علی آبان، معتقد است که گره خوردگیهای عاطفی در قالب غزل موجب التذاذ روحی مخاطب میشود و این قالب شعری مخاطبان ایرانی را بیشتر دور هم جمع می کند. به باور او، مثلث عشق، عرفان و جامعه در شعر از منظر جهانیان هم خوشایند است.
شاعر «پنجشنبهها با تو» افزود: از بارزترین ویژگیهای مجموعه غزلهای این کتاب رویکرد عاشقانه و تا حدودی عارفانه و در کنار آن نیم نگاهی به مسایل اجتماعی و دردهای انسانی است. از نظر من مثلث عشق، عرفان و جامعه نه تنها در مذاق ایرانیان؛ بلکه از منظر جهانیان نیز خوشایند است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از دلایل ناکامی بسیاری از شاعران امروز بی توجهی به نمک عاطفی شعر است که به همین دلیل اشعارشان هر چند دارای خلاقیتها، جذابیتها و تازگیهای زبانی است، اما به قول حافظ در کنار هر حسنی باید ملاحتی هم باشد.
آبان یادآور شد: تنها توجه به زیبایی کلام نمیتواند عامل برد شعر یا هر اثر دیگری باشد. من وقتی بسیاری از شعرهای شاعران امروز را که جای تحسین نیز دارند، مطالعه میکنم میبینم که از عنصر «آن» یعنی دارا بودن یک شاخصه تهی است و این ویژگی میتواند همان ملاحت و نمکی باشد که مخاطب را به سمت خود میکشاند.
وی ادامه داد: در این شعرها سعی کردهام به صورت آگاهانه یک چشمم به ادبیات گذشته و یک چشمم به شعر امروز و فضای زندگی امروز باشد. کماکان به گمانم نوع غزل، کاکل نشین قالبهاست. جمله من به این معنی نیست که هر کس غزل میگوید حتماً جایگاهی بالاتر دارد. در سالهای اخیر به ویژه بعد از مشروطه مسیر غزل به حد چشمگیری با جریانهای تازه روبهرو شد و حتی ذائقه مخاطب را عوض کرد و این کار بزرگی است.
شاعر مجموعه شعر «قرار ما روی پل ورسک» گفت: تغییر دادن نگاه و فکر و ذائقه مخاطب و پیامدهای مدام و تا حدودی ثابت، در خود چیزهایی را میطلبد که نیما به نمایش گذاشت؛ یعنی احترام به ادبیات گذشته، توجه به سهم مخاطب در لذت شنیداری که در موسیقی بیرونی شعر «وزن» اتفاق میافتد.
وی توضیح داد: در چند دهه گذشته کسانی بودهاند که با بدعتها و جریان سازیهای گوناگون در پی تغییر ذائقه مخاطب بودهاند، اما به صرف اسمهایی چون موج، محاوره، کانکریت، فرم، ساختار، مدرن، پست مدرن، ساده، خودکار، متفاوت، تصویری و ... نمیتوان به کارهای بزرگ دست یافت.
این شاعر ادامه داد: اوکتاویوپاز در مقالهای با عنوان «شعر ارتباط، شعر انزوا» شعرهای مخاطب گریز را شعر انزوا و مخاطب پذیر را شعر ارتباط میداند. مقصودم از طرح این نظر آن است که شعر بزرگ، مسلماً در پشت خود شاعر بزرگ دارد با فلسفه فکری و زبانی بزرگ.
آبان متولد 1344 است. از وی تا کنون کتابهای «پنجشنبهها با تو»، «قرار ما روی پل ورسک»، «ساعت نه و ربع به عقربه آویخته میشوم» و «در پیرهن تو سنگری جا مانده» منتشر شده است.
مجموعه شعر «چهل و هشت» زمستان امسال(1392) از سوی انتشارت فصل پنجم به بازار کتاب راه یافته است.
نظر شما