ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
سازمان جهانی جهانگردی در سال 1994 در گزارش برنامهریزی ملی و منطقهای گردشگری و اهداف آن عنوان میکند:
«افزایش معقول منافع اقتصادی و تقسیم متعادل آن در بین جامعه میزبان، حفاظت از محیط زیست، کاهش مسائل اجتماعی زیانآور و حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و طبیعی در مناطق سیاحتی از اهداف برنامهریزی گردشگری بشمار میرود. هدف برنامهریزی گردشگری توسعه همه بخشهای نظام اعم از عوامل عرضه و تقاضا و عناصر سازمانی و مادی است. اگر این نظام با توسعه هماهنگ همه بخشها برنامهریزی شود. عملکرد موثرتری خواهد داشت و منافع مطلوبی را به ارمغان خواهد آورد. گاهی این رهیافت نظام یکپارچه، رهیافت جامع برنامهریزی گردشگری نیز خوانده میشود. زیرا تمام عناصر گردشگری در فرایند برنامهریزی و توسعه مدنظر قرار میگیرند. قطعاً به همان اندازه که برنامهریزی برای یکپارچه کردن نظام گردشگری دارای اهمیت است. برنامهریزی برای ادغام گردشگری در سیاستهای توسعه کلان، طرحها و الگوهای یک کشور یا یک منطقه نیز حائز اهمیت است».
اصولاً دولتها در تعیین و تدوین سیاستها و اهداف گردشگری نقش هدایتی را برعهده دارند به طوری که این سیاستها میان اهداف و منافع اقتصادی، محیطی و اجتماعی تعادل برقرار کند و تمامی کشور یا منطقه را به صورت هماهنگ و متوازن تحت تأثیر قرار دهد.
صفحه 36/ بازاریابی گردشگری: شناسایی و اولویتبندی بازارهای هدف گردشگری ج.ا.ایران / دکتر علی رحیمپور/ سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی/ چاپ اول/ سال 1392/ 168 صفحه/ 8500 تومان
نظر شما