یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
قرآن برای ایجاد پیوند ناگسستنی میان جوامع بر اخلاق تاکید می‌کند

عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اخلاق مبنای فتواها و دستورالعمل‌های شریعت است. دین اسلام پایه‌ای استوار بر اخلاق دارد و در همه آیات قرآن به اخلاق تاکید شده است، چرا که اخلاق می‌تواند پیوندی ناگسستنی میان افراد جهان برقرار کند.-

 دکتر عباس گوهری، نویسنده حوزه فلسفه، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: قرآن کتابی است که برای همه ابعاد زندگی بشر برنامه‌ای جامع دارد و در آن به آموزه‌های اخلاقی در راستای زندگی اجتماعی بهتر تاکید شده است.

معاون پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) اخلاق را تنها عامل مشترک بین ادیان و کتاب‌های آسمانی ادیان مختلف دانست و گفت: پایبندی به گزاره‌های اخلاقی در بین همه افراد و در ادیان مختلف وجود دارد و در همه کتاب‌های آسمانی به این موضوع تاکید فراوانی شده است.

گوهری اظهار کرد: در بین همه ادیان اختلاف‌هایی وجود دارد. بنابراین، برای برقراری ارتباط میان ادیان و تبیین مبانی دینی نباید بر اختلاف‌ها تکیه کنیم، بلکه باید نقاط قوت را تقویت کنیم.

وی اخلاق را یکی از نقاط مشترک بین افراد دانست و گفت: در قرآن به اخلاق با عنوان مساله‌ای که می‌تواند تمدن‌ها را به یکدیگر نزدیک کند، اشاره شده و اخلاق از سوی فطرت انسانی نیز تایید شده است. خداوند در قرآن انسان‌ها را تشویق می‌کند که بر اساس وجوه مشترک بین ادیان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اخلاق از دیدگاه قرآن همان وجه مشترک است. 

این استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی عنوان کرد: آموزه‌های دین اسلام و آیات قرآن به طور مستقیم به نقش اخلاق بر ارتباط بین افراد در جوامع تاکید دارد و آیات و روایات زیادی در‌باره این موضوع روایت شده‌اند. در واقع، اخلاق مبنای دین است و اگر روی مفاهیم اخلاقی با استناد به آیات قرآن تکیه کنیم، اتحاد و برابری میان افراد در جوامع مختلف برقرار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط