چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
تدوین مجموعه 12 جلدی تربیت مربیان فلسفه برای کودک

دکتر غلامحسین خدری،‌ مدیرگروه فبک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با اشاره به فعالیت‌های گروه فلسفه برای کودک این پژوهشگاه، از تدوین مجموعه 12 جلدی ویژه تربیت مربی فلسفه برای کودکان خبر داد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «نگاهی نو به کودک و فلسفه» با هدف بررسی موضوعات مرتبط با آموزش فلسفه برای کودکان و نقش آن در زندگی افراد امروز (چهارشنبه،‌ 17 مهرماه) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

در نشست خبری این برنامه که ساعتی پیش از آغاز سخنرانی پژوهشگران گروه فبک برگزار شد،‌ دکتر غلامحسین خدری، مدیر گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، طی سخنانی اظهار کرد: گروه فبک از سال 1386 کار خود را آغاز و محور فعالیت‌هایش را بر پژوهش در حوزه طرح آموزشی فلسفه برای کودکان قرار داد. 

وی ادامه داد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همزمان با روز جهانی کودک که از سوی یونیسف هشتم اکتبر مطابق با 16مهرماه تعیین شده است، برنامه‌ای را در راستای تشریح برنامه‌های این گروه و بیان مباحث مربوط به حوزه فلسفه برای کودکان تدارک دید. 

خدری در ادامه به همکاری‌ها و تعاملات گروه فبک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با معاونت برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: مقرر شده است تا در مناطق بیست‌ و دوگانه تهران مربیانی در دوره‌های تربیت مربی پژوهشگاه شرکت کنند که نوید خوبی است. همچنین قرار است در آینده‌ای نه چندان دور 12 درس‌نامه برای تربیت مربی تالیف شوند که این 12 جلد در قالب مجموعه‌ای منظم منتشر خواهند شد. ضمن آن‌که پژوهشگاه در آستانه گرفتن مجوز کارشناسی ارشد دوره فلسفه برای کودک است و پیش‌بینی می‌شود بهمن‌ماه امسال یا مهرماه 93 دانشجو بپذیریم. 

در ادامه این نشست دکتر سعید ناجی، عضو گروه فبک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با بیان این‌که سال 1382 موضوع و طرح برنامه‌های گروه فبک در پژوهشگاه مطرح شد، اظهار کرد: این گروه دو سال بعد یعنی در سال 1384 به رسمیت شناخته شد و در سال 1386 از وزارت علوم، تحقیات و فناوری مجوز گرفت. 

ناجی در ادامه به برنامه‌ها و ماهیت طرح آموزشی فلسفه برای کودکان اشاره کرد و افزود: در این برنامه به استدلال فکری کودک اهمیت داده و روی این موضوع کار می‌شود، چراکه والدین نمی‌توانند با فرافکنی و به زور موضوعی را به کودک خود یاد دهند. بنابراین، اگر به فکر بچه‌ها جهت داده و مطالبات کودک مورد توجه واقع شود، می‌توان به آینده کودک امیدوار بود. هدف این برنامه، آموزش فلسفه به کودکان از منظر تفکری است، یعنی فبک به‌دنبال آن است که تفکر مستقل را به کودکان بیاموزد. 

وی گفت: هدف ما از برپایی کارگاه‌های متعدد آموزشی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز ارایه نسخه‌ای از فلسفه برای کودک متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی‌ است.

در ادامه این نشست خبری،‌ دکتر مهرنوش هدایتی، محقق فلسفه برای کودک و عضو گروه فبک پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی، اظهار کرد: جنبشی در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد که مهم‌ترین ابزار و محور آن معلم و مربی است، چراکه معلم باید جایگاه خود را در کلاس از سطح تعلیمی به تفسیر برساند و به معلم تصمیم‌گر تبدیل شود. 

هدایتی ادامه داد:‌ از دیگر برنامه‌های ما در گروه فبک راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌هایی است که درباه فلسفه برای کودک نوشته می‌شوند. همچنین تلاش ما همواره بر این مهم متمرکز بوده است که بتوانیم پژوهش‌های نوینی را ارایه کنیم. به عنوان مثال، در سراسر جهان چهار ژورتال درباره فلسفه برای کودک وجود دارد که یکی از این ژورنال‌ها برای ماست. 

این محقق با بیان این‌که تربیت مربی فبک از سه سال پیش در دو دوره تربیت مربی مقدماتی و پیشرفته طراحی شد،‌ اظهار کرد: در این دوره‌ها بسته‌هایی ارایه شده‌اند، طوری که مربی توانایی و دانش کافی را بری مواجهه با کودک فیلسوف داشته باشد.

عضو گروه فبک افزود:‌ دوره فلسفه برای کودک برای سنین 3 تا 18 سالگی تعریف شده و گروه فبک تاکنون دوره‌های مختلفی را برای سنین مختلف برگزار کرده است.

هدایتی گفت:‌ اکنون گروه فبک منابع درسی مهمی را برای مربیان در دست طراحی دارد که در آینده‌ای نه چندان دور آماده می‌شوند. 

وی با بیا این‌که فلسفه برای کودک یک جنبش تعلیم و تربیتی محسوب می‌شود، گفت:‌ تا چندی پیش در برابر ارایه این طرح مقاومت می‌شد اما آرام ‌آرام در حال برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف جامعه هستیم و چالش‌های این حوزه را بررسی می‌کنیم که از جمله این فعالیت ها می‌توان به نقد کتاب تفکر و پژوهش اشاره داشت. 

در ادامه این نشست خبری ‌دکتر روح‌الله کریمی،‌ عضو گروه فبک، با بیان این‌که برنامه فلسفه برای کودک در جامعه به‌خوبی معرفی شده، افزود:‌ جامعه تشنه یادگیری فلسفه برای کودک است اما کتاب‌هایی که تاکنون برای این برنامه ارایه شده‌اند، چندان قابل قبول نیستند و مفهوم فلسفه برای کودک را به خوبی به مخاطب منتقل نمی‌کنند.

کریمی گفت: ‌زمانی که فلسفه برای کودک اولین‌بار از سوی پرفسور لیپمن در آمریکا مطرح شد، ترویج آن در گستره زمانی 12 ساله ممکن شد. اکنون درست نیست که ما بدون توجه به تجربیات دیگران بیاییم و ناگهان کتابی را تالیف کنیم که هیچ قرابتی با هدف فلسفه برای کودک ندارد.

عضو گروه فبک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: ‌کتاب فعلی که در آموزش و پرورش تدریس می‌شود، پارادایمی کاملا تعلیمی دارد و حاکی از آن است که نویسندگان این کتاب نیز سیستم تفکر‌پرور نداشته‌اند. 

کریمی ضمن انتقاد از روند دوره آموزشی که برای مربیان درس تفکر و پژوهش از سوی آموزش و پرورش برگزار شد، ‌اظهار کرد: در فصل تابستان 300 مربی را در سه مقطع زمانی آموزش دادند که اصلا نتیجه نداد. 

بعد از پایان این نشست خبری هر یک از محققان به ارایه مقالات و سخنرانی‌های خود در حوزه فلسفه برای کودک پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط