دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷
«زندگی پنهانی والتر میتی» بر پرده نقره‌ای آشکار شد

نمایش فیلم «زندگی پنهانی والتر میتی» در حالی از هفته پیش آغاز شده که فیلمنامه این اثر بر اساس یک داستان کوتاه اثر جیمز گروور تربر نوشته شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از آی.ام.دی بی، این فیلم را بن استیلر، بازیگر شناخته شده سینمای کمدی کارگردانی کرده و در نوشتن فیلمنامه نیز شرکت داشته است.

در این فیلم در کنار استیلر، بازیگرانی چون جان دیلی و  کریستین ویگ نیز به ایفای نقش پرداخته‌اند.

تربر نویسنده، روزنامه‌نگار و کارتونیست شناخته شده آمریکایی است که بیشتر شهرتش را برای داستان های کوتاه منتشر شده در نشریه نیویورکر به دست آورده است.

این نویسنده در سال 1984 در کلمبوس آمریکا واقع در ایالت اوهایو متولد شد. وی ابتدا کارش را به عنوان خبرنگار در نشریه کلمبوس آغاز کرد و در دهه 30 و 40 در نشریه نیویورکر به عنوان کارتونیستی پیشرو شناخته شد.

تربر تاکنون الهام بخش بسیاری از فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی بوده و تا کنون 31 اثر تصویری بر اساس اقتباس از آثار وی در جهان ساخته شده است.

وی در دهه 30 نمایشنامه‌ای با عنوان «حیوان نر» نوشت که فیلمی به همین نام با بازی هنری فوندا با اقتباس از آن ساخته شد.

در سال 1947 یک اقتباس بدون مجوز از داستان «زندگی پنهانی والتر میتی» ساخته شد که تربر هر گونه وابستگی خودش را با این فیلم انکار کرد. در دهه هفتاد نیز یک مجموعه تلویزیونی بر اساس این داستان کوتاه ساخته شد که در میان نامزدهای جایزه امی نیز قرار گرفت.

این داستان برای نخستین بار در 18 مارس 1939 در نشریه نیویورکر منتشر شد و بعدها در مجموعه داستان «به دنیای من خوش آمدید» باز نشر شد. 

جیمز تربر طنزپرداز و كاریكاتوریست آمریكایی در سال ۱۸۹۴ در كلمبوس متولد شد و در ۶۶ سالگی در سال ۱۹۶۱ در نیویورك از دنیا رفت. او در كودكی بر اثر پرتاب نیزه برادرش یك چشمش را از دست داد كه همین اتفاق به مرور زمان به كوری مطلقش انجامید.

تربر در سال ۱۹۱۳ به دانشگاه اوهایو رفت ولی به دلیل ضعف بینایی موفق به اتمام تحصیلش نشد. در سال ۱۹۲۰ كار خود را در مقام گزارشگر در كلمبوس دیسپچ شروع كرد، خیلی زود به سمت ادیتوری نیویوركر برگزیده شد و از آن پس آثارش را عمدتا در نیویوركر منتشر كرد. تربر در حوزه های مختلف اعم از داستان كوتاه، داستان كودكانه و خود زندگینامه كار كرده، نثر موجز و طناز شاخصه آثار اوست و دو داستان كوتاهش به نام های «زندگی خصوصی والترمیتی» و «نشیمنگاه باسترک» در زمره ادبیات كلاسیك آمریكا جای دارد. سال ۱۹۳۰ یكی از همكاران تربر در نیویوركر تعدادی از طرح‌ها و نقاشی‌های او را در سطل زباله پیدا كرد و به این ترتیب ذوق تربر در حوزه كاریكاتور نیز كشف شد.

از آن پس تا دهه ۵۰ كاریكاتورهای تربر در نیویوركر منتشر می‌شد، هرچند به دلیل بینایی ضعیفش ناگزیر بود طرح‌ها را در صفحه‌های بزرگ كاغذی بكشد. بسیاری از داستان‌های كوتاه تربر برگرفته از زندگی شخصی خودش است، از جمله «مرد میانسال سوار بر ذوزنقه پرنده» كه شامل داستان‌های زیاد طنز درباره زندگی مشترك است و درست در فاصله سال‌های طلاق و ازدواج مجددش نوشته است.

تربر در مجموع بیش از چهل عنوان كتاب منتشر كرد و برنده مدال كالدكات برای داستان كودكانه «ماه‌های بسیار» و جایزه تونی برای نمایشنامه پرطرفدار «كارناوال تربری» در برادوی شد. از سال ۱۹۶۶ نیز جایزه‌ای به نام «جایزه تربر» هر سال به آثار طنز شاخص آمریكایی اختصاص می‌یابد.

«آخرین گل» به ترجمه نینا جمشیدنژاد، «افسانه‌های عصر ما» ترجمه مهشید امیرشاهی و «آب زیر کاه قلندر» ترجمه جمال گنجه‌ای از  آثار این طنزپرداز آمریکایی در بازار کتاب ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها