یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
دستورالعمل دریافت اشانتیون اساسی از غرفه داران/کتابداران ارگان‌ها؛ خریداران اصلی کتاب

دریافت تخفیف از فروشندگان و ناشران کتاب یکی از علت های مهم حضور علاقه‌مندان کتاب در نمایشگاه کتاب است. البته اغلب غرفه ها بین 10 تا 30 درصد به خریداران تخفیف می دهند اما این ارقام چیزی نیست که خریداران را راضی کند! این کله‌ای است که برخی رسانه‌ها در ایام برپایی نمایشگاه کتاب به آن توجه کرده‌اند.

خبرگزاری کتاب ايران (ایبنا)- حامد مظفري: روزنامه «شهروند» ارگان رسانه ای هلال احمر که از این هفته سعی کرده مفاهیمی همچون فرهنگ داوطلبی، صلح، نوع‌دوستی، اخلاق، انسانیت و بحران‌های اجتماعی را در دستور کار تهیه مطالبش بگنجاند در شماره امروز خود این بخش از سخنان وزیر ارشاد را که «کاهش قیمت کتاب ممکن نیست» مورد توجه قرار داده است. علی جنتی در بازدید خود از نمایشگاه در پاسخ به گلایه های مطرح شده درباره افزایش قیمت کتاب به صراحت گفته است:«کاهش قیمت کتاب هم‌اکنون باتوجه به قیمت تمام‌شده کاغذ، چاپ، دستمزد کارگران و امکانات دیگر خیلی ممکن نیست و فکر نمی‌کنم بتوانیم در این راستا کمک زیادی بکنیم.»

«پیام نو» سایت خبری منسوب به اصلاح طلبان فرصت نمایشگاه را بهانه ای کرده برای گپ زدن با محمدعلی ابطحی، رییس دفتر دولت های هفتم و هشتم و از او درباره توصیه های ادبی اش پرس و جو کرده است. ابطحی که این روزها در حال مطالعه جلد دوم کتاب «زندگی نامه آقای ابتهاج» است از ترجیح دادن مطالعه کاغذی به مطالعه مجازی گفته و اینکه همه ساله هزینه ای را برای خرید کتاب از نمایشگاه کنار می گذارد. ابطحی قلم احمد محمود را هم شوق انگیز دانسته است. این سایت در گزارشی که درباره گرانی قیمت کتاب‌ها در نمایشگاه ارائه شده به نکته جالبی هم اشاره کرده و آن اینکه خریداران اصلی کتاب در روزهای گذشته، کتابداران کتابخانه ها و سازمان ها بوده اند.

بعید است در کشور چیزی ارزان شود
برخلاف همیشه که نگاه روزنامه «کیهان» نگاهی انتقادی به قضایاست این روزنامه در شماره امروز خود در مقاله ای به قلم محمد غفاری از خوبی های نمایشگاه کتاب گفته و البته در کنارش این مساله را که مردمان ما نیز با کتاب میانه خوبی دارند(!) مورد توجه قرار داده و دلیل استقبال مردم از نمایشگاه کتاب نیز از نظر روزنامه کیهان همین مساله است. در این مقاله از خوبی های ناشران هم صحبت شده و تنها نقد این بوده که نگاه فروشگاهی به نمایشگاه آفتی است که بسیاری از ناشران را درگیر خود کرده و مجموعه نمایشگاه را تهدید می کند. به اعتقاد نگارنده باید از نمایشگاه به عنوان ویترینی برای نمایش کتاب‌ها استفاده شود و در طول سال برای فروش کتاب اقدام شود.

خبرگزاری «مهر» وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی هم در گفت‌وگویی با غلامعلی حدادعادل از مختصات ممیزی کتاب پرسیده و او هم اشاره کرده که ممیزی کتاب باید عاقلانه، حکیمانه و اصولی باشد و به صرف وجود یک کلمه در کتابی نمی‌شود به آن مجوز داد یا نداد. حدادعادل که به واسطه نمایندگی اش در مجلس مطمئنا از حال و روز اقتصادی طبقه های متوسط به پایین خبر دارد در پاسخ به پرسشی درباره علل گرانی کتاب گفته است:« بعید است در کشور چیزی ارزان شود. دعا کنید گران‌تر از این نشود.»

