چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
تركيبي از طنز و كنايه در نخستين رمان جنايي آلنده

ايزابل آلنده نويسنده اهل شيلي در جديدترين رمانش به دنبال ژانر جنايي رفته است. داستان «بازي ريپر» پر از شخصيت‌هاي بي‌نظير است كه مي كوشد در عين به كارگيري طنز و كنايه به قواعد ژانر كتاب‌هاي جنايي نیز وفادار باشد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ایبنا) به نقل از افه، نويسنده همان طور كه در مصاحبه‌اي با افه تاكيد كرده، در حقيقت در لايه‌هاي پنهان داستان، ژانر جنايي را به تمسخر مي‌گيرد. 

«بازي ريپر» كه چند روزي است در كتابفروشي‌هاي كشورهاي اسپانيايي زبان توزيع شده است در واقع تغييري جدي در مسير حرفه‌اي نويسنده ايست كه همواره از چالش‌ها لذت برده است. اما تا كنون هيچگاه رمان جنايي به قلم ايزابل آلنده نوشته نشده بود.

ماجرای این کتاب در سال 2012 و در سن فرانسيسكو شهر خوش‌بيني و امكانات رخ مي‌دهد؛ یک نوع خوش‌بيني كه در اين رمان به خوبي به تصوير كشيده مي‌شود. در طول داستان اتفاقاتي مي‌افتد كه اگر در آمريكاي لاتين رخ مي‌داد مي‌شد از آن به عنوان واقعيت جادويي ياد كرد اما به دليل اينكه در ايالات متحده آمريكا رخ مي‌دهد مي‌توان آن را به افكار بر گرفته از «دوران جديد» نسبت داد.

نويسنده كه علاقه كمي به آثار جنايي داشت قبل از نوشتن كتاب جديدش به سراغ برخي از كتاب‌هاي جنايي نويسندگان اسكانديناوي رفت، اما به اين نتيجه رسيد كه از پس نوشتن چنين آثاري بر نمي‌آيد چرا كه در فضاي بسيار منفي و پست رخ مي‌دهند، در دنيايي گويي از آن‌ها هيچ راه رهايي نيست.

نويسنده ياداور مي‌شود كه: «بنابر اين تصميم گرفتم داستان را به روش خود بنويسم و چاشني‌اش را تغيير دهم» و نتيجه آن نوشتن داستاني بود كه تنها از قلم ايزابل آلنده بر مي‌آمد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها