چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
تعامل با بخش کتاب‌های نفیس عتیقه فرانکفورت تا توزیع اروپایی انتشارات کتابخانه مجلس

محمد رجبی، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی كه در حال حاضر در فرانكفورت به سر مي برد گفت: تعامل با ناشر ایرانی برای توزیع انتشارات کتابخانه مجلس در سطح اروپا و عقد قرارداد با مسوولان بخش کتاب‌های نفیس عتیقه این نمایشگاه دو محور اساسي برنامه‌های مهم کتابخانه مجلس در نمايشگاه فرانكفورت است.

رجبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: شصت‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت روز سه شنبه 16 مهر ماه (هشتم اکتبر) با حضور مسوولان به طور تشریفاتی افتتاح شد و امروز 17 مهر ماه (9 اکتبر) به طور رسمی گشایش یافته است.

رجبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی امسال به طور مشترک با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در غرفه‌ای 50 متری در شصت‌ و پنجمین نمایشگاه کتاب فرانفکفورت حاضر شده است.

انتشار کتاب 300 صفحه‌ای کاتالوگ آثار کتابخانه مجلس 
رییس پیشین کتابخانه ملی ایران درباره آثاری که از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت عرضه شده، عنوان کرد: لیست کامل انتشارات این کتابخانه به زبان انگلیسی ترجمه شده و به صورت کتاب 300 صفحه‌ای و کامل برای ارایه اطلاعات به مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود.

عرضه 40 عنوان کتاب سندی و 60 عنوان نسخه خطی در نمایشگاه فرانکفورت
رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی درباره عرضه کتاب‌های خطی و اسنادی انتشارات این کتابخانه اظهار کرد: این انتشارات برای حضور در شصت‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت 40 عنوان کتاب سندی و 60 عنوان نسخه خطی و نفیس و کتاب غیر خطی عرضه کرده کرده است.

رجبی درباره برنامه‌های کتابخانه مجلس در شصت‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت گفت: این کتابخانه در جریان نمایشگاه با کتابخانه ملی آلمان در صورت رسیدن به توافق، تفاهمنامه اي امضا خواهد کرد و ممکن است در این دیدار فقط مذاکره صورت بگیرد و امضای تفاهمنامه به زمان دیگری موکول شود. 

رایزن فرهنگی سابق ایران در آلمان درباره برنامه‌های دیگر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت عنوان کرد: دیدار با مسوولان کتابخانه مجلس آلمان در فرانکفورت از دیگر برنامه‌های این کتابخانه است که متن پیش‌نویس تفاهمنامه رد و بدل شده و در صورتی که درباره مفاد تفاهمنامه به توافق برسیم، ممکن است این تفاهمنامه هم به امضا برسد.

کتابخانه ملی «پروس» قدیمی‌ترین کتابخانه آلمان با نسخه‌های خطی فارسی
رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید از کتابخانه آثار  فرهنگی ایالت پروس آلمان که  یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های آلمان است،گفت: این کتابخانه دارای کتاب‌‌های خطی فارسی قدیمی است که پیش از حضور در نمایشگاه فرانکفورت متن پیش‌نویس تفاهمنامه خود را فرستادند و هنگامی که رایزن فرهنگی ایران در آلمان بودم یک نسخه از فهرست انتشارات خود را به من دادند که من به کتابخانه ملی هدیه دادم.

وی درباره تعداد نسخه‌های خطی فارسی که در کتابخانه پروس آلمان وجود دارد، اظهار کرد: بر اساس آماری که در کتاب قطوری که تا آن زمان منتشر شده بود و به من هدیه داده شد آمار کتاب‌های خطی فارسی در حدود دو هزار نسخه بود.

رجبی با بیان این‌که امسال در جریان دیدار با کتابخانه ملی پروس به صورت ویژه با وجود داشتن تفاهمنامه بند مبادله کتاب هم یکی از توافق‌های صورت گرفته خواهد بود، گفت: مبادله کتاب یکی از موارد مورد تاکید است که در جریان بازدید و امضای تفاهم‌نامه نهایی عملی خواهد شد.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و دستاورد‌هایی که این کتابخانه می‌تواند از شصت‌و پنجمين نمایشگاه کتاب فرانکفورت کسب کند، عنوان کرد: دستاورد‌‌های نمایشگاه کتاب باید در آخر ارزیابی شود و اکنون مشخص نیست چه اتفاقاتی خواهد افتاد هرچند این نمایشگاه محل اتفاقات از پیش تعیین شده است اما نوعی فرصت‌های جدید هم ایجاد می‌شود.

وی درباره خرید و فروش حق کپی رایت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اظهار کرد: در این نمایشگاه بخشی به نام کتاب‌های نفیس عتیقه وجود داردکه قرار است کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با مسوولان این بخش وارد مذاکره شود تا به عنوان اسپانسر با ما قرارداد ببندند تا یکسری از کتاب‌های نفیس این انتشارات را به صورت مشترک در سطح بین‌المللی چاپ کنیم و به دلیل رفت‌و آمد و هزینه سنگین و انتقال کتاب‌ها، آثاری که پیش از این چاپ شده با تجدید چاپ در سطح اروپا و خارج از کشور منتشر شود. 

رایزن پیشین فرهنگی ایران در آلمان با اشاره به ثبت انتشارات یک ناشر ایرانی در آلمان و مذاکره کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با این ناشر گفت: نشر فرزان که به عنوان یک نشر ایرانی در آلمان ثبت شده است و هرسال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کند و قرار است کتابخانه مجلس با این انتشارات وارد مذاکره شود.

رجبی با اشاره به مذاکره کتابخانه مجلس با این انتشارات اظهار کرد: قرار است با این ناشر ایرانی وارد تعامل شویم تا انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی را در سطح اروپا توزیع کند.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی همچنین به دو سخنرانی در مراکز اسلامی برلین و هامبورگ اشاره کرده و اظهار کرد: در مرکز اسلامی و فرهنگی ایرانیان برلین با موضوع تعاملات فرهنگی داخل ایران سخنرانی خواهیم داشت.

شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از امروز 17  مهر ماه آغاز شده تا 21 همین ماه ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط