دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۴
چرا دلوز به مجامع آکادمیک راه نیافت؟ / بررسی زندگی و آثار دلوز در شماره جدید کتاب ماه فلسفه

پرونده هشتاد و یکمین شماره از «کتاب ماه فلسفه»‌ ویژه خردادماه به بررسی زندگی و آثار ژیل دلوز، فیلسوف معروف اختصاص دارد. در این شماره به مسابلی مانند علل راه‌نیافتن دلوز به مجامع آکادمیک پرداخته شده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ «كتاب ماه فلسفه» شماره خرداد 93 خود را به «ژيل دلوز» اختصاص داده است. در بخشی از سخن آغازین این شماره به یادداشت بهناز دهکردی آمده است: «به رغم ترجمه‌های فراوان از آثار دلوز و بالاگرفتن تب دلوزخوانی در بازار کتاب‌های فلسفی ایران، دلوز در ایران به مجامع آکادمیک راه پیدا نکرده است و این بی‌سبب نیست. شاید این نکته را باید در بی‌رغبتی و بلکه ستیز دلوز با امر متعالی جست. امر متعالی زمینه‌ساز وحدت است و با مذاق چیره تفلسف در مجامع آکادمیک ایران همخوان‌تر است تا امر دورنماندگار آمیخته به کثرت. دلوز فیلسوفي است که به نیروهای کثرت‌ساز و همیشه در صیرورت زندگی، آری‌گو است و هرگز رضا نمی‌دهد آن نیروها را به نفع امور متعالی سرکوب کند یا به فرمانبرداری وا دارد. اما ذوق فلسفی در جامعه معاصر ما بر «نه‌گویی افلاطونی» به زندگی و شدن بنا گشته است و همچنان «مشق مرگ» است.» 

« چرا "فلسفه چیست؟" چرا فلسفه؟» نوشته علی خدادادی، «فوکو به روایت دلوز» نوشته محمدحسین دلال رحمانی، «چشم‌انداز ماشینی: درمفهوم ماشین در ضد اودیپ و هزار فلات دلوز و گتاری نوشته ایمان گنجی و «دلوز و نظام نشانه‌ها در حرکت ـ تصویر» نوشته میلاد روشنی عناوین مطالبی است که در بخش «نقد و بررسی و معرفی تحلیلی» به چاپ رسیده است.
 
مخاطبان می‌توانند در این بخش با مطالب دیگری مانند «فرانسیس بیکن: مفتش تابلو ـ طلسم» نوشته مرتضی کربلایی‌لو، «سه تعریف متفاوت از نویسنده، ادبیات و اقلیت» نوشته شاپور بهیان، «منطق تکوین زمان در تفاوت و تکرار» نوشته عادل مشایخی، «دلوز، مارکس، سیاست» نوشته نیکولاس توبرن به ترجمه محمدزمان زمانی جمشیدی و «دلوز و کانت» نوشته ملیسا مک مهون به ترجمه سید محمدجواد سیدی آشنا شوند.

در بخش «جستار» این شماره نیز مطالبی با عناوین «اصل تکنوایی: هستی‌شناسی درونماندگاری دلوز» نوشته دانیل دبلیو. اسمیت به ترجمه سید محمدجواد سیدی، «هستی‌شناسی ژیل دلوز» نوشته مهدی پارسا، «اسپینوزای ژیل دلوز و کشف دوباره ابن‌خلدون در ماشین جنگی: در غیاب الهیات و مدرنیته رادیکال» نوشته رضا نجف‌زاده و «تفاوت و فلسفه: تثلیث مقدس» نوشته علی خدادادی منتشر شده است.

هشتاد و یکمین شماره «کتاب ماه فلسفه»‌ (ماهنامه تخصصي اطلاع‌رساني و نقد و بررسي كتاب) (از انتشارات خانه كتاب ايران) ویژه خرداد 1393 به سردبیری علی اوجبی در 104 صفحه به بهای دو هزار تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها