ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
درباره تعریف شریعت و تشریع، دیدگاههای مختلفی از زوایای گوناگون و براساس مبانی متفاوتی وجود دارد؛ در این قسمت پس از بیان تعاریف یاد شده، به تعریف مختار از تشریع و شریعت پرداخته خواهد شد.
برخی شریعت را مترادف با دین و به یک معنا میدانند؛ برخی دیگر نیز شریعت را به معنای لغوی آن یعنی «راه رسیدن به آب (آبشخور)» و تشبیه و استعاره از آن معنا کردهاند. راغب اصفهانی در مفردات با بیان اینکه شرع و شریعت به معنای راه صاف و واضح است که برای طریق و راه الهی استعاره شده است؛ به قول گروهی اشاره میکند که دین را شریعت گفتهاند از باب تشبیه به راه آب که شریعت نامیده میشود.
علامه طباطبایی نیز با نقل دیدگاه راغب اصفهانی و ذکر این احتمال که معنای دوم از همان معنای اول گرفته شده باشد زیرا راه آب در اثر زیادی رفت و آمد روشن و معلوم است؛ به بحث درباره معنای شریعت و فرق آن با «دین» و «ملت» پرداخته و میگوید:
«معنای شریعت راه است؛ دین و ملت هم راهی است که انتخاب شده است ولی ظاهر قرآن این است که شریعت را به معنایی اخص و کوتاهتر از دین به کار میبرد.»
صفحه 104/ تشریع و تبیین دین در قرآن و سنت/ سید حمیدرضا میرعظیمی/ نشر خانه تاریخ و تصویر ابریشمی/ چاپ اول/ سال 1392/ 288 صفحه
نظر شما