چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
انتشار کتاب همایش‌های آرشیوی، تاریخ شفاهی و اسنادی

غلامرضا عزیزی، معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: دستاورد‌های همایش‌های آرشیوی که شامل پنج همایش آرشیوی و دو همایش تاریخ شفاهی بود، اکنون در دست انتشار است و کتاب مجموعه مقالات همایش‌های اول و دوم نیز به زودی به‌چاپ می‌رسد.-

عزیزی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: دستاورد‌های این همایش‌ها در قالب کتاب منتشر می‌شود و سال‌های گذشته که به دلیلی نتوانسته بودیم مجموعه مقالات همایش را منتشر کنیم اکنون جلد نخست همایش اول منتشر شده و جلد دوم در حال چاپ است.

وی با بیان این‌که همایش دوم در قالب کتاب دو جلدی چاپ می‌شود، اظهار کرد: همایش سوم سه جلدی است که مقدمات انتشار آن در حال انجام است و همایش چهارم و پنجم هم به صورت تک جلدی منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به برپایی نخستین همایش اسناد ایرانی كه در 25 آذرماه به مناسبت روز پژوهش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود، عنوان کرد: تاکنون از میان 130 تا 140 نفری که چکیده مقاله‌های خود را ارسال کردند، مقاله‌های 60 تا 70 نفر دریافت و برای مرحله نخست داوری ارسال شده اما هنوز نتیجه هیچکدام از داوری‌ها اعلام نشده است.

معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به این‌که در این همایش مقاله‌هایی را از خارج از کشور دریافت کردیم، عنوان کرد: از کشور‌هايي مانند هند، پاکستان مقاله‌‌هایی ارسال شده است.

عزیزی با اشاره به این‌که زمان برپایی این همایش که قرار بود 17مهرماه برگزار شود، عنوان کرد: با تغییر زمان این همایش به 25 آذرماه، به مدت یک ماه مهلت ارسال مقاله‌ها هم تمدید شد.

وی با بیان این‌که این همایش نخستین همایش اسناد ایرانی است که برگزار می‌شود، عنوان کرد:‌ در سلسه همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در زمینه همایش‌‌های آرشیوی هفتمين همایش آرشیوی سازمان محسوب می‌شود و پنج همایش آرشیوی و دو همایش تاریخ شفاهی برگزار کردیم اما این نخستین همایش آرشیو ایرانی است که با رویکرد سند‌شناسی و سند‌پژوهشی برگزار می‌شود. 

 محورهای اصلی ارسال مقالات برای این همایش که قرار است 25 آذر ماه با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف برگزار شود، سیر تطور اسناد از نظر جنس و محتوا در دوره ‌های مختلف شامل لوح، کتیبه، سنگ نبشته، زبان و نگاره ‌ها؛ شیوه جمع آوری اسناد شامل: چگونگی دستیابی، منشا سند و مجموعه های اسنادی و اجزای سند خواهد بود.

این همایش در سالن همایش‌های آرشیو ملی ایران واقع در بزرگراه شهیدحقانی (شرق به غرب)، نبش خیابان کوشا برگزار می شود. پیش از این نخستین همایش اسناد ایرانی قرار بود 17 مهرماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط