سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
جزینی: مخالفت با فیس‌بوک مانند مقابله با ویدیو در دهه 60 است

محمدجواد جزيني با ابراز گلايه‌ از ایجاد محدودیت در استفاده از شبکه‌های اجتماعی گفت: ارزش‌های كيفي اين رسانه گسترده هنوز در ایران به خوبي شناخته نشده است‌. ما بايد به آرامی در مسیر شناخت و بهره‌برداري درست از اين فضا قرار بگیریم. وقتی فیس بوک در کشور بسته است، استفاده از آن به سمت فضاهای نازل می‌رود. فیس بوک هم سرنوشتی مانند مانند ویدیو در دهه 60 دارد.-

جزيني در پاسخ به اين پرسش كه «با توجه به حضور گسترده نويسندگان نوقلم و با تجربه در فضاي فيس بوك، تاثيرات شبكه‌هاي مجازي بر جريان‌هاي ادبي را تا چطور ارزيابي مي‌كنيد؟» به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: در سال‌ 1387 كه فيس بوك عضو چنداني نداشت، من عضو اين شبكه اجتماعي بودم. در آن سال‌ها، هر روز براي ديدن مطالب جديد در فيس بوك، با شتاب از محل كار به منزل مي‌آمدم و صفحه‌ام را چك مي‌كردم تا به اين ترتيب، از مطالب و اخبار تازه حوزه فرهنگ و ادب مطلع شوم. 

نويسنده كتاب «تابستان پر ماجرا» سير تدريجي تحول در سطح كيفي فيس بوك را در سال‌هاي گذشته تا امروز نزولي دانست و اظهار كرد: فيس بوك يكي از فن‌آوري‌هاي قرن ماست كه از زمان ورودش بسيار گسترده، عميق و تاثيرگذار عمل كرده است زيرا داده‌ها و اطلاعاتِ هر حوزه‌اي در اين شبكه مجازي ارايه مي‌شد، اما متاسفانه در اين سال‌ها، فضاي این شبکه اجتماعی آن‌چنان مورد رضايت من نيست، زيرا معتقدم كه سطح كيفي آن با تنزل روبه‌رو بوده است. به گمان من، اين مساله به دليل استفاده ناصحيح مخاطبان از اين شبكه اجتماعي ا‌ست. 

نويسنده كتاب‌هاي «ایل بی‌سوار» و «آب باد آتش» با گلايه از استفاده‌هاي نادرست مخاطبان اين رسانه افزود: ما ارزش كيفي اين رسانه گسترده را به خوبي نشناخته‌ايم و آن را به فضايي سطح پایین مبدل كرده‌ايم. البته اين مساله اجتناب ناپذير بوده و گريزي از آن نيست، اما بايد آرام آرام در شناخت و بهره‌برداري درست، اين فضا را ارتقا دهیم. ما بايد بياموزيم كه فيس بوك قادر به ارايه چه امكانات و ارزش‌هايي به مخاطبانش است و مي‌تواند تا چه ميزان باعث شكل‌گيري ارتباطات گسترده باشد. 

نويسنده كتاب «داستان از حاشیه تا متن» ادامه داد: در سال‌هاي گذشته راديو و تلويزيون به شكلي محدود عمل كرده‌اند و همواره سعي شده تا با بگير و ببندها از ورود و فعاليت كاربران در فضاي فيس بوك جلوگيري شود. من معتقدم كه اين فضاي بسته، ما را به سمت استفاده‌هاي نادرست از شبكه‌هاي مجازي كشانده و شناخت نامناسب از اين فضا، موجب تنزل سطح كيفي آن شده است. 

جزيني افزود: من در گذشته به اين فضاي مجازي اعتقاد داشتم، اما از بيست و پنجم دي ماه سال گذشته وارد فيس بوك نشده‌ام و در واقع با آن قهر كرده‌ام زيرا فضاي حال حاضر را به هيچ عنوان مقبول نمي‌دانم و معتقدم كه ارزش‌هاي آن كمرنگ شده است. 

وي ممانعت از استفاده كاربرانِ فيس بوك را بي‌تاثير دانست و گفت: به خاطر دارم كه در گذشته، استفاده از ويديو نفي شده بود و حتي در مجلس شوراي اسلامي براي افرادي كه از ويديو استفاده مي‌كردند، جرايمي در نظر گرفته شده بود، اما امروز به اين موضوع مي‌خنديم. من معتقدم كه بستن فيس بوك مانند مبارزه با ماهواره در سال‌هاي اخير و ويديو در گذشته است و آينده‌اي جز آن‌ چه براي ويديو رخ داده، نخواهد داشت. 

جزيني با بيان اين‌كه طراحان فيس بوك مبري از مساله نزول سطح كيفي آن هستند، توضيح داد: من عامليت اين مساله را دو وجهي مي‌دانم و معتقدم كه اين مساله به خاطر افرادي كه سعي در بستن فيس بوك دارند و نويسندگان خود رسانه رخ داده است و هر دو گروه در پايين آمدن سطح كيفي آن دخيل هستند. 

محمدجوادجزینی متولد اصفهان است. وی در رشته ادبیات فارسی تا مقطع کارشناسی تحصیل کرده و دوره غیرحضوری نویسندگی داستان کوتاه دانشگاه ics آمریکا را نیز گذرانده است. از آثار او می‌توان «تابستان پرماجرا»، «نجیب»، «کسی برای قاطر گریه نمی‌کند»، «ایل بی‌سوار»، «آب باد آتش» و «داستان از حاشیه تا متن» را نام برد. 



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط