سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
اهدای چهار هزار جلد کتاب به اداره کتابخانه‌های استان البرز

کاظم قاسمی، کارشناس منابع کتابخانه‌های عمومی استان البرز از اهدای چهار هزار جلد کتاب از سوی کتابخانه کانون ولیعصر (عج) این استان خبر داد و گفت: کتابخانه این تشکل فرهنگی به دلیل برخي مشکلات تعطیل شد و چهار هزار جلد کتاب آن به اداره کل کتابخانه‌های البرز اهدا شد./

قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام این مطلب اظهار کرد: کتاب‌های اهدایی کانون ولیعصر (عج) به عنوان یک تشکل فرهنگی دارای کتابخانه‌ای با چهار هزار جلد کتاب بود که در بنایی 50 متری و فضای اختصاصی 22 متری، قرار داشت و به صورت مستقل فعالیت می‌کرد، اما به دلیل تامین نشدن نیروی انسانی و کتابدار، این کتابخانه تعطیل شد.

وی گفت: این کتابخانه از پیش از انقلاب تاکنون فعال بوده است،  تشکل فرهنگی کانون ولیعصر(عج) همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما مسوولان این کانون معتقد بودند به دلیل کمبود تعداد مراجعه‌کننده و نیروی انسانی برای اداره این کتابخانه، کتاب‌های این مرکز اهدا شوند.

کارشناس منابع اداره کتابخانه‌های عمومی استان البرز درباره ویژگی‌‌های کتاب‌های اهدایی از سوی این کانون گفت: آثار مکتوب اهدایی این کتابخانه مربوط به 20 سال اخیر است. 

قاسمی درباره توزیع کتاب‌هایی که صاحب جایزه‌های کتاب فصل، سال و جوایز معتبر کشور شده‌اند، عنوان کرد: آثار مکتوبی که صاحب جایزه‌های فصل، سال و برتر دانشجویی شدند، ممکن است مدتی طول بکشد تا وارد کتابخانه‌های عمومی شود، اما از دید صاحبنظران مغفول نمی‌ماند. 

وی با بیان این‌که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دارای کارگروه‌های تخصصی در 22 زمینه است، عنوان کرد: این کارگروه‌ها، صاحب سه تا پنج استاد صاحب‌نظر در رشته‌های مختلف هستند که کتاب‌های مورد نیاز مخاطبان کتابخانه‌ها را تامین می‌کنند و امکان ندارد آثار مکتوبی که صاحب جایزه شدند از قلم بیفتند.

کارشناس منابع کتابخانه‌های استان البرز اظهار کرد: بسیاری از کتاب‌ها پیش از برنده شدن در کارگروه‌های تخصصی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گزینش و خریداری می‌شوند و ممکن است بسیاری از کتاب‌ها پیش از این که صاحب جایزه شوند در این کارگروه‌ها گزینش و از طریق خرید متمرکز برای کتابخانه‌های عمومی خریداری شوند.

قاسمی درباره معرفی کتاب به مخاطبان کتابخانه‌ها همزمان با هفته کتاب گفت: کتابخانه‌های عمومی اکنون از سه طریق منابع خود را تامین می‌کنند؛ روش نخست، خرید متمرکز کتاب برای کتابخانه‌‌‌های عمومی است، روش دوم، خرید استانی که از طریق تخصیص اعتبار به اداره کتابخانه‌های عمومی حاصل می‌شود و روش سوم، تامین منابع از طریق طرح کتاب من است.

وی با بیان این‌که در سه سال گذشته منابع کتابخانه‌های عمومی استان البرز از 400 هزار به 900 هزار منبع رسیده است، عنوان کرد: معرفی کتاب در کتابخانه‌های عمومی مانند استان البرز از روشی خاص پیروی می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به توزیع جزوه‌های هزار کتاب در 10 رده موضوعی با 100 عنوان کتاب برتر اشاره کرد.

کارشناس منابع اداره کتابخانه‌های استان البرز با اشاره به توزیع جزوه‌های هزار کتاب در 10 رده موضوعی با 100 کتاب منتخب اظهار کرد: این جزوه‌ها عکس کتاب، اسم ناشر و نام اثر را دربرمی‌گیرد و در هر 10 رده، 10 کتاب معرفي مي شوند.

قاسمی با اشاره به شیوه‌های معرفی کتاب در قفسه‌‌ای با نام تازه‌ها در کتابخانه‌های عمومی استان البرز گفت: کتاب‌های تازه منتشر شده در یک قفسه جداگانه به مخاطبان معرفی می‌شود و همچنین با استفاده از ابزار پیامکی در ایام‌ مناسبتی تازه‌های کتاب به اعضای کتابخانه معرفی می‌شوند.

وی همچنین از رایزنی با صدا و سیمای مرکزالبرز برای معرفی کتاب خبر داد و عنوان کرد: اکنون برنامه‌هایی داریم که با همکاری صدا و سیمای مرکز البرز در حوزه معرفی کتاب و مشاوره در این زمینه همکاری کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط