چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
نمی‌توان بر اساس مُدگرایی برای کودکان کتاب فلسفه نوشت

دکتر روح‌الله کریمی، عضو گروه فبک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با اشاره به مشکل‌ها و ایرادهای موجود در کتاب‌هایی که در نظام جدید تحصیلی ارایه شده‌اند، ‌اظهار کرد: براساس مُدگرایی نمی‌توان برای کودکان کتاب فلسفه نوشت./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر کریمی در نشست «نگاهی نو به کودک و فلسفه» با هدف بررسی موضوعات مرتبط با آموزش فلسفه برای کودکان و نقش آن در زندگی افراد که امروز (چهارشنبه،‌17 مهرماه) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: در چند سال اخیر دو عنوان کتاب «تفکر و پژوهش» و «تفکر و سبک زندگی» در نظام جدید تحصیلی ارایه شده‌اند که تطابقی با مطالب حوزه فلسفه برای کودک ندارند.

وی ادامه داد: برخی از نیاز جامعه و استقبال والدین، سوء ‌استفاده و مطالبی را ارایه کرده‌اند که نه تنها جامعه را سیراب نمی کند، بلکه بیمار می‌کند. درس تفکر و سبک زندگی که به‌تازگی در نظام جدید تحصیلی  ارایه می‌شود، باعث شده است  ما حتی بگوییم کتاب پیشین با عنوان تفکر و پژوهش که به آن نقد داشتیم، بسیار بهتر از کتاب فعلی بوده است.

دکتر کریمی با بیان این‌که عجله در حوزه آموزش فلسفه به کودکان هرگز نتیجه نداده است، اظهار کرد:‌ ما آمده‌ایم و بدون آن‌که شرایط را فراهم کنیم، تنها کتابی با اتکا به مدگرایی تدوین کرده‌ایم که هیچ قرابتی با مباحث فلسفه برای کودک ندارد.

عضو گروه فبک(فلسفه برای کودکان، مخفف Philosophy for Children) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت:‌ در دو کتاب «تفکر و پژوهش» و «تفکر و سبک زندگی» پارادایم حافظه‌محوری لحاظ شده که واقعا اهانت به تفکر است. برای مثال، در بخشی از کتاب تفکر و سبک زندگی، درسی درباره حجاب (ویژه دختران و پسران) وجود دارد که در بخش دختران آن حدود 25 صفحه درباره حجاب نوشته شده‌است که هیچ تفاوتی با محتوای کتاب‌های پیام‌های آسمانی پایه‌ هفتم ندارد.

وی افزود: در این بخش از کتاب، مثالی ارایه شده و در آن در تعریف حجاب آمده است که حجاب زشتی‌ها را می‌پوشاند. آیا این تعریف به این مفهوم نیست که کسانی که حجاب دارند، زشت هستند؟ در حالی که اگر تعابیر قرآن را درباره حجاب بخوانیم، کاملا متفاوت با آن چیزی است که در این کتاب ارایه شده است.

دکتر کریمی با اشاره به سابقه آموزش فلسفه برای کودک در دیگر کشورها گفت: زمانی که برنامه‌ای در کشورهای دیگر چند سال اجرا شده است و دیگر کشورها از آن تجربه دارند، درست نیست که ما بیاییم و از صفر شروع کنیم، چون این به مفهوم زیر سوال بردن آن‌هاست.

عضو گروه فبک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: ادعای گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه آن است که به بحث گذاشتن آداب و رسوم در صورتی که پایه عقلانی داشته باشند، باقی خواهد ماند در حالی که در کتاب تفکر و سبک زندگی، تنها از شیوه القایی برای دانش‌آموز استفاده شده است و هیچ جایی برای تفکر در این کتاب وجود ندارد.

دکتر کریمی در پایان گفت: البته سال گذشته عنوان کردند که این کتاب‌ها در حوزه فلسفه برای کودک نیست و ما نیز معتقدیم که هیچ ارتباطی با این حوزه ندارد. متاسفانه سطحی‌نگری و ظاهرنگری سبب شده است  چنین روندی در نظام تحصیلی ایجاد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط