سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۹
دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی کتاب می‌شود

دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی از سوی مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با همکاری دانشگاه‌ها، مراکز علمی ـ پژوهشی و حوزه علمیه 26 و 27 آبان‌ماه در تهران و 28 آبان‌ماه در شهر قم برگزار می‌شود. مقالات برتر این کنگره در قالب کتاب منتشر خواهند شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با حضور حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رضا غلامی، رییس شورای سیاست‌گذاری و دکتر عطاء‌الله رفیعی آتانی، دبیر علمی این کنگره امروز (14 آبان‌ماه) در مرکز پژوهش‌های اسلامی صدرا برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام ‌والمسلمین غلامی گفت: سال گذشته نخستین کنگره علوم انسانی اسلامی با استقبال کم سابقه استادان حوزه و دانشگاه رو‌به‌رو شد. ویژگی این کنگره این است که کاملا مشارکتی طراحی شده و یک مرکز علمی یا دانشگاه مسوولیت کامل این کنگره را ندارد. 

وی افزود: در دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 10 کمیسیون تخصصی که به همت 10 مرکز علمی اداره می‌شوند، مسوولیت داوری مقالات و برگزاری کمیسیون‌ها را بر عهده دارند. 

به گفته غلامی، استادانی که مقالاتشان به عنوان مقاله برتر معرفی می‌شود، آثارشان را در این کنگره ارایه خواهند کرد.

وی گفت: در این دوره از کنگره 482 خلاصه مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شدند که در پایان زمان تعیین شده، 389 مقاله کامل را دریافت کردیم. این مقاله‌ها در کمیسیون‌های مرتبط بررسی و مقالات برتر برای سخنرانی مشخص شده‌اند.

رییس شورای سیاست‌گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: تنها مقالاتی پذیرفته شده‌اند که در قالب علمی ـ پژوهشی بوده و اکثر آن‌ها در مجلات علمی ـ پژوهشی دانشگاه یا مرکز علمی منتشر شده‌اند. 

وی با اشاره به این‌که دپارتمان بین‌المللی نیز در این کنگره دایر است، بیان کرد: کمیسیون‌ها با بررسی مراکز بین‌المللی مرتبط فراخوان مقاله دادند که مقالات مختلفی دریافت شد و با سخت‌گیری در داوری مقالات، شش مهمان خارجی برای ارایه مقاله دعوت شدند. البته چند نفر هم به صورت مستمع با هزینه شخصی حضور خواهند یافت. استادانی از کشورهای کانادا، عراق، پاکستان، مالزی و آلمان در این همایش حضور خواهند داشت. افتتاحیه کنگره با سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی و اختتامیه 28 آبان‌ماه با سخنرانی یکی از استادان برجسته حوزه علمیه در قم برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست خبری، دکتر رفیعی آتانی با بیان این‌که دومین کنگره علوم انسانی اسلامی همزمان با اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود گفت: پس از فراخوان در بخش جایزه، حدود 200 اثر داخلی و خارجی در قالب مقاله، کتاب و پایان‌نامه شامل 69 کتاب، 121 مقاله و 7 پایان‌نامه به دبیرخانه همایش رسیدند.

وی افزود: با بررسی‌های صورت گرفته، پنچ تن از استادان این حوزه مشخص شدند و اسامی آنان در روزهای آتی مشخص و اعلام می‌شوند.

دکتر رفیعی آتانی درباره اهداف جایزه بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در پایان این کنگره نیز گفت: هدف از اعطای این جایزه، معرفی قله نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی اسلامی و نشان دادن جهت‌گیری است. در حقیقت، هدف این است که مشخص شود مقصد به صورت عملی کجاست و جایزه انگشت اشاره ما به قله علوم انسانی اسلامی خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که هم‌اندیشی استادان ایرانی و خارجی به صورت انگلیسی، عصر  26 آبان برگزار می‌شود گفت: برخی از استادان خارجی حاضر در این نشست نامدارانی‌اند که سال‌ها در این حوزه کار کرده‌اند مانند مظفر اقبال، چود هاری و اسد زمان.
 
به گفته وی، اختتامیه همایش عصر بیست و هشتم آبان‌ماه با سخنرانی یکی از استادان برجسته حوزه در قم برگزار و جایزه نخست به دو استاد برجسته حوزه اعطا خواهد شد. جایزه دوم نیز به رشته‌های علوم انسانی تعلق خواهد گرفت که در این دوره به دو رشته اقتصاد اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی اختصاص یافته است. اسامی نفرات برتر هم به زودی اعلام خواهد شد. 

دکتر رفیعی آتانی در پایان اظهار کرد: همایش اصلی صبح دوشنبه(27 آبان‌ماه) با حضور دکتر علی لاریجانی در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز می‌شود و تا عصر آن روز با ارایه مقالات استادان در کمیسیون‌های اعلام‌شده ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود 40 تا 60 مقاله در این روز در کمیسیون‌های مختلف ارایه شوند و مبنای ما این است که در هر کمیسیون هم یک مقاله برتر معرفی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط