شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۳
کتاب 15 کیلویی «پله» از راه می‌رسد

کتاب «1283» درباره پله، اسطوره فوتبال جهان به زودی با چاپی نفیس و در قالب اثری 15 کیلویی منتشر می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از رویترز، جام جهانی 2014 برزیل یکی از تاریخ‌سازترین رویدادهای این تورنمنت بزرگ طی 84 ساله تاریخ برگزاری آن است چرا که برزیلیان برای دومین بار میزبانی این بازی‌ها را به‌عهده گرفته‌اند و قصد دارند ناکامی 64 سال قبل خود را در خانه جبران کنند. این کشور برای هرچه با شکوه‌تر برگزار شدن این رویداد، از دست زدن به هر نوآوری کوتاهی نمی‌کند که از آن جمله می‌توان به چاپ کتابی درباره زندگی پله، متفاوت با آنچه تاکنون به چاپ رسیده است اشاره کرد.
 
حساسیت و اهمیت این بازی‌ها برای مدیران دولتی و ورزشی دیار قهوه جهان تا بدان حد است که عده زیادی از نویسندگان، خبرنگاران قدیمی و عکاسانی را که طی پنجاه سال اخیر در مطبوعات جهان کار کرده‌اند، به کار گرفته‌اند تا ماحصل چندسال فعالیت‌شان در کتابی درباره پله به‌نام «1283» منتشر شود. این کتاب در 500 صفحه با شمارگانی اندک در کشورهای برزیل، آمریکا، انگلیس و امارات متحده عربی به چاپ می‌رسد و برای هرکدام از کشورهای حاضر در جام جهانی 2014 چندین جلد از آن فرستاده خواهد شد. 

تاکنون در سراسر دنیا صدها جلد کتاب درباره پله که در فوتبال جهان به «سلطان پله» معروف است به چاپ رسیده است. او در چهار دوره از جام جهانی شرکت کرده و به جرأت باید وی را افتخارآورترین بازیکن تاریخ فوتبال جام‌های جهانی توصیف کرد. 

قرعه‌کشی جام جهانی 2014 برزیل در تاریخ 6 دسامبر (جمعه 15 آذرماه) در برزیل برگزار خواهد شد و یک ماه قبل از مراسم قرعه‌کشی کار چاپ و توزیع این کتاب به پایان خواهد رسید تا در مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی به شرکت‌کنندگان در این مراسم یک جلد از این کتاب نفیس که بهترین نویسندگان ورزشی جهان و کارآمدترین طراحان اروپایی و آمریکایی مسوولیت طراحی و تهیه آن را به عهده گرفته‌اند، اهدا شود. 

برای انتشار این کتاب از کاغذی مخصوص استفاده شده و بهترین چاپخانه‌های دنیا چاپ آن‌را به عهده گرفته‌اند. این کتاب یکی از نفیس‌ترین کتب تاریخ ورزش جهان به شمار می‌آید. 

پله که همراه با برزیل فاتح جام جهانی 1958 سوئد، 1962 شیلی، 1970 مکزیک شده است طی بیش از بیست سال حضورش در میادین مختلف 1283 گل به‌ثمر رساند که عنوان این کتاب نیز از همین موضوع گرفته شده است. وی در فوتبال آمریکای لاتین به‌ویژه در جمع طلایی‌پوشان برزیل از قداست و صلابتی خاص برخوردار است. پله از آن نظر محبوبیتی بسیار بالا در فوتبال برزیل دارد که در تاریخ پرافتخار این کشور بازیکنی به نزدیکی افتخارات او نیز دست نیافته و کسی در سطح جهان، نتوانسته صاحب سه مدال قهرمانی جام جهانی شود. 

برزیل در سال 1950 میزبان جام جهانی بود و شکست 1 ـ 2 آنان در فینال آن سال در «ماراکانا» به عنوان قلب فوتبال امریکای لاتین، مقابل اروگوئه باعث کشته‌شدن چندین تماشاگر و مصدومیت چند صد نفر شد. هشت سال بعد از این حادثه شوم برزیل با اسطوره‌ای به‌نام «پله» 17 ساله توانست در اروپا به جام‌جهانی دست یابد و از آن زمان تاکنون، کشوری اروپایی و کشوری از آمریکای جنوبی نتوانسته افتخار فتح جام جهانی را در قاره‌ رقیب به دست آورد. 

هزینه انتشار این کتاب چندین میلیون دلار برآورد شده که این مبلغ از سوی یک میلیاردر برزیلی پرداخت شده است. 

1283 گلی که سطان پله در میادین مختلف به‌ثمر رسانده رکوردی است که در تاریخ فوتبال بی‌سابقه بوده و هیچ کس تاکنون نتوانسته به آن نزدیک شود. 

پله 72 ساله که چند هفته قبل با شکایت نوه‌های خود درباره مسایل مالی با آنان به دادگاه رفت و کارش به محاکم قضایی کشیده شد درباره این کتاب می‌گوید: این واقعاً مرا خوشحال می‌کند که توانسته‌ام باعث افتخار کشورم شوم و از این نظر به خود می‌بالم. 

مطبوعات برزیل تاریخ دقیق انتشار این کتاب نفیس پانزده کیلویی را که قیمت آن بسیار زیاد و نزدیک به هزار و 700 دلار آمریکا است، 29 اکتبر (سه‌شنبه 7 آبان‌ماه) اعلام کرده‌اند. 

برزیلیان که تمام هویت فوتبال خود را در نام «پله» جستجو می‌کنند، اخیراً دست به‌کار شده‌اند تا داستان زندگی‌ این بازیکن را در یک فیلم‌ سینمایی بگنجانند و آن‌را تا یکی دو ماه پیش از آغاز جام جهانی آماده پخش کنند. 

اگرچه این کتاب هزار و 700 دلار ارزش دارد، ولی آن تعداد از این کتاب که امضای پله بر آن نقش بسته است، دوهزار و 700 دلار ارزشگذاری شده است. 

پله در مراسم رونمایی از نسخه اولیه این کتاب که مراحل چاپ خود را پشت سر می‌گذارد، درباره رقابت‌های جام جهانی و حضور مدعیان بزرگ در آن گفت: به اعتقاد من تیم‌های برزیل و اسپانیا از شانس‌های بزرگ قهرمانی محسوب می‌شوند اما نباید از شانس آلمانی‌ها هم بی‌تفاوت گذشت چرا که آنان در یکی از سخت‌ترین گروه‌های حاضر در دور مقدماتی جام جهانی قرار گرفته و با 9 پیروزی و یک تساوی نشان دادند از چه قدرتی برخوردارند. من هروقت بازی‌های آن‌ها را می‌بینم دلواپس حضور این تیم در برزیل می‌شوم چرا که معتقدم آنان با فوتبال زیبایی که به نمایش می‌گذارند مدعی بزرگی برای جام جهانی به حساب می‌آیند و شانس قهرمانی‌شان بیشتر از دیگر تیم‌هاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها