پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
«سرگذشت تقسیمات کشوری ایران» تا «نام خلیج‌فارس در جغرافیای قدیم»

نتیجه حضور هفت ناشر حوزه تاریخ و سیاست و پرفروش‌های بنیاد ایران‌شناسی، سازمان بازرسی کل کشور، میراث مکتوب، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در این گزارش معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ پایان پذیرفت. حاصل زحمت‌های یک سال پژوهشگران و ناشران در این ضیافت کلمه و کتاب دیده شد و ناشران حاضر در نمایشگاه روزهای پربازدیدی را سپری کردند. در این گزارش نتیجه حضور هفت ناشر حوزه تاریخ و سیاست را با هم پی می‌گیریم. کتاب‌های پرفروش ناشرانی همچون بنیاد ایران‌شناسی، سازمان بازرسی کل کشور، میراث مکتوب، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح معرفی شده‌اند.

بنیاد ایران‌شناسی در نمایشگاه حضور پررنگی داشت. از این ناشر کتاب‌های «سرگذشت تقسیمات کشوری ایران (ج ۱)، (ج ۲) و (ج ۳)»، «سرگذشت تقسیمات کشوری ایران (۳)»، «سرگذشت بازار بزرگ تهران، بازارها و بازارچه‌های پیرامونی آن در دویست سال اخیر»، «شهرهای ایران‌شهر: (بابا حیدر- پیشین)» (ج ۲)، «سرگذشت تقسیمات کشوری ایران: زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان و فارس (ج ۴)»، «مساجد دیرینه سال استان تهران»، «سرگذشت تقسیمات کشوری ایران (ج ۵)»، «مجموعه عکس‌های برگزیده نخستین جشنواره عکس بنیاد ایران‌شناسی»، «بازار یزد و بازارچه‌های پیرامونی آن در دویست سال اخیر»، «سرگذشت تقسیمات کشوری ایران (ج ۶) و (ج ۷)»، «شهرهای ایران‌شهر (ساری-سیه‌رود)» (ج ۶)، (ج ۷) و (ج ۸)، «مساجد دیرینه سال استان آذربایجان غربی»، «مجموعه عکس‌های برگزیده دومین جشنواره عکس بنیاد ایران‌شناسی»، «گاهشماری دوران پارینه سنگی ایران»، «تاریخ آذربایجان و تبریز»، «سرداران ایرانی»، «گاهشمار بازار بزرگ تهران (دوره قاجاریه و پهلوی)» در ردیف پرفروش‌ها قرار گرفت.

دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران نیز با کتاب‌ها و اسناد پرچالشی که عرضه کرده بود، روزهای پربازدیدی را سپری کرد. از این ناشر کتاب «چالش‌های تاریخی» که در سال ۱۴۰۳ منتشر شده است و برای نخستین بار به سی و پنجمین نمایشگاه رسید، چاپ نخست این کتاب در نمایشگاه به اتمام رسید و «چالش‌های تاریخی» به چاپ دوم رسید. از این ناشر همچنین کتاب «نیم قرن تا ناکامی» یا «نبرد مخفی علیه ایران» نیز پرفروش بود.

موسسه پژوهشی میراث مکتوب نیز با ارائه تازه‌های کتاب، کتاب‌های «بلوهر و بیوذسف»، «تحریر کتاب الاُکَر لثاوذوسیوس (رساله‌ای در هندسه کره)»، «رباعیات خیام» و «تاریخ بیهق» را در ردیف پرفروش‌ها اعلام کرد.

از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کتاب‌های «قرآن، هرمنوتیک و باطن»، «از علم سکولار تا علم دینی»، «دادستان دینی» در ردیف پرفروش‌ها قرار گرفت.

انتشارات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در نمایشگاه سی‌وپنجم روزهای پربازدیدی را سپری کرد. از این نشر کتاب‌های «هوش مصنوعی و قانونگذاری»، «قانون تفکرهای جهان»، «بایسته‌های ارتقای کارآمدی قانونگذاری»، «سیاست‌های کلی تامین اجتماعی»، «سلسله گزارش‌هایی در باب راهبردها» و «رویه‌های حمایت از تولید در کشورهای منتخب» بیشترین فروش را داشته است.

انتشارات سازمان بازرسی کل کشور برای نخستین بار با ۴۵ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرد و به عنوان اولین تجربه کتاب‌های «دائره‌المعارف نهادهای مبارزه با فساد»، «حسن جریان امور»، «رویه قضایی و قوانین موضوعه در مورد جرائم کارکنان دولت»، «شکایت یک هدیه است»، «فساد در گمرک»، «گزیده برترین مقالات اولین همایش ملی ارتقای شفافیت»، «مبارزه با فساد؛ از نظریه تا عمل»، «مفاسد اقتصادی در طرح‌های عمرانی»، «نقش رسانه‌ها در فرایند نظارت و ایجاد شفافیت»، «آشنایی با جایگاه، وظایف و اختیارات سازمان بازرسی کل کشور» از پرفروش‌های این نشر بود.

از سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح کتاب‌های «اطلس تاریخ اسلام»، «اطلس شیعه»، «جغرافیای نظامی حوزه غرب آسیا»، کتاب‌های حوزه فضا از جمله «زمین و فضا»، «فضا از رویا تا واقعیت»، «خلیج‌فارس- باستان‌شناسی از آغاز تا دوران معاصر»، «نام خلیج‌فارس در جغرافیای قدیم»، «رژیم حقوقی دریای خزر»، «قاره جنوبگان»، «جغرافیای نظامی کشورها»، «مجموعه معماری ایران دوران اسلام و قبل از اسلام» در ردیف پرفروش‌ها قرار گرفت و در کنار این کتاب‌ها نقشه‌ها نیز از فروش خوبی برخوردار بودند.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار شد.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها