یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۱
هر جامعه‌ای ممیزی خاص خودش را دارد

حکیمه دبیران، مدرس دانشگاه و پژوهشگر ادبی با اشاره به این‌که کار ممیزی برای هدایت و سعادت جامعه شکل گرفته است و به معنای محدودیت برای نویسنده نیست، گفت: ممیزی به خودی خود امر مطلوبی است و هر جامعه‌ای ممیزی خاص خودش را دارد که منافع ملی آن جامعه را در نظر می‌گیرد. در هر جامعه‌ای بخشی از وظایفی که مربوط به مردم می‌شود، عده خاصی بر عهده می‌گیرند، درست مانند ممیزی در کشور ما.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دبیران گفت: در سال‌های اخیر وضع ممیزی راضی کننده بود. کسانی که می‌خواهند این وظیفه خطیر را بر عهده بگیرند باید تخصص و تعهد را با هم داشته باشند.

وی گفت: کتاب‌هایی که در دست مردم قرار می‌گیرد، سبب رشد و کمال بشر می‌شود و کتاب‌هایی که در دست مخاطبان قرار می‌گیرد نباید سبب تزلزل، افسردگی و پاشاندن بذر تردید در جامعه شود. 

این مدرس دانشگاه گفت: بارها در مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره ممیزی خوانده‌ایم و نوشته‌ایم اما هیچگاه به این موضوع نپرداخته‌ایم که اگر ممیزی نبود چه اتفاقی رخ می‌داد.

دبیران گفت: ممیزی به خودی خود امر مطلوبی است و هر جامعه‌ای ممیزی خاص خودش را دارد که منافع ملی آن جامعه را در نظر می‌گیرد. در هر جامعه‌ای بخشی از وظایفی که مربوط به مردم می‌شود، عده خاصی بر عهده می‌گیرند، درست مانند ممیزی در کشور ما. این نمایندگان باید نماینده مردم باشند.

وی توضیح داد: کارهای فرهنگی در هر کشوری بر عهده نمایندگانی است که از نظر مردم تأیید شده هستند. نمایندگان فرهنگی ما هم در امر ممیزی باید به دور از غرض ورزی و حب و بغض برای رضای خدا و هدایت و سلامت جامعه کار کنند.

این پژوهشگر ادبی گفت: این که عده‌ای می‌گویند ممیزی مثل روزنامه‌ها که به مدیران مسوول واگذاشته شده، به ناشران واگذار شود باید مورد بحث و بررسی همه جانبه قرار گیرد. سمینارها و میزگردها برای این موضوع باید تشکیل شود و نظر یک نفر در این راستا ملاک نیست. این فکر اگر هم فکر خوبی باشد باید توسط ممیزان سرآمد بررسی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها