
کتاب «خبر» نوشته یونس شکرخواه پس از 16 سال فاصله از انتشار چاپ نخست آن با ویراست جدید با هدف به چالش کشاندن نگاه کلاسیک، سنتی و حرفهای به خبر و ارایه موارد کاربردی تازه از سوی انتشارات دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها به چاپ یازدهم رسید.-
وی همچنین در کتاب به فاصله 16 ساله از چاپ اول اشاره کرده و میگوید: «در ویراست جدید ساختار کتاب حفظ شده و به دلیل دورشدن از انتشار اولیه کتاب در سال 1374 با درخواست مدیر دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها بازنویسی را انجام دادم.»
مولف کتاب «روزنامهنگاری آنلاین» معتقد است که سعی داشته با افزودن موارد کاربردی تازه به جنبههای ساختاری و روایتی به ادبیات موجود خبر نزدیک شده باشد.
بخش نخست کتاب به تعاریف خبر در قلمرو مفهومی پرداخته و برخی کلید واژههای مرتبط با حوزه خبر مانند نرم خبر، سختخبر و فیچر شرح داده شده است. شکرخواه درباره تعریف خبر میگوید: «خبر چیزی است که روزنامهنگاران آن را میسازند، این تعریفی است که تقریبا از سوی اکثر روزنامهنگاران پذیرفتنی است و متعلق به «ویلیام گیبر» است.»
در بخش دوم تا نهم کتاب خبر، ارزشهای خبری، عناصر خبری، سبکهای خبرنویسی، منبع و لید، تیتر یا سر عنوان، ویرایش، خبر غیرقابل چاپ و فرایند خبر مطرح میشود.
مدلهای حرکت یا جریان خبر، جامعهشناسی تولید خبر، خبرهای رویداد مدار و فرایندمدار، خبر به روایت «مکتب گلاسگو» بخشهای دهم تا چهاردهم کتاب را تشکیل میدهند.
در پیوست پایانی کتاب اصول بینالمللی اخلاق حرفهای روزنامهنگاری در10 اصل آمده است. «حق مردم در دستیابی به اطلاعات حقیقی»، «روزنامهنگار، «وقف واقعیت عینی است»، «مسوولیت اجتماعی روزنامهنگار»، «شرافت حرفهای روزنامهنگار»، «دسترسی همگانی و مشارکت»، «احترام به حریم خصوصی و شئون انسانی»، «احترام به منافع عمومی»، «احترام به ارزشهای جهانی و تنوع فرهنگها»، «امحای جنگ و سایر مصایب فراروی بشر» و «ارتقای نظم نوین اطلاعاتی و ارتباطی جهانی» منشور اخلاقی در حرفه روزنامهنگاری است.
چاپ یازدهم کتاب «خبر» به قلم یونس شکرخواه در 195 صفحه با شمارگان دوهزار نسخه و به بهای هشتهزار تومان از سوی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها برای علاقهمندان خبرنویسی و روزنامهنگاران منتشر شده است.
نظر شما