اعلام صوتی نام ناشر 4 میلیون و 300 تا آب می خورد!
«تبلیغات در نمایشگاه کتاب چقدر آب می خورد؟» عنوان گزارش  است که «خبرآنلاین» به سراغش رفته و در آن اطلاعاتی درباره قیمت اجاره بنرهای بیرون و داخل نمایشگاه ارائه شده است. بر طبق این گزارش قیمت یک بنر تبلیغاتی در محوطه شبستان مصلی، بین ۵ تا ۱۰ میلیون عنوان شده است. همچنین قیمت اعلام نام ناشر به شکل صوتی و از طریق رادیوی نمایشگاه ۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. مصلای تهران برای بنرهای تبلیغاتی در محوطه بیرونی نمایشگاه نیز قیمتی تا پایه ۲۰ میلیون تومان از ناشران درخواست کرده است.

سایت «الف» هم به سراغ ارائه گزارشی میدانی از نمایشگاه رفته و در بخشی از این گزارش درد و دل های دانشجویانی را منعکس کرده که با بن های دانشجویی برای خرید کتاب آمده اند اما حداکثر تخفیفی که گرفته اند 300 تومان بوده است!  یکی از این دانشجویان به طعنه به «الف» گفته حتی قیمت بلیت رفت و برگشت مترو هم از این رقم بیشتر است.

«ایسنا» درگذشت محمدرضا لطفی موزیسین سرشناس ایرانی را پیوند زده با نمایشگاه کتاب و در گفت‌وگو با محمود دولت آبادی این سخنان او را منعکس کرده که بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی مشترک وی و لطفی از رمان سترگ «کلیدر» که سال‌ها پیش انجام و برای دریافت مجوز نشر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه شده، در گرفتن مجوز نشر به مشکل برخورده و سرانجام منتشر نشده است!

دستورالعمل دریافت اشانتیون اساسی!
روزنامه «قانون» که تنها روزنامه فعلی کشور است که یک صفحه کامل مطلب «طنز» دارد، نمایشگاه کتاب را هم مجالی کرده برای طنازی و در یادداشتی که کار مشترک مهرداد نعیمی و علی دریاکناری است ابتدا کنایه هایی زده به غرفه داران نمایشگاه امسال از بابت خساست در تخصیص اشانتیون به مخاطبان و سپس راهکاری را برای به دست آوردن اشانتیون اساسی خدمت مخاطبان ارائه کرده است. این راهکار چنین است: «اگر دنبال این هستید که غرفه‌دارها شما را تحویل بگیرند و با شما وارد مذاکره و گفت‌و گو بشوند، اولین قدم این است که کت و شلوار شیک و با پرستیژی بپوشید، ریش پروفسوری بگذارید و موها را شانه کنید. بعد ادعا کنید که خودتان غرفه دارید و پدرتان ناشر است. شماره تماس و کارت ویزیت رد و بدل کنید و دقایقی درباره پروژه بزرگ آینده، نیاز به جذب شریک و یا دایر نمودن نمایندگی در شهرستان صحبت کنید. حداقل عایدی شما پکیج‌های شیک و خوشگلی است که البته به هیچ دردتان هم نمی‌خورد. اما خب شما ایرانی هستید و آن لحظه فکر می‌کنید «وای چه خوبه بگیرم» فقط توجه داشته باشید که هر چه غرفه و دکوراسیونش اشرافی‌تر باشد، کمتر وقتتان به هدر می‌رود. مردم آزار هم خودتانید!»

پیشنهادهای ناشران انقلاب اسلامی
خبرگزاری قرآنی «ایکنا» در مطلبی که پیشنهادهای ادبی ناشران انقلاب اسلامی را دربرمی گیرد به معرفی کتاب های «دختر شینا» نوشته مهناز ضرابی‌زاده، «نگاه پرباران» اثر سمیه شریفلو، «خاطرات شهید مدق» از مریم برادران، «دختری کنار شط» نوشته عبدالرضا سالمی‌نژاد، «دا» اثر سیده اعظم حسینی و تعدادی کتاب دیگر پرداخته و تهیه آنها از نمایشگاه را به مخاطبان پیشنهاد داده است. این خبرگزاری گفت‌وگویی را هم داشته با حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره چگونگی تولید آثار دینی و ایشان هم از این گفته که محققان برای تولید آثار فاخر دینی و قرآنی باید بر پایه چهار مؤلفه آگاهی، مسوولیت‌شناسی، جرات و شهامت علمی و عشق و شیفتگی به کار فعالیت کنند.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها