یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
راه‌اندازي و تجهیز بخش كودك از مهمترين اولويت‌هاي نهاد كتابخانه‌هاست

سید عارف علوی، مدیر کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در حال حاضر هزار و 700 کتابخانه دارای بخش کودک و نوجوان هستند و راه‌اندازی بخش كودك در ديگر كتابخانه ها از اولويت‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومي اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان تهران، در این گردهمایی سیدجواد سادات فاطمی، مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان به ارایه گزارش مختصري درباره وضع كتابخانه‌هاي عمومي در دور دوم بازدیدهای کارشناسی پرداخت و گفت: وضع کتابخانه‌های استان تهران در شاخص کتابخانه‌ای نسبت به سال 91 افزایش قابل توجهی داشته‌است.

تجهیزبخش کودک کتابخانه‌های عمومی کشور
مدیر کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست با تاکید بر ايجاد بخش كودك در همه كتابخانه‌های عمومي گفت: راه‌اندازی بخش كودك مهمترين اولويت‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور است و اکنون هزار و 700 کتابخانه دارای بخش کودک و نوجوان هستند، با اين وجود، در حال حاضر مهمترین فعالیت، تقویت کتابخانه‌های کودک و نوجوان و سرعت دادن به بررسی و خرید کتاب‌های کودک است.

سید عارف علوی عنوان کرد: با توجه به استقبال خوب از کتابخانه‌های کودک یکی از برنامه‌های اصلی ما خرید کتاب کودک برای کتابخانه‌هاست که در سال گذشته شش میلیارد تومان کتاب برای بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌ها خریداری شد و این خرید در سال‌های 91 و 92 در اولویت نخست مجموعه سازی اداره کل منابع نهاد قرار گرفته‌است. 

علوی با اشاره به خرید آثار داستان و رمان برای کتابخانه‌های عمومی گفت: نکته مهمی که در بررسی‌ها با آن روبرو شده‌ایم موضوع علاقه‌مندی افراد و جوان‌ها به بحث رمان است و اکنون در حال خرید کتاب هستیم و رتبه سوم خرید به تامین کتاب‌های داستان، قصه و رمان داخلی و خارجی اختصاص دارد. 

وی درباره معیار‌های خرید رمان عنوان کرد: با توجه به فراوانی کتاب‌های امانت داده شده بهترین‌های رمان را از آثار مشهورترین رمان نویسان و مشهور ترین آثار داخلی و خارجی را برای کتابخانه‌ها خریداری می‌کنیم.

وی همچنین درباره سامانه «سامک» گفت: برای این سامانه ما با دو دغدغه روبرو بودیم، نخست مجموعه‌سازی دقیق در کتابخانه بود، زیرا نظر کتابدار برای ما بسیار مهم است و دوم این‌که کتاب‌هایی که می‌خریم آیا مورد نیاز کتابخانه هست یا خیر؟ تا با اطلاع از این موضوع کتاب تکراری برای کتابخانه خریداری نشود.

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: با راه‌اندازی این سامانه انتخاب منابع کتابخانه از سوی خود کتابدار صورت می گیرد و کتابداران به‌صورت مستمر در مورد کتاب‌های مورد نیاز یا موجود در کتابخانه نظر می‌دهند. 

تجلیل از سه کتابدار برتر

در ادامه جلسه گزارش مقایسه‌ای سال‌های 91 تا 92 از وضع کتابخانه‌های عمومی شهرستان تهران طی دو بازدید کارشناسی به عمل آمده ازسوی کارشناسان امور کتابخانه‌های اداره کل انجام شد و از مسوولان سه کتابخانه برتر تجلیل شد.

ابراهیم شمشیری، مدير كل امور کتابخانه‌ها‌ی عمومی نهاد در این نشست نتيجه بازديدهاي صورت گرفته در کتابخانه‌های تهران ازسوی كارشناسان نهاد را مثبت ارزيابي کرد و بر لزوم داشتن روحيه پر نشاط براي انجام امور كتابخانه‌ای تاكيد كرد.

در ادامه این نشست، هوشیار لاریجانی، کارشناس مسوول امور کتابخانه های عمومی استان تهران به ارایه گزارشی مقایسه ای از امتیازات کسب شده طی دو دوره بازدید کارشناسی به عمل آمده از کتابخانه‌های شهر تهران و تشریح این امتیازات در سه حوزه تفکیکی مدیریت، کتابدار و کتابخانه پرداخت.

لاریجانی درباره نتایج بازدید‌ها گفت: بر اساس گزارش مقایسه‌ای جمع آوری شده از 37 باب کتابخانه عمومی سطح شهر تهران 24 باب کتابخانه وضع رو به رشدی را از خود نشان دادند.

نگین چخماچی، کارشناس امور کتابخانه‌های عمومی اداره کل نیز در این نشست گفت: کتابخانه‌های شهر تهران درحال حاضر در رعایت استانداردها و شاخص‌های بهره‌گیری مناسب از تجهیزات الکترونیکی موجود، ساماندهی مناسب بخش نشریات، ارایه خدمات طرح کتاب من و سازماندهی مجموعه منابع کتابخانه‌ای در موقعیت مطلوب هستند و در سایر شاخ‌ ها نیز با روند رو به‌رشد مواجه هستیم.

چخماچی با اشاره به دو شاخص مهم اعضا و امانت در ارزیابی‌های صورت گرفته، خواستار تلاش مسوولان کتابخانه‌ها در جهت ارتقای ضریب امانت و جذب حداکثری اعضا تا پایان سال شد. 

در اين همايش، همچنين مدیران کل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و مدیر کل امور کتابخانه‌ها‌ی عمومی استان تهران به پرسش‌های مسوولان كتابخانه‌ها پاسخ دادند.

در پايان اين مراسم، از مسوولان كتابخانه‌های پیامبر (ص)، محقق حلی و شهید رجایی به دلیل بیش‌ترین نرخ رشد و کسب امتیازات لازم بر اساس فرم‌های ارزیابی به عنوان کتابخانه های برتر در دور دوم بازدیدها با اهدای لوح قدردانی و کارت هدیه به مسوولان، کتابداران و نیروهای خدمتگزار کتابخانه‌ها‌ی یادشده تجلیل شد.

نخستین گردهمايي مسوولان كتابخانه‌هاي شهرستان تهران با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، مدير كل منابع و مدیرکل امور کتابخانه‌های نهاد كتابخانه‌های عمومي كشور، معاون، روسا و کارشناسان ستاد اداره کل و همه مسوولان کتابخانه های عمومی شهرستان تهران در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط