دوم آبان 1393 روزنامه های ایران، فرهیختگان، مردم سالاری، وطن امروز و شاپرک مطالبی از دنیای کتاب منتشر کرده‌اند.

کتاب در روزنامه ایران

عبور از کلیشه‌ها را از بچه‌هاآموختم
روزنامه ایران در صفحه پنجشنبه بازار کتاب با حمید ساهر گفت و گو کرده که کتاب «‌آتش در دل تاریکی» را منتشر کرده است. کتاب «آتش‌در دل تاریکی» حاصل بیست سال تجربه تدریس در زمینه خلاقیت هنری کودکان است و مراحل مختلف آزمون و خطا؛ چرا که او معتقد است با استفاده از روش پیشینیان در زمینه آموزش کودکان به خطا رفته و شکوفایی خلاقیت هنری کودکان فقط با شکستن کلیشه‌ها و چارچوب‌ها امکان‌پذیر است.
او می گوید: طیف وسیعی از افراد می‌توانند مخاطب این کتاب باشند. آموزش هنر در هر نقطه از دنیا شامل همه مربیان می‌شود برای اینکه تمام برداشت‌های ما، تصورات ما، تکنیک‌های ما راجع به آموزش و خلاقیت بچه‌ها در این تست‌ها نفی می‌شود. یعنی بچه‌ها براساس نتایج این تست‌ها به ما می‌گویند تمام روش‌های شما در گذشته و امروز غلط است. من که بیست سال سابقه تدریس دارم، در این کتاب نشان دادم که نوزده‌سال شیوه آموزش و خلاقیت که به کار می‌گرفتم، غلط بوده است. من در سال‌های آخر توانستم بفهمم که تمام روش‌های من و دیگر مربیان در ایران و دیگر نقاط جهان در زمینه آموزش هنر و خلاقیت کودکان اشتباه است؛ این را بچه‌ها به من فهماندند. برای همین آنچه در کتاب آورده‌ام، تکان دهنده است. یعنی نه تنها نتایج این تست‌ها مرا غافلگیر و شگفت‌زده کرد، بلکه مربیان دیگر هم وقتی آن را بخوانند، به همین نتیجه می‌رسند چون همه مطالب کتاب مستند است و به صورت نوار و فیلم و نوشته‌های مکتوب در آرشیو تحقیقاتم محفوظ مانده است.

کتاب در روزنامه فرهیختگان

آینه تمام‌نمای یک فیلسوف - متأله
روزنامه فرهیختگان در صفحه اندیشه با موسی اکرمی گفت‌وگو کرده که کتاب «شهر خدا» را منتشر کرده است. این کتاب که بیش از هزار صفحه دارد و از پایه‌ها و ارکان سنت فلسفی مسیحیت به شمار می‌آید.
اکرمی بیان می کند: طبعا سیاستی که آگوستین مطرح می‌کرد در مفهوم جدید آن نیست. هر چند آگوستین توجه دارد که حکومت روی زمین را به‌گونه‌ای در افق سیاست مسیحی و سیاست الهی نگاه کند.به هر حال مسیحیانی مانند او معتقد بودند که با روی کار آمدن وسیانوس عملا دولت مسیحی تشکیل شده و کلیسا به مثابه تجلی زمینی قدرت الهی و ملکوت الهی است. کلیسا علی‌الاصول به شکلی در زندگی مردم دخالت دارد، پس خود حکومت نیز باید در زندگی این‌جهانی تا جایی که ممکن است بتواند از آموزه‌های دینی متاثر و به‌گونه‌ای به افق ملکوت خداوندی نزدیک شود.«شهر خدا» آینه تمام‌نمای یک فیلسوف - متاله مثل آگوستین است که زندگی پر از شور و هیجان و تلاش عظیم روح را برای رستگاری دارد و ما در کمتر فیلسوف و متاله‌ای این تلاش معنوی را می‌بینیم. او توانسته بخشی از این تجربه روحی و معنوی خود را به‌ویژه در اعترافات و شهر خدا برای ما به یادگار بگذارد.

