چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
نظام آموزش سنتی موسیقی ایران تحت تاثیر تحولات زمانه است

مجید وطنیان، مدیر نشر نای و نی گفت: اکنون بسیاری از جنبه‌های فرهنگی کشور متناسب با زمان دستخوش تغییر و تحولاتی شده که نظام آموزشی سنتی موسیقی هم از آن دست است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به بهانه انتشار کتاب «نوا» با مجید وطنیان، مولف این کتاب و مدیر انتشارات نای و نی به گفت‌وگو نشستیم و نظر وی را درباره تغییرات رخ داده در نظام آموزشی سنتی موسیقی ایران جویا شدیم. 

وطنیان با یادآوری گوشه‌ای از تاریخچه شیوه آموزش سنتی موسیقی اظهار کرد: گذشته، آموزش موسیقی در نظام سنتی بیشتر از قواعد و اصول پیشنهادی استاد تبعیت می‌کرد یا به عبارتی دیگر سیستم آموزش بر اساس استاد-شاگردی بنا شده بود که علاوه بر مزیت‌های خود، طبعا با نواقصی هم روبه‌رو بوده است.
 
وی گفت: گذشته، شیوه انتقال موسیقی به‌طور شفاهی یا اصطلاحا سینه به سینه انجام می‌شد که در این نظام، استاد از آزادی عمل بیشتری برای آموزش استفاده می‌کرد که این آزادی عمل گاهی باعث دخل و تصرف در اصل موضوع می‌شد.
 
وطنیان عنوان کرد: اکنون در نظام نوین آموزشی، استاد این اختیار و اعمال سلیقه را از دست داده و بیشتر نقش یک راهنما و مجری را در ارایه آثار مکتوب و استاندار شده، ایفا می‌کند.
 
مولف کتاب «نی‌ نوازی» گفت: اکنون زمان فراگیری و مشق هنرجو دیگر محدود به مدت زمان حضور در محضر استادش نمی‌شود؛ بلکه او می‌تواند با دسترسی آسان به آثار مکتوب، همواره خود را در موقعیت آموختن قرار دهد. این روزها هنرجویان با در اختیار داشتن وسایل مدرنیته می‌توانند خود را در معرض شنیدن انواع موسیقی قرار دهند. 

وطنیان بیان کرد: به نظرم، با توجه به فراگیر شدن آثار مکتوب در زمینه آموزش موسیقی، اقدام‌هایی برای جذاب کردن فضای آموزشی انجام شده که می‌توان به گردآوری برخی آهنگ‌ها و ترانه‌های مشهور اشاره کرد که به‌طور ساده نویسی شده در اختیار هنرجویان قرار گرفته است. 

وی با یادآوری این تغییرات، به شیوه نگارش کتاب جدیدش با عنوان «نوا» اشاره کرد و گفت: در این کتاب برای نوآموزان موسیقی ایرانی، گوشه‌های دستگاه نوا را به‌طور خیلی ساده و به شکل ضربی (دارای ضرب مشخص) ارایه کردم.
 
مولف کتاب «صد درس دف» عنوان کرد: این کتاب را صرفا برای آشنایی بیشتر نوآموزان موسیقی ایرانی با ردیف‌های دستگاهی نوشتم؛ ممکن است مطالب آن باعث خشنودی یکی و ناخشنودی دیگری شود. 

وی افزود: دروس این کتاب مانند درس ریاضی هستند؛ یعنی قرار نیست کسی از مطالعه این کتاب لذتی ببرد اما مطالعه و تمرین‌های آن برای هنرجویان لازم و ضروری است.
 
به گفته وی این کتاب برداشتی آزاد از ردیف دستگاهی موسی معروفی است که به عنوان یک پیش‌ درآمد ساده، گوشه‌های مختلف آن به تفکیک آمده است. 

وطنیان با برشمردن اهدافی که در نگارش کتابش موثر بوده، عنوان کرد: آشنایی مقدماتی نوآموزان با ردیف‌های دستگاهی، آماده سازی ذهنیت نوآموز برای شناخت و درک بهتر دستگاه‌ها، ایجاد یک رابطه سهل و آسان بین هنرجو و اصالت‌های موسیقی ایرانی، آشنایی نو آموزان با اسامی گوشه‌ها و نغمات و مانوس شدن آن‌ها با این اسامی و اصالت بخشیدن به‌ کار از همان شروع فراگیری موسیقی نمونه‌ای از موضوعاتی است که در این کتاب ارایه شده است.
 
کتاب «نوا» شامل مقدمه، پیشگفتار و 25 قطعه موسیقی مانند «تخت طاقدیس»، «مسیحی»، «عراق»، «حسینی»، «ملک‌حسینی»، «عشاق» و «رهاوی» است. 

مجيد وطنيان متولد شهرستان بجنورد و فارغ‌التحصیل رشته موسیقی از دانشگاه هنر است. از این موسیقیدان تاکنون کتاب‌هایی مانند «قطعات آسان فولکلور برای پیانو»، «صد درس دف»، «برگزیده‌های کلاسیک برای پیانو» و «آموزش دف نوازی» به چاپ رسیده است. 

کتاب «نوا» در 36 صفحه با شمارگان یکهزار و 500 جلد از سوی نشر نای و نی راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط