چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
تنها رمان چارلی چاپلین پس از 66 سال منتشر شد

تنها رمانی که چارلی چاپلین کمدین و کارگردان بزرگ بریتانیایی نوشته بود، پس از 66 سال به دست چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ، «لایم لایت» یا «روشنایی‌های صحنه»  به عنوان اثری داستانی به قلم چارلی چاپلین ، کمدین مشهور بریتانیایی ، 66 سال پیش نوشته شد .

چارلی این رمان کوتاه را در سال 1948 نوشت اما به تازگی در آرشیو او در سینه‌تکای بولونیا در ایتالیا کشف و منتشر شده است . آرشیو چارلی چاپلین شامل بیش از 100 هزار سند، در مرکز بین المللی آرشیو فیلم سینه‌تکای بولونیا نگه‌داری می‌شود. در سینه‌تکا بیش از 18000 فیلم نگه داری می شود . دیوید رابینسون ، نویسنده پرآوازه زندگینامه این هنرمند ، صحت نوشته چاپلین را تایید کرد .

این اثر در 70 صفحه و 34 هزار واژه ، بن مایه ساخته شدن فیلم «لایم لایت» چارلی در سال 1952 بود . حدود سه سال طول کشید تا چاپلین از این رمان ، اقتباسی سینمایی انجام بدهد و آن را در قالب فیلمنامه درآورد. 

«لایم لایت» همین هفته در مرکز ساوت بانک لندن و در مراسمی رسمی رونمایی می‌شود. در برنامه رونمایی تنها رمان چاپلین ، کلر بلوم در کنار رابینسون که نویسنده کتاب‌های متعددی درباره چارلی چاپلین است، حضور می‌یابد. این مراسم به مناسبت بزرگداشت صدمین سال خلق شخصیت «ولگرد کوچک» توسط چارلی برگزار می‌شود .

منتقدان ، «لایم لایت» را به عنوان یکی از آخرین فیلم‌های بزرگ چاپلین می‌شناسند. این فیلم داستان دلقکی - با بازی چاپلین- را روایت می کند که زندگی زنی - با بازی کلر بلوم- را که قصد خودکشی دارد نجات می‌دهد و به او کمک می‌کند تا دوباره به زندگی بازگردد. در یک سکانس از این فیلم ، چارلی با باستر کیتون که در نقش همبازی چاپلین روی صحنه ظاهر شده، به عنوان تنها تجربه مشترکشان با یکدیگر، روی صحنه نمایش ظاهر می‌شوند.

سِر چارلز اسپنسر چاپلین (زاده ۱۶ آوریل ۱۸۸۹ - درگذشته ۲۵ دسامبر ۱۹۷۷) از مشهورترین بازیگران و کارگردانان و همچنین آهنگساز برجسته هالیوود و برنده جایزه اسکار است. بیشتر فیلم‌های او کمدی و صامت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها