پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
خرمشهر به مردم ایران کامل معرفی نشده است/ نوشتن از جنگ با همه کاستی‌ها و پیروزی‌ها برای خارج از مرزها

خوزستان -نویسنده خوزستانی معتقد است:خرمشهر مظلوم شهری است که مردم و جوانانش همت کردند، و این شهر را تا ۴۵ روز در برابر عظمت تسلیحاتی دشمن نگه داشتند؛ اما تاکنون آنگونه که شایسته‌ است در مورد خرمشهر نوشته نشده و به درستی به مردم ایران نیز معرفی نشده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فریبا حیدرپور: آزادسازی خرمشهر از اهداف اصلی عملیات بیت‌المقدس در خلال جنگ ایران و عراق بود، که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی شهید علی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی محسن رضایی و احمد متوسلیان) در ۳ خرداد ۱۳۶۱ انجام گرفت.

فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر، از نظر سیاسی تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد. این نبرد از لحاظ نظامی، به‌عنوان نقطهٔ عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود.شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ روز ۳ خرداد را به‌عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نام‌گذاری کرده است

شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ روز ۳ خرداد را به‌عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نام‌گذاری کرده است

در این میان نویسندگان استانی و غیر خوزستانی آثاری در مورد دوران دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر نوشتند.هرچند که این شهر هنوز جای جای ترکش‌های جنگ را با خود یدک می‌کشد و گنج‌هاو قصه‌های بی‌شماری در این شهر نهفته است که باید قبل از مدفون شدن در زبر خاک، بیرون آورده شوند.

عبدالصاحب رومزی پور از آن دسته نویسندگان دغدغه‌مند خوزستانی است که آثار متعددی در مورد خرمشهر منتشر کرده است. این نویسنده از سال ۱۳۵۸ به بعد در عرصه ادبیات به خصوص حوزه ارزشمند دفاع مقدس فعالیت داشته است. و از نوجوانی به خواندن داستان علاقه‌مند و در سنین بالاتر به صورت غیرحرفه‌ای نوشتن داستان را آغاز کرد.

رومزی پور گاهی نوشته‌هایش را برای دیگران می‌خواند و گاه به دنبال فرصتی بود تا آن‌ها را در جایی منتشر کند. و این روند نوشتن همچنان برای او ادامه دارد. وی تاکنون توانسته است آثاری چون: «مزرع سبز فلک»، «زیتونهای تلخ» که به‌صورت پاورقی در روزنامه اطلاعات متشر شد. «هور و همیشه» به چاپ چهار رسید و یک فیلم از آن ساخته شد. «خاکریزهای وصل»، «مردان هور»، «آن سوی افق»، «دلی به وسعت آفتاب»، «آنکه گفت آری» «مرا تالوت کنید»، «نیستان در آتش»، «لبخند زخم»، «شهرم در امان نیست دو جلدی»، «طپش یاس و سحر»،: از دیار ملکوت»، «انتهای معبر»، «نخل‌های صبور» و… در پرونده کاری خود به ثبت رسانیده است. عناوین رومزی پور: مدرس قصه نویسی از سال ۶۶ تا ۷۵ در حوزه هنری استان خوزستان، مسئول شورای کارشناسی خاطره و داستان دفاع مقدس استان از سال ۸۸ تاکنون، دبیر علمی (دودوره) و داور چندین دوره جشنواره خاطره و داستان در استان، مشاور ادبی بنیاد در زمینه ادبیات دفاع مقدس، نویسنده برتر کشور در سال ۸۴ در حوزه ادبیات دفاع و کل آثار، کسب مقام بسیجی نخبه کشوری جهت تالیف و تدوین آثار مرتبط با ادبیات دفاع مقدس، رئیس انجمن نویسندگان ادبیات دفاع مقدس، دارنده رتبه سوم هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و… است. به مناسبت سال‌روز آزادسازی خرمشهر گفت وگوی ایبنا با این نویسنده از نظر مخاطبان می‌گذرد.

- با توجه به اینکه بیشتر آثار شما در مورد خرمشهر است، همچون «شهرام درامان نیست»، «طپش یاس و سحر» و… از عشق و علاقه‌تان به نوشتن در مورد خرمشهر و بیان خاطرات رزمندگان ابن شهر بگویید؟
اکثر نویسندگان برجسته دفاع مقدس خوزستان یک داستان از خرمشهر دارند. شهر مظلومی که مردم و جوانانش همت کردند ۴۵ روز شهر را در برابر عظمت تسلیحاتی دشمن نگه دارند. باید از این شهر گفت. و تاکنون آن‌طور که شایسته خرمشهر است به مردم ایران معرفی نشده و کتاب و نوشته کمتر نگارش شده است. هر چند تعدادی اثر احساسی چاپ شده که بیشتر خرید دولتی بوده است، تا اینکه مخاطب خودش انتخاب و خرید کند. استان خوزستان نویسندگان برجسته‌ای دارد که بتوانند در مورد خرمشهر در قالب‌های متفاوت داستان، مقاله، شعر، خاطره و… بنویسند و این نیاز وجود دارد. اما کمتر مورد حمایت قرار می‌گیرند. باید کسانی پای کار بیایند و با دادن امکانات به آنان و با برنامه‌ریزی مناسب، شهرهای استان خوزستان را و به ویژه خرمشهر که از هر لحاظ شایسته احترام است، بتوانیم به درستی به مخاطب معرفی کنیم.
- به نظر شما ادبیات پایداری خوزستان در چه ایستگاهی قرار گرفته و آیا در این زمینه توانسته‌ایم حق دفاع مقدس خوزستان را ادا کنیم؟
استان خوزستان، از هر لحاظ استان مقدسی است و بیشترین تعداد شهدا در کشور را دارد. و بیشتر فرماندهان ارشد از این استان بود و مقاومت‌هایی که مردم خوب استان در سرتاسر مرز انجام دادند. هرچند که حقی از این استان از هر نظر ادا نشد؛ و ادبیات پایداری هم از ابن قاعده مستثنی نیست. اما امیدواریم با حضور مدیران دلسوز فرهنگی و هنری بحث ادبیات دفاع مقدس را در خوزستان سروسامان دهیم.

-به نظر شما چه ناگفته‌هایی از دوران دفاع مقدس باقی مانده که باید به نسل جوان امروز انتقال داده شود؟

جنگ به نظر من تمام نشده است. بعد از سالیان درازی از جنگ جهانی اول و دوم هنوز نویسندگان در مورد آن جنگ‌ها، رمان، داستان و مقاله می‌نویسند و شعر می‌گویند. و ارزشمند است. ما ناکنون از جنگ کم نوشتیم و گفتیم. وقتی می‌گویند جنگ گنج است. باید این گنج را قدر بدانیم و ناگفته‌های آن دوران را بیان کنیم. به هرحال همتی می‌طلبد که از طریق مسئولان، هنرمندان و نیز آدم‌هایی که باید حرف بزنند را شناسایی کنیم زیرا خیلی‌ها هنوز پای کار نیامدند و باید تا زمانی که زنده هستند، این افراد را پای کار آورد و حرف‌هایی که آدم‌های عادی نمی‌دانند را بر زبان بیاورند. از جنگ چه مانده که بگوییم و چه باید بگوییم که برای نسل آینده ما به امید خدا بماند.

-با توجه به سخنان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که گفته طی ۴۵ سال گذشته، امسال بودجه خوبی به بخش فرهنگی همه وزارتخانه‌های دفاع مقدس اختصاص داده شده است، این اعتبارات در خوزستان تا چه اندازه می‌توانند در زمینه رشد ادبیات پایداری و تولد نوقلمان تاثیرگذار باشد؟

اعداد و ارقام را که به ما نمی‌گویند. اما اگر وجود داشته باشد، جای کار و هزینه‌اش وجود دارد و باید با برنامه‌ریزی درست بتوانیم آدم‌های دلسوز را پای کار بیاوریم و اگر این اعتبار در اختیار افراد دغذغه‌مند قرار گیرد، می‌دانند که چگونه استفاده درست کنند. ولی اگر مثل ادوار گذشته باشد، باید انتظار همین آش و کاسه را داشته باشیم.

خرمشهر تاکنون به مردم ایران معرفی نشده است/ نوشتن از جنگ با همه کاستی‌ها و پیروزی‌ها برای خارج از مرزها

- برای اینکه نگاه و روایت درست نویسندگان در فضای بین‌المللی غالب شود، باید نویسندگان چه آثاری تولید کنند که به این عرصه برسند؟

۴۰ یا ۵۰ سال از جنگ گذشته اما مشکلات وجود دارد. بعضی حرف‌ها نباید گفته شود و برخی باید در لفافه بیان شود. باید جنگ آن‌طور که بود برای آن‌ها نگارش شود. با کاستی‌ها، مکشلات، پیروزی‌ها و شکست‌ها کامل و دقیق در قالب کار گفته شود. چون ذائقه مشکل‌پسندی برای این کتاب‌ها وجود دارد. و باید بتوانیم به نوعی کتاب‌های خوب را با بسترسازی مناسب ترجمه کرده و در مرحله بعد آثار زیادی هستند که می‌توان در عرصه بین‌المللی عرضه شود و مخاطب هم به طبع پیدا می‌کنند.

- درخصوص ترجمه ادببات دفاع مقدس و مقاومت و ارائه فرهنگ ایثار چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید؟

در مرحله اول باید یک سری آثار شاخص از نویسندگان برجسته در هر موضوعی انتخاب کنیم و پس از آن یک گروه کارشناسی تشکیل شود. و در پوسته هنر ترجمه و عرضه شود. و اطمینان دارم که خارج از مرزها خواننده پیدا می‌کند.

-کتاب «دا» امسال نیز در صدر پرفروش ویترین انتشارات سوره مهر نمایشگاه کتاب تهران بود، کتابی که به روزهای آغاز جنگ در بصره و خرمشهر و اشغال و فتح خرمشهر پرداخته، چه عاملی موجب استقبال از این کتاب شده است؟

کتاب خوب و خریدار خوب یکی از امتیازاتی است که برخی کتاب‌ها پیدا می‌کنند. و تفریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب یکی از این عامل‌ها است. وقتی تفریظ بر هر کتابی بشیند، قطعاً پرفروش می‌شود.

- در مورد آثار جدید و نشست‌های نقد و بررسی که برگزار می‌کنید، توضیح دهید؟

در مورد آثار جدید بیشتر ارتباط با دانشنامه دفاع مقدس دارم و کارشناس و مقاله نویس آن‌جا هستم. و یک کار پژوهشی زمان بر که نیاز به تحقیق و تایید اسناد دارد را، در دست دارم. و امید دارم که تحقیق و پژوهش جای خودش را در استان پیدا کند.

انجمن ادبیات سازمان بسیج هنرمندان بر اساس برنامه هفتگی، هر هفته نشست برگزار می‌کنیم. و تا دو هفته پیش نشست‌ها در اتاق جلسات سازمان بسیج برگزار می‌شد، ولی به علت گرمی هوا و راه دور، تلاش کردیم با تشکیل چند گروه از نویسندگان نشست‌ها را به صورت مجازی و پنجشنبه هر هفته از ساعت ۲۰ تا ۲۱ قرار دهیم. و در این نشست‌ها از تجربیات استادان برجسته استان برای نوقلمان استفاده می‌کنیم. و علاوه بر آن نویسندگان استان در چند جشنواره داستان نویسی سازمان هنرمندان کشور حائز رتبه شدند و جشنواره جهادگران همین‌طور اعضای بسیج هنرمند خودشان را نشان می‌دهند و ان‌شالله که تداوم پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها