پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
از سه سالگی خواندن قرآن را آموختم

خلیل جوادی، شاعر درباره مجموعه شعر طنز خود با نام «بهشت بی امکانات» گفت: اینکه خدا را در آثارم این‌قدر مهربان ترسیم می‌کنم به خاطر این است که از کودکی بزرگ‌ترها در گوشم خواندند که خداوند بخشنده است و من از سه سالگی قرآن خواندن را یاد گرفتم. در واقع مادرم خواندن قرآن را به من آموخت._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جوادی گفت: بزرگ‌تر که شدم فهمیدم خداوند علاوه بر صفات بخشندگی و مهربانی که از کودکی در ذهنم نقش بسته  و حالا پررنگ‌تر هم شده بود، ویژگی‌های دیگری هم دارد. بنابراین با اندیشه و تفکر به این باورها رسیدم.

وی گفت: دریافتم که خدا بسیار حکمت دارد. در بیت‌های آغازین شعر «بهشت بی امکانات» سروده‌ام:
«من دارم از بچگی فک می کنم
کرات آسمونو چک می‌کنم
یه لحظه‌ای نمی‌مونن معطل
دارن می‌چرخن مث روز اول
بعد هزارتا انفجار و لرزش
یه ذره مو نرفته لای درزش»

شاعر «محکمه الهی» گفت: همان‌طور که از بیت‌های آغازین این شعر مشخص است، میلیون‌ها سال از بدو خلقت کرات می‌گذرد و آن‌ها در حال چرخش‌اند بدون این‌که نیازی به تعمیر داشته باشند؛ این‌ها همگی مربوط به اراده خداست.

وی گفت: اراده خدا ازلی- ابدی است و هر چه را از آغاز اراده کرده باشد عوض نمی‌شود. در جایی دیگر نوشته‌ام:
«من این جوری فکر می‌کنم همیشه
اراده خدا عوض نمی‌شه»

جوادی ادامه داد: ما در طول تاریخ معضلات زیادی داشته‌ایم. شعر «بهشت بی امکانات» همواره سوال می‌کند. ما از ابتدای تاریخ جنگ و جدال داشتیم. عقاید مختلف در مقابل هم می‌ایستادند و اکنون هم اختلافات فرقه‌ای داریم. در مجموعه اخیرم به همین تفاوت عقاید توجه کرده‌ام. اما در مقابل چیزی که مربوط به خداست، شکست ناپذیر است، ازلی- ابدی است و اگر چیزی شکست بخورد خدایی نیست. اگر خدا کرات و آسمان‌ها را خلق کرده شکستی در آن نیست و خللی در آن وجود ندارد. می خواهم بگویم که حرف خدا عوض نمی‌شود.

این شاعر افزود: تک تک سلول‌های بدن ما آیات خداوند هستند و ما نشانه اندیشه و تفکر خدا هستیم و باید به این اندیشه و تفکر احترام بگذاریم. اندیشه و تفکری که در ما انسان‌ها وجود دارد اساسی‌ترین وجه وجودی ماست و محترم خواهد بود. تا به حال شده به این فکر کنید که چرا خداوند وقتی گوسفند و سوسک را آفرید نگفت فتبارک الله احسن الخالقین؟ انسان از حیث اندیشه با موجودات دیگر فرق دارد و این اندیشه گوهری در وجود انسان است و به گمانم نمی‌توان اندیشه را ممیزی کرد. این‌ها از خدا گونه بودن دور است.

جوادی در پاسخ به این پرسش که چرا در آثارش بیشتر از هر چیز با تزویر مبارزه می‌کند، گفت: تزویر همیشه در طول تاریخ توسط اهل فکر و اندیشه مذموم بوده است. اشعار حافظ را ببینید، کدام اهل تفکر تزویر را تأیید می‌کند؟! تزویر همیشه با منفعت طلبی و حقارت همراه است. در تزویر دروغ و پستی است. همه وجوه منفی در تزویر وجود دارد. بدیهی است که من نظر مخالفم را اعلام کنم.

شاعر مجموعه «خیابان خواب‌ها» یادآور شد: یکبار شخصی از من پرسید این حرف‌هایی را که در شعرت می‌گویی با کی هستی؟ به او پاسخ دادم که من حرفم را زده‌ام و هرکس خودش را مصداق حرف من بداند، روی صحبتم با اوست. به گمانم امروز تزویر در جامعه ما زیاد شده و به همین دلیل لازم می‌دانم در شعرم از آن بنویسم.

وی درباره سیر طنز در شعر فارسی گفت: یکی از کسانی که طنز در آثارش وجود دارد حافظ است. البته طنز الزاماً شعر نیست. کتابی را در دست انتشار دارم به نام «بررسی تحلیلی طنز در آثار دکتر شریعتی». از این حیث دکتر شریعتی را طنزپردازی بزرگ می‌دانم. ایرج میرزا هم به دلیل بیان شیوایی که دارد در میان اهل فن زبانزد است و اثرش رنگ و بوی خودش را دارد. ایرج میرزا اهل هزل است و ما باید به روشنی تفاوت بین هزل، هجو و فکاهه را بدانیم.

جوادی در پاسخ به این پرسش که آیا سرودن در بحر مثنوی نسبت به قالب‌های دیگر شعری آسان‌تر نیست گفت: مهم نیست که بحر ما چیست، مهم این است که شاعر حرف درستی بزند. اگر کسی شاعر نباشد در بحر مثنوی هم نمی‌تواند شعر زیبایی بسراید. البته منکر آن نمی‌شوم که دست شاعر در بحر مثنوی بازتر است. با مثنوی مثل حضرت مولانا خیلی حرف‌ها را می‌توان زد. من البته غزل و رباعی هم دارم. تنها تفاوت مثنوی و غزل قوافی آن‌هاست. بدیهی است که در مثنوی نمی‌خواهد قافیه‌ای مشخص را در هر سطر رعایت کنیم.

شاعر در آغاز شعر «بهشت بی امکانات» می‌نویسد:
«سلام خدا، خدای کل هستی
خدای عقل و هوش و عشق و مستی
خدای اول و خدای آخر
رفیق مومن و شفیق کافر
اسب خدایی تو حسابی تاختی
یه هفته‌ای کل کراتو ساختی
یه اپسیلن خلل تو خلقتت نیس
یه ذره شک توی اصالتت نیس
من دارم از بچگی فک می‌کنم
کل کرات آسمونو چک می‌کنم
یه لحظه‌ام نمی‌مونن معطل
دارن می‌چرخن مث روز اول
بعد هزار تا انفجار و ارزش
یه ذره مو نرفته لای درزش
خلاصه کلام کارت درسته
پای عقل منکر تو سسته
می‌خوام یه بار همین جوری خدایی
یه خرده اختلاط کنیم دو تایی» 

جوادی مجموعه رباعی عاشقانه‌ای را با عنوان «برای تو» در دست انتشار دارد که در مرحله اخذ مجوز است و به زودی منتشر خواهد شد.

جوادی گفت: این کتاب حالت فانتزی و کادویی دارد و با دست خط خودم نوشته شده است. مجموعه «برای تو» در قطع جیبی منتشر خواهد شد و در رنگ‌های مختلف به فروش می‌رسد.

جوادی توضیح داد: این کتاب مشتمل بر 80 رباعی است و در 88 صفحه تنظیم شده است. «برای تو» رباعی‌های عاشقانه است و طنز نیست و از این حیث با کارهای قبلی‌ام تفاوت دارد.ناشر این کتاب هم  خودم هستم. 

خلیل جوادی متولد 1353 شاعر، ترانه‌سرا و طنزپرداز ایرانی، متولد زنجان است. آثار او در زمینه شعر طنز و ترانه و اغلب در زمینه‌های اجتماعی است. از آثار او می‌توان به «خیابان‌خواب‌ها» اشاره کرد که سال 83 از سوی نشر آوای کلار منتشر شد و با انتشارات ابتکار دانش به چاپ دوم رسید.

«سمفونی جیرجیرک‌ها» نام دیگر کتاب اوست که سال 89 از سوی نشر آوای کلار منتشر شد. مجموعه «محکمه الهی» وی در سال 1391 در چاپ اول با شمارگان پنج هزار نسخه و چاپ دومش با شمارگان 50 هزار نسخه راهی بازار کتاب شد.

مجموعه شعر طنز «بهشت بی امکانات» امسال(1392) از سوی مؤلف در 50 هزار نسخه و با قیمت هفت هزار تومان در 112 صفحه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط