در این نشست، دکتر محمدرضا وصفی از محققان حوزه اندیشههای جهان اسلام به ایراد سخنرانی پرداخت.
وصفی با اشاره به سابقه آشنایی خود با الجابری و تفکرات وی، او را داعیِ جریان «نقد محترمانه تراث اسلامی» دانست.
![](http://ibna.ir/images/docs/000210/n00210287-t.jpg)
وی با اشاره به نهضت بازنگری در میراث فکری اسلامی که در اوایل قرن بیستم در دنیای عرب شکل گرفت، بیان کرد: پروژهای که الجابری در کتابهای خود از قبیل «نحن و التراث» دغدغه آن را داشت و بر روی آن کار میکرد، چالش و نقد تراث فکری در جهت ساخت آینده است.
دکتر وصفی ادامه داد: در واقع الجابری خود را ورای رویکردهای رایج در برابر میراث میداند. او میراثی «پالوده و فرآوریشده» میخواهد و به تراث احترام میگذارد.
وی با بیان این که الجابری توجهی اصولی به اندیشه ابنرشد و احیای آن اندیشه دارد افزود: عابد الجابری نگاهی ساختارگرایانه به موضوعات و موارد نقد خود دارد. بنابراین او کل اندیشه اسلامی را به صورت یک بافت میداند و آن بافت را «عقل عربی» نام می نهد. او حتی میراث ایرانیان را اگر به زبان عربی باشد، بخشی از این عقلِ عربی میداند.
نویسنده کتاب «نومعتزلیان» ادامه داد: سوالی اساسی در این ادعای الجابری این است که آیا اندیشمندان ایرانی در تالیفات خود، به فارسی و ایرانی اندیشیدهاند و به عربی نگاشتهاند یا هم تفکر آنها عربی بوده است و هم نگارش آنها؟ یعنی آیا فقط زبان نگارش عربی بوده یا زبان اندیشیدن هم عربی بوده است؟
مشروح این نشست بهزودی منتشر خواهد شد.
نظر شما