کتاب در روزنامه مردم سالاری

محمد آزرم: نيما، تنهايي شعري‌ست که الگويي براي ظهور خودش ندارد
روزنامه مردم سالاری در صفحه فرهنگی گفت و گوی ایلنا با محمد آزرم درباره نیما به مناسبت سالروز تولدش منتشر کرده که عنوان می کند: اوّلين شعر نيمايي «ققنوس» است كه در سال 1316 نوشته شده است. يعني 16 سال بعد از شعر مشهور «افسانه»، يعني براي رسيدن به عروض نيمايي 16 سال زمان لازم بوده است. ققنوس نماد نوخواهي و نوآوري نيما در شعر فارسي است. اوّلين آجر در بناي خيالي نيما که با کاخ‌هاي موزون شعر سنّتي برابري مي‌کند و از ترکيب ناله‌هاي گم‌شده شعر و صداي صدها شاعر دور مانده از حافظ ادبي، ساخته شده و در افقي هميشه ابري به کار رفته است. در برابر قدمت هزار و صد سال شعر كلاسيك، هر كاري كه نيما براي ساختن و تثبيت موقعيّت جديد شعر فارسي كرد، توجيه‌پذير است. نيما، تنهايي شعري است که الگويي براي ظهور خودش ندارد و تنها با ظهور، به الگويي براي آينده تبديل مي‌شود. نيما در شعر، موسيقي، وزن عروضي و آرايه‌هاي زباني و همين طور جهان و طبعيت اطرافش را احضار و واسازي مي‏‌كند. مفهوم هركدام از ابزارهاي شعر كلاسيك، چنان در شعر او تغيير كرده است كه با تعريف قبلي و ذهنيّت از پيش موجود آن ناهمخوان است و تبديل به امري با تعريف جديد شده است.

کتاب در روزنامه وطن امروز

سفر به کویر با سفیر بهشت
روزنامه وطن امروز در صفحه فرهنگ و هنر یادداشتی درباره کتاب «قایق راندن به اقیانوس» نوشته مظفر سالاری منتشر کرده که در آن آمده است: این کتاب که شرحی از سفر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به استان یزد در سال 1386 را در خود دارد، که به قلم مظفر سالاری نوشته شده و می‌تواند مخاطب را با رهبر انقلاب در این سفر همراه کند و پا به‌پای ایشان ببرد. این کتاب که در حقیقت از زبان سالاری روایت می‌شود سفرنامه رهبری انقلاب به استان یزد بوده و بیانگر شور و حال این استان در اثنای این سفر است و ماجراهایی که در «قایق راندن به اقیانوس» روایت می‌شود شرح ماوقعی است که در این سفر برای نویسنده پیش آمده که بسیاری از آنها به‌خاطر حضور رهبر انقلاب در این استان است. نویسنده شرح این سفر را به‌صورت داستان خواندنی روایت می‌کند که مخاطب را برای پی بردن به انتهای کتاب و واقعه ترغیب می‌کند و از گزارش‌نویسی‌های مرسوم و رایج دوری کرده تا بتواند مخاطب را نه‌تنها به متن بلکه به روایت و رویدادهای این اتفاق بزرگ نزدیک کند. تمام حوادث این کتاب از زاویه نگاه اول شخص و در حقیقت خود نویسنده روایت می‌شود و شخصیت اصلی کتاب نیز خود نویسنده با عنوان «شیخ» است. (همانطور که می‌دانیم مظفر سالاری از ملبسین به لباس روحانیت است)«قایق راندن به اقیانوس» تنها شرحی بر سفر رهبر انقلاب به استان یزد نیست زیرا اگر قرار بود تنها شرحی بر این سفر باشد شاید مطلب زیادی دستگیر مخاطب نمی‌شد زیرا مطالب این سفر، بخش عمده آن بیانات رهبر حکیم انقلاب در جمع پرشور و گرم مردم کویر است که در رسانه‌ها منعکس شده و موضوع جدیدی برای خواننده کتاب دربر نخواهد داشت ولی آنچه که این کتاب را خواندنی می‌کند نحوه پرداخت سالاری به موضوع است و آن را از حالت یک گزارش تخت و صاف خارج و تبدیل به یک اتفاق تازه کرده است. در این کتاب خواننده علاوه بر اینکه همپای رهبر انقلاب به منزل خانواده شهدای یزد می‌رود و با جوانان دانشجوی یزدی شور و اشتیاق خود را از دیدار رهبری نشان می‌دهد سفری در عالم کتاب به شهر یزد و اماکن تاریخی و دیدنی این شهر نیز دارد. یکی از شخصیت‌های کتاب به نام «استاد» که از دوستان شیخ است در مناسبت‌های گوناگون اماکن و ابنیه‌ تاریخی شهر یزد را برای گروه مستندسازی و اصحاب رسانه معرفی می‌کند که البته این وظیفه را نیز گاهی شیخ در نبود استاد انجام می‌دهد اما نه برای شخصیت‌های کتاب بلکه برای خواننده و با استفاده از حدیث نفس و یادآوری خاطرات دوران گذشته در برخی اماکن. سالاری در کتاب «قایق راندن به اقیانوس» با استفاده از مسیر حرکت رهبری و بازدیدهایی که ایشان در جریان این سفر دارند.

کتاب در روزنامه شاپرک

کتاب مباني زبان‌شناسي
روزنامه شاپرک در صفحه ادبیات نوجوان مطلبی درباره زندگي ابوالحسن نجفي منتشر کرده که در آن می خوانیم: در سال 1338 براي ادامه تحصيل به فرانسه رفت و تحصيلات خود را تا مقطع فوق‌ليسانس در رشته زبان‌شناسي در دانشگاه سوربن پاريس ادامه داد. در دوران تحصيل، از کلاس‌هاي آندره مارتينه بهره برد و قرار بود رساله دکتراي خود را نيز درباره «ساخت‌هاي حروف اضافه در زبان فرانسه» زير نظر او بنويسد، اما به دلايلي در سال 1344 به ايران برگشت، البته با اين هدف که به فرانسه بازگردد و کار رساله را ادامه دهد، اما چنانکه خودش مي‌گويد: راستش اول فکر مي‌کردم چون تمام فيش‌ها و مآخذم همراهم هست، مي‌توانم کارم را در ايران تمام کنم. اما بعد که به ايران آمدم، ديگر تمرکزم از بين رفت و گرفتار کارهاي ديگر شدم و به هر حال نتوانستم دنبال آن کار را بگيرم. مثلاً ترجمه بچه‌هاي کوچک قرن را که در پاريس تقريبا تمام کرده بودم، در همان چند ماه اول ورودم به ايران آماده کردم و تحويل انتشارات نيل دادم.
او از سال 1355 تا 1357، در کار سرپرستي، تنظيم و ويرايش متون براي دانشگاه آزاد ايران شرکت داشت و در همين زمان کتاب مباني زبان‌شناسي را تأليف کرد.
پس از انقلاب، در دوره فترت دانشگاه‌ها، به مرکز نشر دانشگاهي رفت و با نصرالله پورجوادي همکاري داشت که اين همکاري تا سال 1382 ادامه داشت. در سال 1362، بنا به حکم وزارت علوم، در گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه علامه طباطبايي مشغول به کار شد و تا سال 1366 کار تدريس در اين دانشگاه را ادامه داد.
در دوران کار در مرکز نشر دانشگاهي، کلاس‌هايي در اين مرکز برگزار مي‌شد که نجفي مسئوليت تدريس سه درس را در اين کلاس‌ها بر عهده داشت: «وزن شعر فارسي»، «مباني زبان‌شناسي و کاربرد آن در زبان فارسي» و «امکانات زبان فارسي در ترجمه».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط